"نفس"، "سر دلبران" و" لبخند رخساره" / نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان
"نفس"، "سر دلبران" و" لبخند رخساره" / نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان
در حالی که کمتر از 20 روز به آغاز ماه عبادت، ماه مهمانی خدا باقی مانده است، سریال‌های تلویزیون برای پخش در این ایام مشخص شدند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
به گزارش هنرنیوز ، هر سال نزدیک به ماه مبارک رمضان که می‌شویم گروه‌های تولیدی سخت مشغول کار هستند و مدیران گروه فیلم و سریال تلویزیون نیز در تلاش هستند تا از میان سریال‌هایی که آماده پخش دارند یکی را به فراخور انتخاب و در کنداکتور برنامه‌های خود بگنجانند.

در سال‌های گذشته ساخت سریال‌های مناسبتی جایگاه ویژه‌ای داشتند و عمدتا سریال‌های خوبی برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان ساخته می شدند. سریال‌هایی مانند "او یک فرشته بود"، "صاحبدلان"، "خانه به دوش"، "بزنگاه"، "گم گشته"، "پشت کنکوری‌ها"،"اغما"، "میوه ممنوعه" و بسیاری دیگر از این جمله هستند و فیلمسازان به نامی که تلاش داشتند حتما در این مقطع زمانی حضوری پررنگ داشته باشند، چرا که در همان سال‌ها و حتی پس از آن سریال‌های مناسبتی و هر شبی ماه رمضان با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه می شدند. این روند ادامه یافت و همچنان هم ادامه دارد اما دریکی دو سال اخیر تقریبا می‌توان گفت سریال‌هایی که برای این ایام انتخاب می شوند به دلیل فشردگی کار عوامل تولید و همزمانی پخش با تولید، کیفیت گذشته را ندارند و گاهی به مانند سال گذشته کنداکتور شبکه‌ها خالی می‌ماند و یا سریالی که انتخاب می‌شود به لحاظ موضوعی تناسبی با این فضا ندارد.

اما امسال با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی که در سازمان صداوسیما شکل گرفت، سریال‌ سازی برای ماه مبارک رمضان خیلی زود آغاز شد و در حالی که تنها کمتر از 20 روز به آغاز این ماه مبارک باقی مانده است، امروز می‌توان سه سریال اصلی تلویزیون برای این ایام نام برد.

                     لبخند رخساره

بهرنگ توفیقی پس از تجربه موفق سریال "پشت بام تهران" در سال ۹۴ این بار با همراهی مجدد زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت الله دست به تولید سریال "لبخند رخساره" زده است. سریالی که علاوه بر تهران در شهرهایی چون مشهد (حرم امام رضا (ع) و قدمگاه) و بندرعباس مقابل دوربین رفته است. این سریال ۳۰ قسمتی یک ملودرام اجتماعی را روایت می‌کند.

"لبخند رخساره" روایتگر شخصیتی از قصه با همین نام است که کاراکتر اصلی سریال نیست، ولی با حضورش در قصه گره داستان شکل گرفته و داستان سریال رنگ و بویی عاشقانه دارد. داستان روایتگر زندگی خلیل پیرمردی اهل مشهد است که فرزند خودش را عاشقانه دوست دارد ولی در تمام طول عمر از دروغی که به او گفته است ترس و واهمه دارد . همسر این مرد در سال‌های اول زندگی بنا به دلایلی جدا می‌شود و خلیل با پسرش به رستوران داری ادامه می‌دهد و در روزهای آخر هفته به مسافران امام رضا (ع) نذری می‌دهد تا اینکه پسرش در یکی از دانشگاه‌های تهران پذیرفته می‌شود و به دختری با نام رخساره علاقمند می‌شود که با ورود رخساره و مادرش به داستان موقعیت‌های عاطفی داستان شکل می‌گیرد.

مفهوم کلی قصه در مذمت دروغ است و لذت بخشش و ایثار برای یک خانواده‌ای که با عشق پشت هم ایستاده‌اند تا بر مشکلات فائق آیند.
تصویربرداری سریال پیش از این در لوکیشن‌هایی متنوع در مشهد، نیشابور، قدمگاه، هشتگرد و تهران و ... انجام شده بود. این سریال در 30 قسمت تولید می شود و از شبکه یک پخش خواهد شد. کامبیز دیرباز (به نقش خلیل)، بهناز جعفری (آتنه)، بهزاد فراهانی (پدر آتنه)، مریم بوبانی، مجید نوروزی، علیرضا آرا(برادر آتنه)، مجید واشقانی (سهراب برادر خلیل)، حمیدرضا هدایتی (پدر رخساره)، داریوش سلیمی، (با معرفی) درسا بختیاری (ستاره) و (با حضور) پریوش نظریه(رخساره)، آتیلا پسیانی و مهدی سلطانی (اسماعیل) گروه بازیگران اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند.

