فرهنگ سازی « نذر علمی » /  حضور 60 مهمان خارجی از قاره های مختلف / ارسال 1000 فیلم در زمینه کاربرد نور به دبیرخانه
نخستین جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) کلید خورد؛
فرهنگ سازی « نذر علمی » / حضور 60 مهمان خارجی از قاره های مختلف / ارسال 1000 فیلم در زمینه کاربرد نور به دبیرخانه
دبیر سیاست‌گذاری اولین جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) در پاسخ به هنرنیوز خبر داد مصوبه جایزه مصطفی یک مصوبه قانونی و دایمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بحث تامین مالی این جایزه نیز متکی به حمایت های دولت نخواهد بود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نخستین نشست خبری جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با حضور «مهندس مهدی صفاری ‌نیا» دبیر سیاست‌گذاری این جایزه در ساختمان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

مهدی صفاری نیا در این نشست خبری با بیان اینکه این جایزه همزمان با میلاد پیامبر گرامی اسلام در تاریخ 4 دی ماه آغاز خواهد شد گفت: همزمان با آن نیز نشست آکادمی علوم جهان اسلام با حضور دانشمندانی از کشورهای اسلامی در تهران شروع به کار خواهد کرد.

وی افزود: جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناروی جهان اسلام سال 91 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و طی سه سال گذشته راهبردها و سیاست های خود را شناخت و نخستین دوره آن امسال برگزار خواهد شد.

دبیر سیاست‌گذاری اولین جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) با بیان اینکه جایزه علم و فناوری مصطفی (ص)هر دو سال یکبار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می شود تصریح کرد: این به دو دانشمند جهان اسلام در حوزه های علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری نانو و یک دانشمند برتر در سایر حوزه ها، چهارم دی ماه همزمان با میلاد پیامبر اسلام (ص) اعطا خواهد شد.

صفاری نیا درباره ملاک های گزینش آثار یاد آور شد : آثار برگزیده باید در مرزهای دانش و نوآوری و دارای اصالت باشند. همچنین بدیع بودن و مسبوق نبودن به سابقه از ملاک های اعطای جایزه است. اثر برگزیده نیز باید کاربردی و دارای نتایج ملموس و خاصی در زندگی مردم و توسعه علم و فناوری داشته باشد.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) خبر داد این جایزه بعد از مطالعه علمی 300 جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز تدوین، برنامه ریزی و اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: در این جایزه دانشمندان مستقیما خود کاندیدا نمی شوند و یک نهاد علمی ممتاز و نهاد برجسته می تواند معرف نامزدهای دریافت جایزه باشد که تاکنون 200 مرکز علمی به عنوان نهادهای معرفی نامزدها با ما تعامل و همکاری داشته اند.

مهدی صفاری نیا در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « نظر شما در مورد شائبه دولتی بودن این جایزه چیست؟» گفت: مصوبه جایزه مصطفی ، مصوبه قانونی و دایمی شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد لذا بخش مهم آن که مربوط به بحث تامین مالی این جایزه می باشد نیز متکی به دولت نخواهد بود. این درحالی است که بسیاری از جوایز علمی در سطح جهان نیز متکی به مردم و نهادهای غیر دولتی هستند که از جمله می توان به جایزه نوبل اشاره کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از جوایز دنیا توسط افراد خیرخواه و دانشمندان، وقف می شوند لذا وقف علمی، یک موضوع وسیعی در سطح جهان محسوب می شود. بنابراین تمامی منابع مالی این جایزه از مراجع غیردولتی خواهد بود.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید «داوران مسابقه فیلمسازی نور ابن هیثم چه افرادی هستند؟» با بیان اینکه با این مسابقه بیش از 20 سازمان از جمله سازمان صدا و سیما ، آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی و دانش آموزی همکاری می کنند گفت: داوران این جایزه ، جمعی از افرادی هستند که علاوه بر داشتن سابقه هنری در بخش علمی نیز حائز اهمیت باشند لذا عمده ترین شاخص این داوران از نظر ما بیشتر دارا بودن جنبه های علمی است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت : باتوجه به این که سال ۲۰۱۵ به عنوان سال نور معرفی شده، این مسابقه به جهت آشنایی دانش آموزان با شخصیت برجسته ابن هیثم دانشمند جهان اسلام برنامه ریزی شده است و تاکنون ۹ هزار دانش آموز در این مسابقه شرکت کرده اند و تاکنون هزار فیلم در زمینه کاربرد نور به دبیرخانه این مسابقه رسیده و سوم اردیبهشت ۹۵ نتایج مسابقه نور ابن هیثم معرفی خواهد شد.

صفاری نیا درباره داوری جایزه مصطفی(ع) آثار تصریح کرد: فراخوان این جایزه از سال 92 منتشر شد و در دو بخش 13 مشاور و داور بین المللی به ما در انتخاب ها مشاوره دادند و مجموع داورانی که در دوره اول آثار دریافت شده را داوری کرده اند به حدود 60 داور شناخته شده در سطح جهان می رسد.

وی درباره همکاران و حامیان این جایزه توضیح داد: این جایزه چند عضو حقوقی خارجی هم دارد که میتوان به رييس بانك توسعه اسلامي، رييس آكادمي علوم جهان اسلام، رييس دانشگاه كراچي پاكستان و رييس دانشگاه مالايا مالزي اشاره کرد.

مهندس صفاری ‌نیا یادآور شد: تامین مالی جایزه از منابع عمومی و مردمی انجام گرفته،مهمترین اقدامات در حوزه تامین جایزه، پروژه‌ای است که با مشارکت بانک توسعه اسلامی در مراحل اولیه خود به سر می‌برد. این پروژه اولین ساختمان موقوفه جایزه مصطفی (ص) است که به تازگی مجوزهای فعالیت‌های خود را اخذ کرده است.

به گفته وی ، مراسم این جایزه روز چهارم دی در تالار وحدت و با حضور بیش از 60 مهمان از کشورهای دیگر آغاز خواهد شد.

 صفاری نیا با اشاره به پروژه دوم در راستای تامین مالی جایزه، تصریح کرد: همچنین زمین دیگری وقف جایزه مصطفی (ص) شده که اکنون در حال طی کردن مراحل اداری است و زمان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه در مهرماه بوده که ۲۴۰ نفر از افراد حقیقی و حقوقی با مشارکت مالی در این صندوق شرکت داشته‌اند.

«نذر علمی » مبحث دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: طرحی در قالب «نذر علمی» برای این جایزه پیاده‌سازی کرده‌ایم تا برخی شرکت‌ها بتوانند در قالب وقف به این جایزه کمک مالی کنند. این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سود سالیانه خود را وقف جایزه کنند. تاکنون ۵ شرکت در نذر علمی شرکت کرده و به طرق مختلفی از جایزه حمایت کرده‌اند.

به گفته وی این مراسم در چهارم دی ماه در تالار وحدت و با حضور 60 مهمان خارجی از جمله 36 نفر از قاره آسیا، 12 نفر از قاره آفریقا، 6 نفر از قاره آمریکا و 8 نفر از قاره اروپا برگزار خواهد شد.
کد خبر: 86339
Share/Save/Bookmark