فارابی فیلمسازان را به «خودی و غیر خودی» تقسیم نکند
جلال قزل ایاق در گفتگو با هنرنیوز:
فارابی فیلمسازان را به «خودی و غیر خودی» تقسیم نکند
یک تهیه کننده بخش خصوصی سینمای ایران گفت: ما به جز فارابی از هیچ نهاد سینمایی دیگری انتظار حمایت و کمک مالی نداریم.اما متاسفانه فارابی هم گرفتار بحث های «خودی» و« غیرخودی» شده است و فیلمسازان را به شهروندان درجه یک ، دو و سه تقسیم کرده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸
جلال قزل ایاق تهیه کننده بخش خصوصی سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت تولید افزود: وضعیت تولید در حال حاضر بسیار سخت و گران قیمت است و همه چیز نا بسامان شده است به طوری که ما خودمان هم نمی دانیم باید چه کار کنیم.
وی افزود: معتقدم یکی از دلایل گرانی دستمزدها، تولید زیاد فیلم های متعلق به شبکه خانگی و سریال های تلویزیون است.این تولیدات موجب شدند تا دستمزد عوامل و بویژه بازیگران روز به روز افزایش پیدا کند و در نتیجه بودجه ساخت یک فیلم سینمایی گران تر از قبل شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی«پر پرواز » با اشاره به حمایت های دولتی اظهار داشت: با وجودی که تولید یک فیلم نیازمند هزینه های زیاد است اما دولت هیچگونه حمایتی از تولیدات بخش خصوصی نمی کند. یک زمانی قرار بود اگر تهیه کننده ای فیلمی را تولید می کند به او وام تعلق بگیرد تا بتواند قدری از هزینه های فیلمش را تامین کند. اما بدبختانه این اتفاق رخ نداده است به عنوان مثال در فیلم قبلی من به نام « دوستی از جنس آتش» هیچ وامی به ما تعلق نگرفت و این وضعیت برای دیگر دوستان بخش خصوصی نیز همین گونه بود.این درحالی است که دولت معمولا پول های زیادی را برای تهیه فیلم های پرخرج و آنچنانی که از فروش خیلی کمی هم برخوردار هستند اختصاص می دهد.
جلال قزل ایاق تصریح کرد: در حالی که دولت همواره دم از کمک به تولید فیلم می زند اما عملا هیچگاه این کمک ها صورت نمی گیرد.دولت باید برای کمک به بخش خصوصی چاره اندیشی کند یکی از راه های آن این است که دولت اعلام کند هر کسی که از وزارت ارشاد پروانه ساخت دریافت می کند می تواند از بنیاد فارابی وام دریافت کند.
این تهیه کننده سینمای ایران یکی دیگر از مشکلات فیلم های سینمایی را نخریدن این فیلم ها توسط تلویزیون اعلام کرد و افزود: در حالی که در همه دنیا یکی از درآمدهای اصلی تهیه کنندگان فیلم ها، پولی است که تلویزیون بابت خرید فیلم به آنان می دهد اما در ایران اینگونه نیست و گویا تلویزیون ایران بیشتر از اینکه به فکر خرید فیلم های ایرانی باشد به فکر خرید فیلم های کره ای، ژاپنی و کشورها دیگر است. شبکه خانگی هم از زمانی که از دست اتحادیه تهیه کنندگان بیرون آمده دوباره گرفتار قاچاق فیلم شده و دیگر خرید فیلم های سینمایی برای این شبکه نمی تواند سود آور باشد. چرا که قاچاق فیلم ها و فروش آنان با قیمت های بسیار نازل، وضعیت اقتصادی شبکه خانگی را فلج کرده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی« دوستی از جنس آتش » اضافه کرد: ما به جز بنیاد سینمایی فارابی از هیچ نهاد سینمایی دیگری انتظار حمایت و کمک مالی و تجهیزاتی نداریم. اما متاسفانه فارابی هم گرفتار بحث های «خودی» و« غیرخودی» شده است و فیلمسازان را به شهروندان درجه یک ، دو و سه تقسیم کرده است. این درحالی است که باید چتر عدالت بر سر همه فیلمسازان از همه جناح ها گسترده باشد.
به گفته این تهیه کننده پیشکسوت باید دولت برای تولید هر فیلمی، بودجه ای را تعیین کند تا این فیلم ها بتوانند هر چه زودتر به مرحله تولید برسند.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه نوع سوژه هایی قابلیت برگشت سرمایه را دارند اظهار داشت : ما هم مانده ایم که به دنبال چه نوع سوژه و مضمونی باشیم تا فیلم بتواند هزینه های خودش را برگرداند. البته هیچ تهیه کننده ای نیست که بخواهد فیلمی بسازد تا نفروشد.اما گاهی اوقات تمام محاسبات تهیه کنندگان و کارگردانان در فروش فیلم به هم می ریزد شما الان به آخرین فیلم های آقای مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی نگاه کنید علی رغم اینکه در هر دوی این فیلم ها ، تعداد زیادی سوپر استار بازی می کنند و کارگردانان این فیلم ها ، آدم های قدری هستند اما باز هم این فیلم نتوانستند بفروشند.
وی که یکی از اعضای کانون پخش کنندگان فیلم محسوب می شود در این مورد هم یاد آور شد: مگر ما در ایران چند تا سینما داریم که بخواهیم به معنای واقعی کلمه، پخش کننده فیلم داشته باشیم. پخش فیلم مربوط به امریکا است که برای اکران یک فیلم حدود ۳۰ هزار سینما اختصاص می دهد.این مشکلاتی که بعضی مواقع راجع به پخش فیلم بوجود می آید مثل آن قبری می ماند که درونش جنازه ای نیست اما برای آن گریه می کنند.
قزل ایاق تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می شود برخی از پخش کنندگان نسبت به دیگر دفاتر فعال تر باشد علاوه بر قدمت ، مسائل پشت پرده است که باعث شده بعضی دفاتر درآمد بیشتری از پخش فیلم داشته باشند.
به گفته وی، پخش «فیلمیران» در سالهای اخیر توانسته بهترین فیلم ها را پخش کند و از این راه به درآمدهای خوبی دست پیدا کند.
کد خبر: 74269
Share/Save/Bookmark