اهل مشاوره و گفتگو هستم  / نگران استقلال بنده به عنوان دبیرنباشید / حضور 5 مدرس خارجی در کارگاههای آموزشی
نادر برهانی مرند در نشست خبری جشنواره بین المللی تئاتر فجر مطرح شد؛
اهل مشاوره و گفتگو هستم / نگران استقلال بنده به عنوان دبیرنباشید / حضور 5 مدرس خارجی در کارگاههای آموزشی
دبیر جشنواره سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوال هنرنیوز خبر داد که امسال تنها یک کارگاه آموزشی در زمان جشنواره در تهران برگزار خواهد شد و به دلیل استقبال کم در طول جشنواره از کارگاههای آموزشی ، این دوره قرار شده که این کارگاهها در کیش یا در عسلویه و تحت عنوان همایش های تفریحی - آموزشی و برای هنرمندان برگزیده استانها برگزار گردد.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نهم مرداد ماه ، نخستین نشست خبری نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رسانه‌ها در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار گردید.

نادر برهانی مرند با بیان اینکه اساسا اهل مشاوره و گفتگو هستم وبا اشاره به فراخوان گفت: فراخوان دوره سی و هفتم رویکرد خیلی متفاوتی ندارد و من مدعی تفاوت زیادش با سال‌های پیش نیستیم. هرچند به مقتضای شرایط، امسال مواردی در فراخوان لحاظ شده اما درواقع ادامه منطقی روند چند ساله اخیر است که من هم این چند سال را بییشتر دوست دارم و احساس می‌کنم با همه کاستی و فزونی‌اش جشنواره به بلوغ خود نزدیک می‌شود.

دبیر جشنواره سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر با اشاره به آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته و رسیدن به چند شاخص گفت: یکی از این شاخص‌ها بحث رقابت است. قاطبه هنرمندان تئاتر دوست دارند در جشنواره‌ای شرکت کنند که رقابتی است؛ حتی اگر تمایل شخصی من این نباشد. بیشترین چالش دبیران با هنرمندانی است که دوست دارند جشنواره رقابتی باشد در نتیجه در نزدیکی برگزاری تصمیم به دو بخش کردن جشنواره می‌کردند.

برهانی‌مرند ادامه داد: امسال کامل‌ترین دوره‌ای است که آرزوی دیرینه تئاتر را برآورده می‌کند چراکه جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر صد در صد مرور محور است و به جز چند اثر بخش مهمان، همه آثار قبلا تولید شده‌اند. این مرور محوری ما را مجبور می‌کرد که ساختار متفاوت‌تری طراحی کنیم که باید سال‌های قبل به آن توجه بیشتری می‌شد.

او ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه جشنواره امسال که باید موفق عمل کند این است که برگزارکننده خوبی باشیم و احترام هنرمند و مهمان را تماما برآورده کنیم. بدون نقد به دبیران قبل خودم باید بگویم چند سالی است جشنواره‌های فجر فراموش کرده‌اند یک جشن و مهمانی آبرومند هستند. در دوره برگزاری چون دبیر مشغول چالش‌هاست این بخش مغفول واقع می‌شود؛ برای همین امسال مهم‌ترین کارمان را در نظر گرفتن پیوست‌های تشریفاتی برای هر برنامه در نظر گرفتیم که البته منظورم از تشریفات، تجملاتی بودن نیست. وقتی آیین و آداب جشنواره باشکوه دانسته شود بهترین خدمت جشنواره توجه به شرکت کنندگان آن خواهد بود و ما در نظر داریم تا کوچکترین کنش را در دبیرخانه با میل به این مهم انجام دهیم. هر برنامه‌ای باید پیوست تشریفاتی داشته باشد که احترام همه در آن رعایت شود. اگر امسال در این زمینه بیست درصد هم نسبت به قبل موفق شویم وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

