ایکوموسی‌ها در خانه ارباب هرمز گرد هم آمدند // شهرداری با عمارت ارباب هرمز تهران را خانه‌دار می‌کند!
به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی؛
ایکوموسی‌ها در خانه ارباب هرمز گرد هم آمدند // شهرداری با عمارت ارباب هرمز تهران را خانه‌دار می‌کند!
در صورت موافقت معاونت زیباسازی شهرداری تهران عمارت ارباب هرمز در پارک پلیس به «خانه‌ تهران» تبدیل می‌شود.
 
تاريخ : جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
به گزارش هنرنیوز، ایکوموسی‌ها امروز صبح ( جمعه ۲۹ فروردین ) در عمارت قاجاری ارباب هرمز واقع در پارک پلیس در خیابان استخر گرد هم آمدند. عمارت ارباب هرمز در باغ اناری که اکنون به پارک پلیس معروف است که در گذشته ۳۲ هکتار مساحت داشته میراث ارباب جمشید پدر، برای ارباب هرمز پسر است. ارباب هرمز که در گذشته مالک اصلی زمین‌های تهرانپارس و از متولیان زرتشتی شکل‌دهنده این منطقه بوده در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی، منطقه تهرانپارس را تأسیس می‌کند. 

عمارت ارباب هرمز که پیش از این در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد به همت سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۴ مرمت و احیا شده و امروز میزبان ایکوموسی‌ها بود. 

مهدی حجت- قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- در جمع شركت كنندگان در این گردهمائی به مناسبت روز جهانی «بناها ومحوطه های تاریخی» ضمن تشکر از شهرداری برای مرمت عمارت ارباب هرمز و ابراز خرسندی بازدید از این بنا در چنین روزی گفت: باید به این قضیه توجه كنیم كه در زمان بررسی یك بنای تاریخی پس از مرمت، به وضعیت نابسامان آن پیش از مرمت نیز توجه شود، سپس درباره‌ی مرمت آن بنا قضاوت شود.از این رو بازدید از این بنا در روز «میراث یادمان‌ها» بسیار به جاست.

او افزود: بناها می‌توانند خاطراتی را یادآوری کنند که دستخوش فراموشی شدند و بناهای تاریخی بهترین گزینه برای یادآوری هویت و شناسنامه فرهنگی یک کشورند. عمارت ارباب هرمز مصداق یکی از این خانه هاست.

حجت درباره‌ی سازه‌ی ایجاد شده در چند متری عمارت تاریخی «ارباب هرمز» که قرار است به پارک آبی تبدیل شود، توضیح داد: دو مشکل در سازه ایجاد شده وجود دارد؛ نخست مغازه‌هایی که برای این سازه ایجاد شده‌اند، دچار مشکل‌اند و شنیده می‌شود سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری‌اش در این مكان راضی نیست و تصمیم گرفته است به کار خود در این زمینه ادامه ندهد و در حال حاضر این پروژه معلق است. از سوی دیگر باید درباره احداث پارک آبی در این محدوده مطالعه و دقت بیشتری شود.

رییس ایکوموس با اشاره به این که كاربری سازه ی ایجاد شده در حریم این بنای تاریخی، نباید در تعارض با عمارت ارباب هرمز باشد، تصریح کرد: با این وجود با توجه به استحکام بخشی و عایق بندی انجام شده در مرمت عمارت ارباب هرمز، احتمال می‌دهیم میزان رطوبت این دریاچه خسارت جدی به بنا وارد نکند.
حجت همچنین درباره کاربری عمارت ارباب هرمز گفت: بهترین کار در خدمت تهران بودن است.

رییس ایکوموس درباره پیشنهادات مطرح شده برای این عمارت نیز اظهار کرد: تا جایی که می‌دانم پیشنهادهای مختلفی برای کاربری این بنای تاریخی به سازمان زیباسازی شهرداری تهران ارائه شده است، كه امیدواریم با موافقت سازمان زیباسازی شهرداری تهران این مکان به «خانه‌ی تهران» تبدیل شود تا مجموعه‌ی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی کنار یکدیگر در این بنای تاریخی فعالیت کنند. با این وجود شهرداری باید نخست نظرات مختلف را در این زمینه جمع‌آوری کند.

