جای خالی منتقدان در نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر
جای خالی منتقدان در نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر
حضور منتقدان در نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر به مسیر سوالات جهت‌ می‌دهد و نشست را به سمت نشستی تخصصی و قابل استفاده برای کارگردان و عوامل سازنده اثر هدایت می‌کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۱
به گزارش هنرنیوز ، جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در شرایطی در برج میلاد آغاز به کار کرد که پیش ازبرگزاری جشنواره، انجمن منتقدان و نویسندگان با تصمیم روسای این صنف، از برگزاری جلسات نقد و بررسی امتناع کردند. فارغ از این که چه توقعاتی وجود داشت و چه شرایطی باید فراهم می شد که منتقدان در جلسات حاضر شوند، بالاخره محمود گبرلو مجری و کارشناس دوره گذشته برنامه «هفت» قبول کرد تا برنامه نشست‌های پرسش و پاسخ را برعهده بگیرد.

نکته حایز اهمیت؛ حضور منتقدان در نشست‌های اینچنینی است که به مسیر سوالات جهت دهی درست می‌دهد و نشست را به سمت نشستی تخصصی و قابل استفاده برای کارگردان و عوامل سازنده اثر هدایت می‌کند. این‌که نشست‌ها بدون هدف و تنها با حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه ها برگزار شود. جشنواره را از هدفی که برای برگزاری نشست ها در نظر گرفته است دور می کند.

هدف از برگزاری نشست ها معرفی یک اثر برای مخاطبان که در سینماهای مردمی آثار را دنبال می کنند است همچنین مطرح کردن پرسش‌های مناسب و در خور توجه از عوامل سازنده یک اثر تا سوالات علاوه بر این که به دیده شدن یک اثر کمک کند بتواند در مجموع برای سازندگان فیلم نیز مثمر ثمر باشد.

در این جلسات بازخورد اولیه سازندگان فیلم با مخاطبان تخصصی (اهالی رسانه و منتقدان) از اهمیت خاصی برخوردار است . محمود گبرلو در نشست‌ها می تواند به عنوان یک مجری عمل کند اما برای جهت دادن به نشست و تقسیم بندی درست سوالات و رسیدن به یک نقطه مطلوب حضور کارشناسان و منتقدان در نشست ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

فارس نوشت : روز یکشنبه (10 بهمن ماه) در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر نشست پرسش و پاسخ اولین فیلم جشنواره بدون حضور منتقدان باعث دلخوری سازندگان فیلم «خانه دیگری»شد و پژمان بازغی به عدم حضور منتقدان در نشست معترض شد که این اعتراض درست و منطقی است . اما نباید نبودن منتقدان در جلسات نقد و بررسی را به کم اهمیت بودن فیلم‌های کارگردانان اول اطلاق شود و اگر این نقیصه از سوی برگزار کنندگان جشنواره مرتفع نشود ممکن است نشست ها کارکرد خود را از دست دهد. پیش از این دبیر جشنواره در نشست مطبوعاتی خود گفته بود که محمود گبرلو اجرای نشست‌ها را برعهده دارد و از منتقدان برای جلسات استفاده خواهد شد. باید دید چه زمانی این نگاه درست دبیر جشنواره عملیاتی و اجرایی می‌شود.
کد خبر: 93999
Share/Save/Bookmark