داستان فلسطین تمامی ندارد
گزارش هنرنیوز از نمایشگاه عکس «دیوار» آلفرد یعقوب‌زاده در موزه هنرهای معاصر فلسطین؛
داستان فلسطین تمامی ندارد
 
تاريخ : شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۱
دیوار، نمایشگاهی از آلفرد یعقوب زاده که روایت دیگری است از داستان بی پایان فلسطین. یعقوب زاده متولد سال 1337 است و عکاسی را به صورت تجربی دنبال کرده است و در حال حاضر مقیم فرانسه است. این عکاس از بحران های داخلی سومالی، افغانستان ، ازبکستان ،تاجیکستان، کوبا ، هند ، ترکیه، روسیه ، عراق‌، چین‌، چچن، سری لانکا، آمریکا و… لحظات تاریخی را ثبت کرده است.

اولین تصویری که در این نمایشگاه چشم مخاطب را به خود خیره می‌کند؛ جسد مرد جوانی بود که در بین پرچم فلسطین کفن‌پوش بود و انبوه جمعیت حرکتش می‌داد، اما این پایان داستان نبود که به قول خود یعقوب‌زاده «داستان فلسطین تمامی ندارد» زیرا زمین خوردن و برخاستن تمام مفهومی بود که لنز دوربین یعقوب‌زاده در آن عکس‌ها دنبال کرده بود. زندگی با ترس و مرگ و سنگ جریان داشت آنجا که یکی از عکس‌ها عبور پدر و پسری را که از دو نسل بودند از میان حفره ایجاد شده بر اثر شلیک گلوله بر روی شیشه‌ای نمایش می‌داد و شاید اوج این داستان را می‌شد در دیوار نوشته‌ها دید. ترکیبی از دست نوشته و نقاشی‌هایی که تجسم عینی محتویات ذهنی چشم‌هایی بود که انتخاب شده است که در این داستان نقش بازی کند بدون این که بخواهد.

روایت تصویری آلفرد یعقوب‌زاده از نشانه‌ها انسانی و محیطی به گونه‌ای است که نه تنها مظلومیت مردم فلسطین به طور جمعی نمایان می‌شود بلکه فضای غریب جغرافیای این سرزمین و جفایی که بر آن‌ها رفته و می‌رود هم به خوبی به نمایش درآورده است.

کد خبر: 16129
Share/Save/Bookmark