افزوده شدن فیلم کوتاه به سوگواره / اختصاص یک میلیارد ریال جایزه / تلاش برای نشان دادن چهره صحیح عزاداری
گزارش هنرنیوز از نشست سوگواره بین المللی فیلم کوتاه و عکس «مهر محرم»؛
افزوده شدن فیلم کوتاه به سوگواره / اختصاص یک میلیارد ریال جایزه / تلاش برای نشان دادن چهره صحیح عزاداری
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه موج فرهنگ و این مرکز خبر داد و گفت: در سوگواره هشتم، فیلم کوتاه نیز به بخش‌های این مسابقه اضافه شده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ، نشست خبری سوگواره بین المللی فیلم کوتاه و عکس مهر محرم با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، قدسی پور دبیر اجرایی هشتمین سوگواره «مهر محرم» و محمدرضا سوقندی مدیر اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان برگزار گردید.

سید مرتضی موسویان در این نشست با اشاره به اهداف این سوگواره گفت: تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه، گسترش فرهنگ و هنر عاشورایی در سطح جامعه و فضای مجازی، همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی، فرهنگسازی استفاده بهینه از ابزار رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای اصیل وهمچنین آشنایی عموم مردم ایران و کشورهای جهان با آداب و آیین‌های عزاداری در ماه محرم از اهداف اصلی این سوگواره خواهد بود.



وی یادآور شد: سوگواره هشتم «مهر محرم» در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی انجام می‌گیرد که سطح استانی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با همکاری و تسهیل‌گری مجتمع‌های دیجیتال شهری و استانی و با نظارت مؤسسه موج فرهنگ و این مرکز برگزار می‌شود.

موسویان با بیان اینکه مهلت ارسال اثر در بخش ملی تا ۲۸ آبان و در بخش بین‌المللی تا ۲۲ آذر خواهد بود از تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه موج فرهنگ و مرکز رسانه‌های دیجیتال به مدت سه سال خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس در سوگواره هشتم، فیلم کوتاه نیز به بخش‌های سوگواره اضافه شده است.



رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در خصوص بخش‌های سوگواره با بیان اینکه این سوگواره در دو بخش فیلم و عکس برگزار خواهد شد که در بخش فیلم ؛ فیلم های داستانی کوتاه، مستند، نماهنگ، پویانمایی و تجربی خواهد بود اظهار داشت: موضوعات بخش فیلم شامل: رفتار و منش یاران امام حسین(ع)، محرم (نگاه آزادانه به محرم)، زندگی امام حسین(ع)، کرامات امام حسین(ع)، اندیشه و فرهنگ حسینی، آیین‌های حسینی و عزاداری محرم، مبارزه با خرافه‌پرستی و تحریفات واقعه عاشورا و محرم، گفتار و مناظرات امام حسین(ع)، زیارت امام حسین(ع) و عاشورا، خادمان امام حسین(ع)، موضوعات و نکات پنهان‌مانده، یا کمتر پرداخته شده در زندگی امام حسین(ع) ، بصیرت و آگاهی در شناخت درستی و نادرستی بر پایه مبانی فکری امام حسین(ع)، نمادها و اشارت‌های عاشورایی و حسینی و محرم و بهره‌گیری از تعالیم امام حسین(ع) برای چگونه زیستن، خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش بین‌المللی به دو موضوع راهپیمایی اربعین حسینی و زوایای هنری به یاد ماندنی از این سفر زیارتی عظیم، بازسازی عتبات عالیات و نمایش ارادت مشارکت‌کنندگان مردمی در توسعه و تجهیز حرم‌های شریف در عراق پرداخته می‌شود.

موسویان با اشاره به سطح ملی و بین‌المللی سوگواره «مهر محرم» گفت: این سوگواره توسط مرکز رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه موج فرهنگ و همچنین با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حامیان خصوصی، بازسازی عتبات عالیات، دبیرخانه کانون‌های مساجد کشور و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد بین‌المللی عاشورا برگزار خواهد شد.

این مسئول ارشد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال همچنین خبر داد که تأمین جوایز سطح استانی برعهده اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استانها خواهد بود.

