«الواح هخامنشی» آماده تحویل به ایران‌
«الواح هخامنشی» آماده تحویل به ایران‌
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: الواح هخامنشی آماده انتقال به ایران است و درباره نحوه بسته‌بندی و ارسال آن در حال گفت‌وگو هستیم.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۲
به گزارش هنرنیوز؛ به نظر می‌رسد روند استرداد آثار تاریخی از کشورهای دیگر به ایران، پس از برگرداندن چهار محموله به کشور هنوز روند موفقیت‌آمیز خود را طی می‌کند و قرار است به زودی محموله نهایی «الواح هخامنشی» به کشور برگردانده شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه اظهار می‌کند‌: دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو آماده تحویل الواح هخامنشی به ایران است. پرونده این الواح اکنون در دیوان عالی کشور آمریکا قرار دارد. آن‌ها حتی از ما خواسته‌اند تا درباره بسته‌بندی این الواح جلسه برگزار کنیم.

او اضافه می‌کند: خوشبختانه بحث‌های حقوقی استرداد این الواح تاریخی به پایان رسیده است، در حال حاضر فقط دادگاه دیوان عدالت اداری امریکا باقی مانده است که زمان برگزاری آن مشخص نیست.

به گزارش هنرنیوز؛ الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود،‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ به ایران برگردانده شد، بخشی نیز در سال ‌۱۳۵۰. همچنین بخش دیگری از آن‌ها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد، اما هنوز بخشی از الواح در آن موسسه است.

از سوی دیگر در انفجاری که در سال ۱۹۹۷ میلادی در بیت‌المقدس رخ داد چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با این انفجار درخواست توقیف الواح را کردند و آن‌ها توقیف شد. تا این‌که در چند مرحله ایران در جلسات دادگاه‌هایی که در این زمینه برگزار شد، حاضر شد و ثابت کرد که الواح جنبه‌ تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.

در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه‌های این الواح پژوهشی و تاریخی، وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو می‌گفتند از یک سو در هشت سال دولت گذشته پیگیری زیادی برای استرداد این اشیاء نشده است و از سوی دیگر با مطرح شدن این بحث که آن الواح تجاری نیستند و دادگاه نباید آن‌ها را توقیف می‌کرد، تاکید شد که وکلای ایرانی باید در این پرونده وارد شوند و حالا با توجه به صحبت‌های طالبیان، به نظر می‌رسد ایران در پرونده‌ الواح هخامنشی برنده شده است.
کد خبر: 91611
Share/Save/Bookmark