شهرام کرمی: رسانه ها همیشه حامی تئاتر بودند
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای چهارمین جشنواره تئاتر شهر؛
شهرام کرمی: رسانه ها همیشه حامی تئاتر بودند
دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر گفت: اگر هیئت داوران تشخیص بدهند از 75 نمایش حاضر در این جشنواره برای اجرای عمومی به صورت کامل حمایت خواهیم کرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۳
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز ، پیش از ظهر امروز نشست رسانه ای چهارمین جشنواره تئاتر شهر با حضور امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی دبیر جشنواره و مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

شهرام کرمی دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر با تشکر از رسانه ها به عنوان حامیان تئاتر گفت: چهارمین جشنواره تئاتر شهر جشنواره ای شناخته شده است که به عنوان رویدادی موثر به حساب می آید و بخش های مختلفی در جشنواره داریم و ژانرهای متفاوتی را دیدیم که این جشنواره در هفت بخش بزگرار خواهد شد.

وی از حضور ۷۵ گروه نمایشی در این جشنواره خبر داد و افزود: ۱۰۷۵ گروه نمایشی متقاضی حضور در جشنواره بودند که در نهایت ۷۵ گروه در جشنواره حضور دارند. ۱۵ سالن که شامل فرهنگسرا و سالن های حوزه هنری در اختیار جشنواره است. حدود ۱۰۲۴ هنرمند در جشنواره شرکت می کنند و رویکرد ما حمایت از گروه تئاتر جوان است.

کرمی با اشاره به حمایت از گروه های نمایشی توس شهرداری در طول سال اظهارداشت: ما از سال گذشته تمام تلاش خود را کرده ایم تا بتوانیم زیر ساخت های جشنواره درست کنیم، در همین راستا با اینکه سال گذشته هم امکان اضافه کردن بخش بین الملل را داشتیم و گروه های از آلمان هم علاقه مند به حضور در تهران بودند، اما در این امر عجله نکردیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: متاسفانه اکثر سالن هایی که در اختیار ماست چند منظوره هستند و زیرساخت مناسبی ندارند. همچنین امسال ما سه کتاب نمایش نامه «سردار مهر و ماه»، کتاب پژوهشی تئاتر شورایی و شهروندی و مجموعه سه نمایش نامه کودک و نوجوان را همزمان با جشنواره منتشر می کنیم.

کرمی با تاکید بر تاثیرگذاری و اهمیت مدرسه تئاتر شهر، گفت: این بخش برای ما خیلی مورد توجه بود و از ابتدای شروع این کلاس های هنرجوهای جوان که علاقه مند بودند در این کلاس ها شرکت کردند.

وی از تجلیل داوود دانشور در این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: ما امسال در کنار بزرگداشتی که برای داوود رشیدی برگزار می کنیم، از داوود دانشور نیز به پاس سال ها فعالیتش تجلیل می کنیم

این کارگردان و نویسنده حوزه تئاتر با بیان اینکه ما جشنواره ای موثر می خواهیم، اظهار داشت: ما از همین الان نیمی از نمایش های جشنواره را حمایت می کنیم و اگر هیئت داوران تشخیص بدهد از ۷۵ نمایش حاضر در جشنواره برای اجرای عمومی ، حمایت کامل خواهیم کرد.

وی افزود: افتتاحیه جشنواره تئاتر شهر امسال شکلی خاص تر دارد. قرار است روز پنجشنبه با حضور مدیران ارشد شهرداری تهران و مهمانان ویژه و رسانه ها نمایش محیطی «دریا دلان» در محوطه تئاتر شهر اجرا شود. این نمایش توسط یک عده از جوانان متعهد و خودجوش برای شهدای غواص تولید شده و ما نیز وظیفه خود دانستیم که از این اثر حمایت ویژه کنیم، همچنین دو نهاد حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی ارشاد در این تولید مشترک ما را یاری می کنند، علاوه براینکه این دو نهاد به تریتب دو و یک سالن خود را به جشنواره اختصاص داده اند.

کرمی در مورد وضعیت پردیس های تئاتر شهرداری و نحوه مدیریت این سالن ها گفت: روز گذشته جلسه ای با آقای قالیباف، شهردار تهران داشتیم، محور جلسه نیز در مورد راه اندازی این سالن ها و توجه به تئاتر بود. شهردار نیز تاکید داشت که این دو مجموعه سریع تر به ظرفیت تئاتر تهران با مدیریت منسجم بین نهاد های متولی در شهر تهران عملی شود.

دبیر چهارمین جشنواره تئاتر شهر در رابطه با همکاری شهرداری تهران و همدان نیز اظهار داشت: اتفاقا این همکاری جز برنامه هایی است که به واسطه حضورم در همدان پیگیری می کنم، البته بخشی از آن امکان پذیر است و بخشی دیگر به خاطر شرایط مدیریتی بنده در شهرداری دوست نداشتم رخ بدهد. درهمین راستا هم از آقای قالیباف دعوت کردم که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ، مهمان جشنواره باشند.

کرمی در ادامه با اعلام لیست نهایی هیأت داوران این دوره از جشنواره تئاتر شهر گفت: در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای ایرج راد، حمیدرضا نعیمی و قطب‌الدین صادقی، در بخش تئاتر باران رحمت امینی ، اصغر همت و علی مؤذنی، در بخش نمایشنامه‌نویسی داریوش مؤدبیان، رویا افشار و مریم معترض، در بخش کودک و نوجوان بهرام شاه‌محمدلو، لیلی رشیدی و رضا فیاضی، در بخش تئاتر خیابانی حسین عاطفی، محمدمهدی خالقی و گلبرگ ابوترابیان و در بخش مسابقه عکاسی سیف‌الله صمدیان، محمد کلاهی و فردین خلعتبری آثار جشنواره را داوری خواهند کرد.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: پس از جلساتی با گروه های حرفه ای تئاتر داشتیم دستاوردهای خوبی برای ما داشت و یکی از آن ها برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر شهر است. قرار ما براین شد که جشنواره صرفا برگزاری نباشد و قرار است اهداف ما پس از جشنواره ادامه داشته باشد. نکته دیگر صرف اجرای تئاتر و انتخاب کارهای برتر نباشد و کار علمی، پژوهشی و مدرسه ای شکل بگیرد.

وی خطاب به منتقدین تئاتر کشور یاد آور شد: از منتقدان و صاحب نظران حوزه تئاتر می خواهم که جشنواره تئاتر شهر را نقد کنند و در کنار مشکلاتی که وجود دارد همه زوایای مختلف را نیز ببینید.

عبدالحسینی در مورد سالن های پردیس تئاتر خاوران و صبا افزود : پردیس تئاتر خاوران، مجموعه آیینی صبا و خانه موزه استاد انتظامی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شده است. روز گذشته در جلسه با شهردار تهران نیز بحث تعالی تئاتر تهران مطرح شد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کردیم. قرار است این سالن ها با شورایی مشورتی اداره شوند و مدیریت اجرای این فضا به طور کامل در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و زیر نظر مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان باشد. امیدواریم بتوانیم تا روز اختتامیه جشنواره ، ساز و کار نهایی این اقدام و مدیریت سالن ها را مشخص کنیم.
کد خبر: 82909
Share/Save/Bookmark