                   سر دلبران

محمدحسین لطیفی نیز از دیگر کارگردانانی است که برای رمضان سال ۹۶ تولید سریالی اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و مجموعه تلویزیونی "سرّ دلبران" را با محوریت نقش محوری مسجد برای پخش در ماه رمضان آماده می‌کند.

لطیفی که پیش از این تجربه موفق "صاحبدلان" را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، سال گذشته نیز مجموعه "پادری" را در این ایام روانه آنتن تلویزیون کرد. هرچند این مجموعه به مانند "صاحبدلان" خیلی نتوانست دراین ایام رضایت مخاطب را جلب کند، اما او به خوبی می‌داند چطور باید مخاطب را تا انتها پای جعبه جادویی بنشاند و او را همراه با شخصیت‌های داستان تا انتها نگه دارد.

تصویربرداری سریال جدید لطیفی که مضمونی اجتماعی و خانوادگی دارد به خاطر استفاده از تنوع در فضاسازی از ابتدای اسفند ماه در شهر یزد شروع شد و در ادامه در بخش‌هایی از شهر تهران ادامه پیدا می‌کند. این سریال که برای ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای طراحی شده، توسط حسین حسنی و با همکاری رضا خمسه نوشته شده است و گزینه اصلی شبکه دو سیما برای پخش در ماه رمضان است.
سریال "سرّ‌دلبران" نیز از جدیدترین محصولات سازمان هنری اوج است که تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفیعی و نویسندگی آن را حسین حسنی و رضا خمسه به عهده دارند.
محمد ‌کاسبی،‌ فرهاد قائمیان، اسماعیل ‌محرابی، برزو ارجمند، متین ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش‌ سلطانی و رضا توکلی از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
"سرّ دلبران" دومین همکاری مشترک محمدرضا شفیعی و محمدحسین لطیفی بعد از سریال موفق "تنهایی لیلا" است. این سریال هم مانند همکاری قبلی این تهیه‌کننده و کارگردان، مضمونی اجتماعی داشته و برزو ارجمند در نقش یک روحانی ایفای نقش می‌کند.


                 نفس

شبکه سه سیما هم در ایام ماه رمضان از گوی پخش سریال‌های مناسبتی دور نماند و مجموعه تلویزیونی "نفس" سومین ساخته جلیل سامان را به عنوان سریال ویژه رمضان امسال برای پخش از شبکه ۳ سیما انتخاب کرده است. جلیل سامان که در آثار قبلی خود یعنی "ارمغان تاریکی" و "پروانه" به وقایع انقلاب اسلامی پرداخته بود در این اثر نیز سعی دارد به وقایع منجر به انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بپردازد.

"نفس" سومین مجموعه از سه‌گانه سامان پس از "ارمغان تاریکی" و "پروانه" است که نگاهی متفاوت و دراماتیک به موضوعات سال‌های آغازین انقلاب اسلامی دارد و با توجه به تقارن مناسبت‌هایی همچون ۱۵ خرداد و ۷ تیر در ماه رمضان سال ۹۶ تصمیم مدیران در رسانه ملی بر آن است که این مجموعه تلویزیونی فاخر در این ایام از شبکه ۳ سیما پخش شود.
داستان این سریال درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود. او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سرمی گذارد. مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، احسان امانی، شهاب شادابی، هادی عامل هاشمی، پژمان جمشیدی با معرفی ساناز سعیدی و با حضور فاطمه گودرزی، هدایت هاشمی، داریوش فرهنگ، معصومه قاسمی پور، رامین راستاد، قربان نجفی بازیگران اصلی این سریال هستند و شخصیت سیدحسن؛ روحانی‌ای که ایفای نقش او را هدایت هاشمی در "پروانه" برعهده داشت، با همین شخصیت در سریال "نفس" حضور دارد.

به نوشته سایت هنرآنلاین ، تدوین سریال بصورت همزمان ادامه دارد و حسن حسندوست بیش از نیمی از تدوین این سریال را انجام داده است. شهر نور، وردیج، کلاک کرج، سینما صحرا و بیمارستان فیروزآبادی از جمله لوکیشن‌هایی بود که عوامل "نفس" در آنها کار کردند.
کد خبر: 94410
Share/Save/Bookmark