موسویان در مورد داوری این آثار هم گفت: داوری آثار توسط هیأت داوران ملی که از سوی مؤسسه موج فرهنگ انتخاب شدند انجام خواهد گرفت و برگزیده های استانی به مرحله ملی راه پیدا خواهند کرد.

وی یادآور شد: فرصت ارسال آثار در بخش ملی تا 28 آبان‌ماه است و همچنین آخرین مهلت ارسال آثار در بخش بین‌المللی 22 آذر خواهد بود و همچنین آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان ملی و بین‌المللی در بهمن‌ماه 94 در سمنان برگزار می‌شود.

موسویان در خصوص جوایز این مسابقه که هم شامل سفر به عتبات و مشهد و هم شامل جایزه نقدی می باشد با بیان اینکه جوایز این رویداد مهم بین‌المللی معادل یک میلیارد ریال است گفت: در بخش فیلم ملی 285 میلیون ریال ، در بخش فیلم بین‌المللی 185 میلیون ریال و در بخش عکس ملی و بین‌المللی نیز 180 میلیون ریال جایزه اختصاص داده شده است .

وی، بهمن ماه امسال را زمان اختتامیه این سوگواره اعلام کرد که در شهرستان سمنان و به همت اداره کل ارشاد سمنان برگزار خواهد شد.



رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« آیا تصمیمی برای پذیرفتن فیلم های بلند داستانی با موضوع محرم در این سوگواره ندارید؟» یاد آور شد: با توجه به ماموریتی که مرکز فناوری دارد باید تولید آثار در بخش فیلم به گونه ای باشد که قابل انتقال در بسترهای نوین را داشته باشد لذا وظیفه ما در این سوگواره پذیرفتن فیلم های بلند نیست این درحالی است که ماموریت ما محتوا برای رسانه های نوین است لذا از این جهت، اندازه فیلم باید به اندازه باندی که در کشور وجود دارد باشد تا قابلیت انتقال را داشته باشد. به عبارت دیگر، باید این فیلم ها محتوای مناسبی برای موبایل و تبلیت داشته باشند.


وی در مورد حمایت های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از برندگان بخش فیلم این سوگواره که سوال بعدی هنرنیوز بود گفت: آثار همه برندگان بر روی سایت مرکز برای پخش و دیدن همه کاربران مهیا خواهد بود به طوری که همه بتوانند به راحتی این فیلم ها را ببینند.

محمدرضا سوقندی مدیر اداره‌کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این نشست خبری اظهار داشت : با توجه به اینکه آیین عزاداری محرم، آیینی مردمی است لذا این سوگواره می‌تواند فرصت خوبی برای نشان دادن واقعه عظیم و انتقال فرهنگ عزاداری عاشورا باشد.

به گفته وی در عصر حاضر که خیلی از رسانه‌ها در پی زیر سؤال بردن پیام‌های عاشورا با بهره‌گیری از برخی افراط‌ها و تفریط‌ها هستند می توان با برگزاری چنین سوگواره هایی، چهره صحیحی از آداب و رسوم عزاداری را به مردم ارائه کرد.

سوقندی از هم اکنون ، تمامی خبرنگاران حاضر در جلسه را برای اختتامیه این سوگواره به استان سمنان دعوت کرد.

قدسی پور دبیر اجرایی هشتمین سوگواره «مهر محرم» هم در این نشست خبری گفت: سال گذشته 4 هزار و 400 عکس از تمام استانها به دبیرخانه ارسال شد که امیدواریم امسال که فیلم کوتاه به بخش عکس اضافه شده ، شاهد حضور بیشتر شرکت‌کنندگان باشیم.

به گفته وی ، تایم فیلم‌های کوتاه در این سوگواره می بایست حداکثر 30 دقیقه باشد و در بخش تجربی نیز می بایست زمانی بین 3 تا 8 دقیقه باشد.

قدسی پور در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« تاکنون از چه کشورهایی در این سوگواره فیلم و عکس ارسال شده است خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ما تازه فراخوان این سوگواره را منتشر کردیم هنوز به طول کامل مشخص نیست که چه کشورهایی در این جشنواره حضور خواهند داشت اما به محض اینکه مشخص شد حتما نام کشورها را اعلام خواهیم کرد.


کد خبر: 83737
Share/Save/Bookmark