حرفه و حیثیت ما در گرو اقدامات مرکز هنرهای نمایشی است / مدیران فرهنگی صدای ما را نمی شنوند / مدیریت قائم به افراد است نه قائم به قوانین
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای مدیر عامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد؛
حرفه و حیثیت ما در گرو اقدامات مرکز هنرهای نمایشی است / مدیران فرهنگی صدای ما را نمی شنوند / مدیریت قائم به افراد است نه قائم به قوانین
مدیر عامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد با بیان اینکه متاسفانه مدیریت بویژه مدیریت فرهنگی در کشور ما قائم به افرد است تا قائم به قوانین از رسانه ها خواست تا صدای این انجمن را به گوش مسئولین فرهنگی برسانند.
 
تاريخ : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۶
به گزارش خبرنگار تئاتر هنرنیوز ، نشست رسانه ای مجید جعفری مدیر عامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد با موضوع تبیین تفاهم نامه انجمن با اداره کل هنرهای نمایشی در وزارت ارشاد با حضور برخی از مدیران این انجمن در ساختمان انجمن هنرمندان تئاتر آزاد برگزار گردید.

مجید جعفری مدیرعامل این انجمن دراین نشست خبری که با شور و حرارت صحبت می کرد گفت: معتقدیم برای انتقال فرهنگ، بهترین راهکار این است که زیباترین شکل انتخاب شود و یکی از زیباترین شکل ها توجه به «هنر بویژه هنر نمایش» است.

وی اضافه کرد: کشورهای پیشرفته هنگامی که می خواهند تاریخ کشورشان را تورق کنند این کار را با ورق زدن تاریخ نمایش کشورشان انجام می دهند و این امر نشان می دهد که نمایش چه جایگاه والایی دارد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در تمامی جوامع مترقی از هنر برای انتقال آرمانهایشان به سایر ملل استفاده می کنند یاد آور شد: بهترین و موثرترین راه ؛ «هنر نمایش» است چرا که هنرهای نمایشی از جمله تئاتر ، سینما و تلویزیون، هم گسترده ترین و هم موثرترین و هم زیباترین شکل برای ارائه منویات و فرهنگ کشورها محسوب می شود. لذا ما اگر حرکت نکنیم، دیگران این کار را خواهند کرد و آنگاه ما مجبوریم دنباله رو آنان باشیم.در حالی که ما باید هنرهای نمایشی را به پیش ببریم، حمایت و هدایت کنیم تا هنرمندان در بستر مناسب رشد کنند و از آنجایی که ما داعیه انقلاب فرهنگی داریم ای وظیفه بسیار سنگین تر خواهد بود.

مدیر عامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد تصریح کرد: انجمن ما به این نتیجه رسیده است که اگر قرار است حرکت موثری داشته باشیم باید این حرکت در تعامل جدی با بخش دولتی باشد تا بتوان این امر مهم را میسر کنیم به همین دلیل است که بیش از ۶ سال است که به بخش دولتی پیشنهاد کردیم طی تفاهمی، مکانیزیمی را تعریف کنیم تا بتوانیم بخشی از مسئولیت را ما بردوش بکشیم و بخشی دیگر را هم آنان برعهده بگیرید تا این بار به مقصد برسد.

وی با بیان اینکه ما به دو دلیل احساس مسئولیت می کنیم یاد آور شد: اول اینکه عضو جامعه ایران هستیم و وظیفه داریم آرمانها و فرهنگ این جامعه را انتشار دهیم و دوم اینکه، ما هنرمندیم و دوست داریم شرایط مطلوب و بستر مناسب برای فعالین این هنر ایجاد شود و به همین منظور، تفاهم نامه هایی را به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دادیم اما به دلیل اینکه در طول چند سال گذشته، مدیران زیادی در مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد حضور داشتند ما هنگامی که با یک مدیر به تفاهم می رسیدیم این مدیر بعد از مدت کوتاهی تغییر می کرد! و دست ما دوباره خالی می ماند.

