سرقبرآقا، ظهیرالدوله، امام‌زاده عبدالله از ۲ میلیارد تومان چه بهره‌ای بردند؟
سرقبرآقا، ظهیرالدوله، امام‌زاده عبدالله از ۲ میلیارد تومان چه بهره‌ای بردند؟
در حالی شورای شهر تهران، شهرداری را تا آخر سال ۹۴ ملزم به تخصیص مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای ساماندهی سه آرامستان سرقبرآقا، امام‌زاده عبدالله و ظهیر الدوله کرده بود که با نزدیک شدن به اواخر سال همچنان این سه آرامستان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و هنوز مشخص نیست این اعتبار صرف چه اقداماتی شده است.
 
تاريخ : شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۰
به گزارش هنرنیوز؛ در شورای شهر تهران در تاریخ ۱۴ بهمن ۹۳ جلسه ای برای بررسی ماموريت‌هاي فرهنگي و اجتماعي معاونت خدمات شهري در بودجه سال ۱۳۹۴، برگزار شد. ۲۸ بهمن ماه همان سال نیز عبدالمقیم ناصحی رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي طی نامه‌ای از عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران خواست تا گزارش اقدامات لازم در خصوص مصوبات جلسه یاد شده را ارسال کند.



ظهیرالدوله

بر اساس اجراي مفاد ماده ۴۲ برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران (ساماندهي و بهسازي آرامستان هاي متروكه، متبركه و تاريخي شهر تهران) در سال ۱۳۹۳ مطالعات جديدي بر روي ۸۰ آرامستان انجام شد و در نهايت ۲۷ آرامستان داراي اولويت براي انجام طرح ساماندهي انتخاب شدند.



ظهیرالدوله

در این بین درسال ۹۴ ساماندهي سه آرامستان سرقبر آقا، ظهيرالدوله و امامزاده عبدا... در اولويت اول قرار گرفته اند و با توجه به تصويب ۲۰ميليارد ريال اعتبار باید اقدامات مقتضی صرف بهسازي و ساماندهي سه آرامستان فوق الذكر شود.


امامزاده عبدالله

بر این اساس، مهدی پندار مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری در گزارش موافقت نامه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای / مالی بودجه ابلاغی سال ۹۴ به تاریخ ۲۲ مرداد امسال، با عنوان (ساماندهي و بهسازي آرامستان هاي تاریخی و متروکه شهر تهران ( سرقبراقا، ظهیرالدوله، امام زاده عبدالله) قید کرده است که چه مقدار بابت مطالعه ، طراحی و نظارت و چقدر بابت عملیات اجرایی در این آرامستان‌ها هزینه شده یا می شود.


امامزاده عبدالله

این در حالی است که چهار ماه بعد مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران به تاریخ ۲۵آذر ۹۴ در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام می‌کند:« در حال حاضر برنامه اجرایی برای احیای گورستان‌های قدیمی پایتخت نداریم اما از دو سال پیش مشاورینی برای احیای گورستان های متروکه و متبرکه، مطالعاتی را آغاز کرده و ۱۲۰ گورستان قدیمی شهر تهران شناسایی شدند.۴۰ گورستان به طور کامل تغییر کرده و ۸۰ گورستان متروکه و متبرکه که تعدادی از آنها در امام‌زاده ها بودند در حال مطالعه و شناسایی هستند تا چگونگی احیای آنها مشخص شود.»



امامزاده عبدالله


معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قصد احیای گورستان های قدیمی را دارد،می‌گوید:« در حال حاضر این طرح در مرحله مطالعاتی است و برنامه ای برای اجرایی کردن آن در دستور کار نیست. البته بررسی امکان بازدفن اموات به صورت محدود و محلی برای احیای این گورستان های قدیمی و شناسایی و تکمیل اطلاعات آن از برنامه های شهرداری در خصوص گورستان های قدیمی است.»