اسکندر مختاری یکی از اعضای شورای اجرایی ایکوموس در این جمع گفت: ما عادت داریم بر سر مزار اثار و بناهای تاریخی حضور یابیم اما امروز تولد یک اثر تاریخی است. برای همین دور هم جمع شدیم. 

وی ابراز امیدواری کرد : با به وجود آمدن این فضا بتوان ارزشهای تاریخی بناهای نفیس و تاریخی را دوباره احیا کرد.
مختاری افزود: بهتر است رویکرد دوباره بنای ارباب هرمز به سمتی برود که ارزش‌هایی را که دوستداران فرهنگ این سرزمین در حیطه تهران به دنبال آن هستند بازآفرینی کند و این فضا ظرفی شود برای احصا ارزش‌ها و باروری فرهنگی که به صورت خودجوش و مردمی به دنبال حفظ ارزش‌هاست. 

او درباره بنای ارباب هرمز توضیح داد: علاوه برمعماری شاد و فانتزی حفظ اصالت اثر در این بنا جزو محاسن آن است. البته باید توجه داشت جلوگیری از مخدوش شدن ارزش‌های هویتی آثار تاریخی، در نوع کاربری که به آنها داده می‌شود بسیار مهم است.

در حاشیه این مراسم رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز درباره‌ی پیشنهاد ایکوموس ایران برای تبدیل این خانه به «خانه‌ی تهران» گفت: ترجیح می‌دهیم پس از پایان مرمت این بنای تاریخی، در جلسه‌ای پیشنهادهای مختلف برای نوع کاربری این بنا را مشخص کنیم.

جمال کامیاب توضیح داد:با توجه به موقعیت جغرافیایی این بنای تاریخی تا کنون پیشنهادهایی مانند ایجاد تشکل‌های مردم نهاد در حوزه‌ی تهران‌، موزه ادیان‌، موزه نقاشی آبرنگ‌ و چند پیشنهاد دیگر به ما رسیده است که قصد داریم پس از پایان مرمت‌ها، درباره کاربری آن صحبت کنیم تا متناسب با فضا‌، مکان و اقدامات انجام شده بهترین گزینه انتخاب شود.

او همچنین تبدیل عمارت ارباب هرمز به خانه‌ی تهران را از گزینه‌های خوب و پیشنهادهای مناسب دانست.


کامیاب تأکید کرد:مرمت یکی از ده‌ها وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که ما نیز در این زمینه به آنها کمک می‌کنیم. 

به گزارش هنرنیوز، ایکوموس « شورای بین المللی بناها و محوطه‌های تاریخی» است و روز ۲۹ فروردین روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است و هر سال این روز به یک نام مزین می‌شود که " میراث یادمان ها" نامی است که برای این روز در سال ۲۰۱۴ برگزیده شده است. ایکوموس در ایران نیز فعال است و ریاست آن برعهده مهدی حجت است. 

در مراسم بزرگداشت این روز در عمارت ارباب هرمز، مهدی حجت، ناصر نوروز زاده چگینی، مهناز گرجی، جلیل گلشن، اسکندرمختاری ، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حیدری، هایده لاله، ترانه یلدا، امیر انوشفر،سید علیرضا قهاری، اعضای مرکز مطالعات کلان شهر تهران، جمال کامیاب رییس سازمان زیباسازی و مهندس نیلی معاون فنی و طرح های شهری و سایر اعضای ایکوموس و شهرداری منطقه ۴ حضور داشتند. 

همچنین قرار است بزرگداشت این روز به صورت رسمی در روز دوشنبه اول اردیبهشت ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۸:۰۰ در تالار دکتر شیرازی، واقع در خیابان ولی­عصر، ضلع جنوب­غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، فرهنگستان هنر، مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان برگزار ‌شود.
کد خبر: 70714
Share/Save/Bookmark