این هنرمند سینما و تئاتر از تفاهم نامه های مقطعی در طول سالهای گذشته با برخی از مدیران مرکز هنرهای نمایشی خبر داد و اظهار داشت: در زمان مدیریت آقای حسین مسافر آستانه این اتفاق رخ داد و ما تفاهم نامه ای را با مرکز منعقد کردیم و باعث شد تا ما در جهت مطلوب حرکت کنیم. در همان زمان بود که ما قوانینی را طراحی کردیم تا به سرعت تئاتر و انجمن تئاتر آزاد، هم گسترده تر و هم در جهت ارتقا حرکت کنیم. لذا ما این حرکت را انجام دادیم اما متاسفانه وقتی که مسئولین عوض می شوند گویا همه چیز نیز تغییر می کند و تا آنجایی که من اطلاع دارم هیچ کدام از مسئولین در بخش فرهنگ و بویژه در حوزه نمایش، این احساس وظیفه را ندارند که کاشته های مدیران قبلی را درو کنند بلکه سعی می کنند همه چیز را به کناری بگذارند. به عبارت بهتر « مدیریت قائم به افراد است نه قائم به قوانین»

به گفته مجید جعفری، تئاتر در بخش خصوصی نمی تواند متوقف بشود و باید «به روز» باشد به گونه ای که همگام با مردم حرکت کند و حتی جلوتر از مردم گام بردارد.

کارگردان تئاتر «هر چه شما بگید» یکی از معضلات مدیریت فرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی را «تغییرات زود هنگام مدیران» در این عرصه عنوان کرد و گفت: ما با روی کار آمدن هر مدیری ، دوباره کار تعامل و رایزنی و امضای تفاهم نامه را شروع می کردیم تا اینکه در این دوره نیز با آقای شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وارد تعامل شدیم و تفاهم نامه نوشتیم. اما متاسفانه عواملی وجود دارند که تمایلی ندارند تا کارها به شیوه قانونمند تدوین شود!

این مدیر اسبق تئاتر کشور اضافه کرد: ما در انجمن هنرمندان تئاتر آزاد یکسری قوانین داریم که آنان را در اختیار مدیران مرکز هنرهای نمایشی گذاشتیم و از آنان خواستیم به ما کمک کنند تا ما بتوانیم این قوانین را به مرحله اجرا بگذاریم. لذا به آنان گفتیم باید مکانیزمی تعریف شود مبنی بر اینکه ؛ انجمن تئاتر آزاد متون پیشنهادی را به لحاظ فنی مطالعه کند و آنانی که قابلیت اجرا دارند را در اختیار مرکز هنرهای نمایشی بگذارد تا این مرکز به لحاظ محتوایی ، آنان را ارزیابی و برای این نمایش ها مجوز تمرین صادر کند و بعد، دوباره ما اجراها را به لحاظ فنی ببینیم و سپس دوباره آنان را برای ارزیابی محتوایی در اختیار مرکز قرار دهیم تا آنان در نهایت مجوز اجرا صادر کنند. این درحالی است که این مکانیزم و تعامل باعث می شود تا هم ما، اقتدار نظارت داشته باشیم و هم اینکه ، نظارت عالیه از آن بخش دولتی باشد. خوشبختانه این دوستان ، این موارد را هم باور کردند اما باز نمی دانم چرا اجرا نمی کنند؟!!

به گفته این هنرمند ، دو ماه محرم و صفر فصل تعطیلی تئاتر آزاد است و آنان باید در این ایام به فکر تمرین تئاترهای بعدی خود باشند و اگر قرار است مرکز هنرهای نمایشی کاری انجام بدهد باید بسرعت و تا قبل از فصل کاری تئاتر آزاد که بعد از ایام محرم و صفر شروع می باشد، تفاهم نامه را اجرایی کنند.

مجید جعفری با بیان اینکه ما هرچه می گوئیم صدایمان به جایی نمی رسد از رسانه ها خواست تا صدای انجمن هنرمندان تئاتر آزاد را به گوش مسئولین برسانند.