امامزاده عبدالله

به گزارش هنرنیوز؛ با نگاهی به اوضاع نابسمان سه آرامستان سرقبراقا، امام‌زاده عبدالله و ظهیرالدوله( هرچند سرقبرآقا در وضعیت مناسبتری به سر می برد و  در حال مرمت است با این وجود مدتها است که درب این مکان به روی مردم بسته است)  همچنان این موضوع مطرح است که ۲ میلیارد تومان اعتبار دقیقاً در کدام یک از این آرامستان‌ها و صرف چه اقداماتی شده است؟ آیا شهرداری درصدد است ظرف دو ماه آینده اقداماتی در این راستا انجام دهد؟


 امام زاده عبدالله

پیگیری‌های خبرنگار هنرنیوزکه تا کنون تماس تلفنی با پهلوان مدیر کل برنامه ریز حوزه خدمات شهری، عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران و قلی زاده مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران داشته در این باره به نتیجه خاصی نرسیده است و ضمن اظهار بی‌اطلاعی هر سه فرد از این موضوع تنها این صحبت‌ها به قول پیگیری و اعلام نتیجه ختم شده است.



امامزاده عبدالله

به گزارش هنرنیوز؛ گورستان ظهیرالدوله گورستان کوچکی است بین امامزاده قاسم و تجریش در شمال تهران که علاوه بر علی‌خان ظهیرالدوله چندتن از هنرمندان، شاعران و چهره‌های سرشناس ایران در آن مدفونند. ابوالحسن صبا، فروغ فرخزاد، محمد تقی بهار، قمر الملوک وزیری، رهی معیری، روح الله خالقی، ایرج میرزا، درویش خان تعدادی از بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمینند که در این آرامستان غنوده‌اند. این گورستان که با فراز و فرودهای زیادی تا کنون مواجه بوده است همچنان در وضعیت نا مطلوبی قرار دارد.




علی‌خان ظهیرالدوله ملقب به صفاعلی (۱۲۴۳ - ۱۳۰۳) سیاستمدار و شخصیت مذهبی ایرانی بود. وقتی که علی خان ظهیرالدوله در روز سه شنبه بیست و چهارم ذیقعده سال ۱۳۰۳ خورشیدی در اثر سکته قلبی در باغ خود در جعفرآباد شمیران در گذشت، در جوار باغ خود در قبرستان عمومی که بین تجریش و امام زاده قاسم واقع بود، دفن گردید. سابقاً در این محل گورستان کهنه‌ای قرار داشت و بعدها خانقاه ظهیرالدوله نیز به همین محل منتقل شده بود. اما پس از دفن ظهیرالدوله، مریدانش، این گورستان قدیمی و خانقاه را «آرامگاه ظهیرالدوله» خواندند. این آرامستان سال ۷۷ به ثبت ملی رسیده است.


  کاشیهای سر قبر اقا هم دیگر سر جای خود نیستند

بقعه سر قبر آقا اكنون در داخل بافت قديمى تهران در ضلع جنوبى چهار راه مولوى انتهاى خيابان شهيد مصطفى خمينى(سيروس سابق) در ميان باغى تقريبا بزرگ و قديمى قرار دارد. محوطه بقعه سرقبر آقا مدفن سيدابوالقاسم امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوايل ناصرالدين شاه و آرامگاه خانوادگي خاندان اوست.




ظهیرالدوله

ميرزا ابوالقاسم پسر ميرمحسن و برادرزاده و داماد نخستين امام جمعه تهران ميرمحمدمهدي است كه پس از ساخت مسجدشاه توسط فتحعلي شاه به سال۱۲۳۶(ه.ق) به دعوت وي به عنوان امام جمعه تهران از اصفهان به تهران آمد. ميرزا به سال ۱۲۶۳(ه.ق) پس از فوت عمويش امام جمعه تهران شد و پس از فوت و دفن او دراوايل دوره ناصرالدين شاه در اين محل با عمارت و گنبد مجلل مزارش به سر قبر آقا شهرت يافت. این اثر سال ۵۱ در فهرست اثار ملی قرار گرفته است.



سرقبرآقا

امامزاده عبدالله از گورستان‌های معروف تهران است که تعداد زیادی از مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی در آنجا مدفون هستند. گمان می‌رود بقعهٔ داخلی آن مربوط به دورهٔ صفوی باشد. آرامگاه‌های خانوادگی واقع در محوطهٔ این امام‌زاده به سبک معماری دورهٔ قاجار، پهلوی اول و دوم ساخته شده‌اند و دفن مردگان مگر در گورهای از پیش خریداری شده در آن‌جا از دههٔ پنجاه متوقف شده‌است. مجموعه گورستان امامزاده عبدالله در چهارده اردیبهشت ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
کد خبر: 87869
Share/Save/Bookmark