برهانی‌مرند با اشاره به اینکه «امسال با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مواجهیم که جشنوارگی و جشن بودن این رویداد را دو چندان می‌کند» گفت: در فراخوان اشاره‌ای به چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی شده اما در اجرا مبسوط و مفصل خواهد بود. در انتخاب‌ها سعی می‌کنیم که روح تکریم چهل سالگی پیروزی انقلاب در آثار جاری باشد. کیفیت، خلاقیت، انضباط و اخلاق را مدنظر قرار می‌دهیم
.
وی ادامه داد: بودجه امسال جشنواره مثل سال قبل است و رشدی نداشتیم اما تدابیری شده که بتوانیم از ارز دولتی در بخش بین‌المللی استفاده و انشاءلله با برآورد واقعی و منطقی برگزار کنیم. مطمئن هستم دست تنها نخواهیم ماند.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر جدا شدن بخش بین‌المللی از بخش ملی جشنواره تئاتر فجر گفت: یکباره این تغییر نمی‌تواند رخ دهد اگر لازم باشد باید درباره‌اش فکر کرد اما شخصا معنقد به جدا شدنش نیستم فکر می‌کنم ماجرای سینما متفاوت است از تئاتر.

برهانی‌مرند هم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور پرشمار آثار و بزرگ شدن جدول اجرا همچون دوره گذشته گفت: اتفاقا من تمام ترسم این بود که خرده بگیرند چرا فراخوان شما آنقدر تُنُک است. مدعی‌ام که جدول این دوره شسته رفته‌تر و تنک‌تر است چراکه تاکید داشتم که باید جدول طوری طراحی شود که آیکون‌های بی‌شمار و طولانی نداشته باشد.

او همچنین در مورد آیین‌نامه گفت: در پاسخ به کسانی که نگران استقلال بنده به عنوان دبیر هستند باید بگویم اولین باری که شهرام کرمی با من مساله دبیری را در میان گذاشت از مهم‌ترین شرط‌هایم استقلال بود که ایشان گفت برمی‌تابد و تاکنون هم پای ماجرا ایستاده و کوچکترین تحمیلی به من نداشته و نظری نداده. هرچند به یکپارچگی سیستم خیلی اعتقاد دارم و معتقدم یکی از بخش‌های مهم مدیریت بالادستی است که حتما با او هماهنگ خواهم بود اما کسی نگران استقلال من و دبیرخانه نباشد با اخوت و اتحاد کار خود را پیش می‌بریم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که در مورد برگزاری کارگاههای آموزشی در این دوره پرسید با بیان اینکه در این دوره 5 مدرس خارجی در کارگاهها حضور خواهند داشت گفت: البته به دلیل اینکه هنوز اسامی این مدرسان قطعی نشده است من از نام بردن آنان معذورم ضمن اینکه اگر با این هنرمندان به لحاظ مسائل ارزی به توافق نرسیدیم فرصت برای جایگزینی داریم.

وی ادامه داد: امسال تنها یک کارگاه آموزشی در زمان برگزاری جشنواره در تهران خواهیم داشت و به دلیل اینکه هنگامی که کارگاههای آموزشی را در تهران برگزار می کنیم معمولا استقبال زیادی از این کارگاهها نمی شود به همین دلیل امسال قرار شده است این کارگاهها را در کیش یا در عسلویه و تحت عنوان همایش های تفریحی - آموزشی و برای هنرمندان برگزیده استانها برگزار کنیم.

سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز با بیان اینکه بخش بین‌المللی در جشنواره‌ها همواره با چالش‌هایی مواجه بوده، گفت: نتخاب آثار بین‌المللی شرایطش مشخص است و رویکرد کیفی را لحاظ می‌کنیم اما مواردی را هم باید در نظر داشته باشیم. حضور مهمانان خارجی با کیفیت ویژه مثل دبیران فستیوال‌ها این فرصت را به گروه‌های ایرانی می‌دهد که بتوانند تور بین‌المللی داشته باشند که این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده است.

اسدی خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌المللی چند مساله حضور مهمانان خارجی که امسال زودهنگام دعوت‌شان کردیم، برنامه‌های حین جشنواره مثل ملاقات و گفتگو و تعامل و معرفی آثار ایرانی بین‌المللی را مدنظر داریم.

او یادآور شد: مجراهای انتخاب این بخش شامل فراخوان بین‌المللی، ارتباطات امور بین‌الملل اداره‌کل که دعوت از کمپانی‌ها و گروه‌های مهم خارجی رادبیر بخش بین‌الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: در نهایت ۸۴ اثر از طریق فراخوان و ۴۰ اثر از راه مذاکره با گروه‌های مهم در این جشنواره متقاضی شده‌اند که قرار است از بین آنها انتخاب انجام بگیرد.
کد خبر: 96734
Share/Save/Bookmark