بازیگر فیلم سینمایی« پرواز پنجم ژوئن» خطاب به مسئولین تئاتر کشور تاکید کرد: چرا وقتی همه برنامه ها و روش ارتقای آثار هنری در بخش انجمن تئاتر آزاد به باور شما رسیده است آنان را اجرایی نمی کنید؟! ما بارها و بارها نامه نگاری کردیم و خواهش کردیم تا جلسات مشترک بگذارید. اما حرف ما به گوش کسی نرسید. این درحالی است که تلاش ما این است که می خواهیم تئاتر آزاد ارتقا پیدا کند. اما اگر چنانچه در این بخش ، اتفاقی رخ داد مسئولیت آن بر دوش مدیران فرهنگی است و ارتباطی به ما ندارد. چرا که ما همه تلاش هایی را که باید در جهت ارتقا می کردیم را انجام دادیم و اگر نتیجه ای نداده است مدیران بخش فرهنگی، مسئول هستند.

این مسئول سابق حوزه تئاتر کشور ادامه داد: ما تمایل داریم که تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشیم تا کارهایمان موثرتر به پیش برود. لذا ما به جز ارتقای فرهنگ، چیز دیگری نمی خواهیم اما بخش دولتی از ما حمایت نمی کند و خودش به صورت جداگانه حرکت می کند و ما را تنها می گذارد و به همین دلیل است که ما آن قدرتی را که باید در جهت ارتقای هنر به لحاظ فنی و محتوایی داشته باشیم تا موثر باشیم را نداریم. این درحالی است که هیچ کاری از دست ما بر نمی آید و مسئولیت آن برعهده مرکز هنرهای نمایشی است.

جعفری تصریح کرد: انجمن تئاتر آزاد در طول سال و به اندازه بضاعتش، نمایش کار می کند و مسئولیت آنان را با نوشتن و امضا کردن نام انجمن تئاتر آزاد در زیر همه این تئاتر ها می پذیریم. اما مسئولیت بقیه نمایش ها برعهده مرکز هنرهای نمایشی خواهد بود. لذا اگر مرکز می خواهد همه نمایش ها ارتقا پیدا کند باید با انجمن تئاتر آزاد به تعامل برسد.

وی در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز که پرسید« آیا در آن مقطع کوتاهی که با مرکز هنرهای نمایشی به تفاهم رسیدید سعی نکردید پیشنهاد های خودتان را جدی تر پیگیری کنید؟» گفت: خوشبختانه در مقاطعی که ما با مرکز هنرهنای نمایشی به تفاهم رسیدم خیلی کار کردیم و توانستیم موثر واقع شویم. ضمن اینکه تلاش کردیم تا بستر مناسبی در جهت گسترش کار ایجاد کنیم.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر اظهار داشت: تعداد نفرات مجموعه هنرهای نمایش در بحبوحه انقلاب حدود ۱۴۰۰ نفر بوده اما الان این تعداد به ۱۶۰ هزار نفر رسیده اما اقداماتی که صورت می گیرد فقط به اندازه همان ۱۴۰۰ نفر است!! با این همه اختلاف ، ما باید به دنبال راهکارهای جدید باشیم و یکی از راهکارها این است که بخش خصوصی و دولتی با همدیگر تعامل کنند تا این حرکت سریع تر، متعالی تر و مدبرانه تر به منصه ظهور برسد.

کارگردان تئاتر« در به درها» تاکید کرد: ما معتقدیم تئاترهای آزاد که روی صحنه ها اجرا می شوتد حتما باید ناظری داشته باشد و ما باید این نظارت را انجام دهیم چرا که برای ما حیثیت صنفی مهم است و کسی که کار هنری انجام می دهد می باید اهل تئاتر باشد و امیدواریم در زمانی که آقای شفیعی در مرکز هنرهای نمایشی حضور دارند این تفاهم نامه اجرایی شود.

مدیر عامل انجمن هنرمندان تئاتر آزاد در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید « چرا برای اجرایی شدن تفاهم نامه بین مرکز هنرهای نمایشی با تئاتر آزاد به مدیران بالا دستی مثل کمیسیون فرهنگی مجلس و یا شخص وزیر ارشاد مراجعه نمی کنید؟» گفت: ما هنگامی باید به مدیران بالا دستی مراجعه کنیم که از مدیران پایین دستی شکایتی داشته باشیم این درحالی است که ما با آنان به تفاهم رسیدم اما اجرایی نمی شود. یعنی آمدن یک مدیر و رفتن مدیر بعدی، وقت ما را می گیرد. تا با مدیری به تفاهم می رسیم آن مدیر تغییر می کند و شما تصور کنید از اول انقلاب چه تعداد مدیر مرکز هنرهای نمایشی عوض شده است؟ این که هر چند ماه مدیر مرکز هنرهای نمایشی تغییر کند دیگر به یک کمدی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما می توانیم به کمیسیون فرهنگی مجلس مراجعه کنیم و قبلا هم رفتیم و کارمان هم راه افتاده است اما موقعی بوده که ما مسئولیت داشتیم و رفتیم تا امکانات بگیریم. اما الان ما در مقابل همدیگر نیستیم بلکه باید در جهت همدیگر حرکت کنیم. ضمن اینکه ما وقتی با مدیران بالادستی صحبت کنیم آنان باز هم ، تقاضای ما را به مدیران پایین دستی برای رسیدگی ارائه می دهند.

وی در پایان تصریح کرد: حرفه و حیثیت ما در گرو اقدامات مرکز هنرهای نمایشی است. لطفا اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار هنرنیوز « محسن زهتاب» مسئول کمیته شورای حل اختلاف تئاتر آزاد نیز در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« معمولا اختلاف پیش آمده را با کدخدا منشی حل و فصل می کنید یا فرد خاطی را جریمه و محروم می کنید؟» گفت: تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا اختلافات را که بیشتر میان تهیه کننده تئاتر و بازیگران و عوامل وجود دارد را با کدخدا منشی حل و فصل کنیم اما گاهی اوقات پیش آمده که فرد خاطی را جریمه نقدی و یا محروم از کار کردیم.

این بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون ادامه داد: خوشبختانه انجمن تئاتر آزاد، آیین نامه ای انضباطی بسیار دقیق و کاملی دارد و بیشتر تلاش می کنیم تا اختلافات بوجود آمده را بر اساس مواد آیین نامه انضباطی انجمن حل و فصل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« بیشتر اختلافات حول چه محوری است؟» اظهار داشت : بیشتر اختلافات پیرامون مسائل اقتصادی است که بین تهیه کننده تئاتر و کارکنان تئاتر رخ می دهد که ما سعی می کنیم با کمک هیات مدیره انجمن هنرمندان تئاتر آزاد این مشکلات پیش آمده را به گونه ای که طرفین راضی باشند مرتفع کنیم.

بازیگر نمایش« افراد به جای خود» با بیان اینکه دادن حقوق از سوی تهیه کننده تئاتر بر اساس اجرا ، یکی از مسائلی است که دست تهیه کننده ها را باز گذاشته تا او هر زمانی که دوست داشت کار را تعطیل کند یاد آور شد: این موضوع یکی از عمده ترین اختلافات است که معمولا پیش می آید. ضمن اینکه گاهی اوقات هم، نپذیرفتن مسئولیت طرفین سبب اختلافات فی مابین می شود.

این پیشکسوت بازیگری در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« آیا کف و سقفی برای دستمزد بازیگران تئاتر از سوی انجمن تئاتر آزاد برای جلوگیری از اختلافات تعیین شده است؟» گفت : تلاش می کنیم تا در هیات مدیره انجمن هنرمندان تئاتر آزاد برای تعیین دستمزد بازیگران تئاتر، کف و سقفی را در نظر بگیریم اما هنوز به این موضوع ورود پیدا نکردیم.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 83224
Share/Save/Bookmark