رد پای گریمورهای ایرانی در هری پاتر/ ترس از حاشیه ها مانع ورود سینماگران به فیلم های عاشورایی
محسن بابایی در گفتگو با هنرنیوز:
رد پای گریمورهای ایرانی در هری پاتر/ ترس از حاشیه ها مانع ورود سینماگران به فیلم های عاشورایی
یک طراح گریم سینمای ایران معتقد است با وجودی که علاقه مندی برای ساخت فیلم هایی با مضمون محرم و عاشورا در میان فیلمسازان ایرانی وجود دارد اما ترس از حاشیه ها موجب شده تا سینماگران از ورود به این حوزه ها پرهیز کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
محسن بابایی طراح گریم سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ادای دین سینماگران نسبت به محرم و صفر با بیان اینکه متاسفانه با وجود علاقه مندی سینماگران برای ورود به تولید فیلم هایی با مضمون محرم اما ترس از حاشیه ها، اصلی ترین مانع در این خصوص محسوب می شود گفت: من هم معتقد به کم کاری سینماگران نسبت به تولید فیلم های مربوط به امام حسین (ع) هستم. اما از سوی دیگر، مهترین دلیل این کم کاری را هراس از ورود به حاشیه ها می دانم.

طراح گریم فیلم سینمایی « استرداد» اظهار داشت: هنگامی که یک فیلم دینی ساخته می شود خیلی ها وارد میدان می شوند و سعی می کنند با اعتراضات خود، انگی به این نوع فیلم ها وارد سازند در حالی که ممکن است بسیاری از این اعتراض ها، بیشتر یک احساس تحریک شده باشند. شما به فیلم خوب «روز واقعه» ساخته آقای شهرام اسدی نگاه کنید. آیا ایشان توانست این مسیر را ادامه دهد؟

محسن بابایی تاکید کرد: ای کاش افرادی که بی جهت در مورد فیلم های دینی اظهار نظر می کنند به جای این اعتراض ها؛ لااقل به تولید این نوع پروژه ها کمک می کردند اما این دوستان نه تنها در هیچ مرحله ای به فیلم کمک نمی کنند بلکه سعی می کنند آخر سر؛ به فیلم حمله کنند! بنابراین با این شرایطی که برای این نوع فیلم ها ایجاد شده شاید به خیلی ها از فیلمسازان ، میلیاردها تومان هم بدهید تا فیلمی در مورد امام حسین (ع) یا اهل بیت بسازند این کار را نخواهند کرد چرا که معقتدند همان بهتر که ارادتشان نسبت به اهل بیت ، قلبی باشد تا مبادا با ساخت فیلم، انگ بی دینی به آنان زده شود.

طراح گریم فیلم سینمایی« فرزند خاک» با بیان اینکه هنوز ِدین هنرمندان نسبت به محرم ادا نشده است به فیلم محمد رسول الله(ع) ساخته مجید مجیدی اشاره کرد و یاد آور شد: شما ببینید الان آقای مجیدی در مورد حضرت رسول(ص) فیلمی ساخته است. چرا هم اکنون، از ایشان در تلویزیون تقدیر نمی شود تا بقیه فیلمسازان تشویق شوند؟ در حالی که شاهدیم تلویزیون گاهی اوقات از کسانی که فیلم های ملودرام عاشقانه ساختند تقدیر کرده است!

این طراح گریم سینما و تلویزیون ، بهترین نوع حمایت از فیلم های دینی را حمایت از اکران این نوع فیلم ها اعلام کرد و گفت: هنگامی که یک فیلمساز مجوزهای لازم را برای اکران فیلم در اختیار دارد این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است که از فیلم در برابر کسانی که می خواهند جلوی اکران او را بگیرند دفاع کنند. اما آیا ما در کشور شاهد دفاع این مسئولین از فیلم ها هستیم؟

طراح گریم فیلم سینمایی« تلفن همراه رئيس جمهور» با اشاره به توانمندی های گریمورهای ایرانی افزود: خوشبختانه ما هم اکنون گریمورهای خوبی داریم که نمونه آن حضور آنان در مجموعه «معمای شاه» است . امروزه گریمورهای ایرانی به مرحله ای رسیدند که قدرت رقابت به همتایان خودشان را در جهان دارند. خیلی از گریمورهای ایرانی در هالیوود کار می کنند. رد پای گریمورهای ایرانی حتی در فیلم های «هری پاتر» هم وجود دارد. من خودم هنگامی که در انگلیس کار می کردم به من می گفتند شما چگونه هم مو می بافید، هم ریش می بافید ، هم نصب می کنید، هم اسپیشال افکت گریم انجام می دهید؟ چه طوری همه این کارها را یک نفره انجام می دهید؟ در حالی که طراح گریم در آنجا ، همه تخصص را به تنهایی ندارد و فقط یک طراح است. مثلا اگر می خواهند برای یک بازیگر ریش ببافند ، یک کمپانی بافت مو وارد فیلم می شود یا هنگامی که می خواهند یک قطعه بینی برای بازیگر نصب کنند یک کمپانی آشنا به این کار وارد کار می شود. ضمن اینکه آنان اپراتورهای خودشان را هم وارد فیلم می کنند. برای همین است هنگامی که شما تیتراژ مجموعه ها و فیلم های امریکایی و غربی را می ببینید نزدیک به 100 نفر در کار گریم مشارکت دارند! اما در ایران، ما همه کارها را خودمان انجام می دهیم به طوری که هر گریمور ایرانی در 10 زمینه حوزه گریم تخصص دارد. آنجا بهترین آرایشگر را سر فیلم می آورند تا موهای بازیگران را کوتاه کند اما در ایران این کار را گریمورها انجام می دهد. شاید به همین دلیل است که در خارج از کشور ،قدر گریمورهای ایرانی را بهتر می دانند.

طراح گریم فیلم سینمایی« وعده دیدار» خاطر نشان کرد: شاید کمتر اتقاق افتاده که یک کارگردان یا یک طراح صحنه و فیلمبردار ایرانی در پروژه های خارجی حضور داشته باشند اما این اتفاق در رابطه با بحث گریم استثنا است و گریمورهای ایرانی در بهترین پروژه های غربی و عربی حضور دارند. وی با اشاره به سریال «لاست» یاد آور شد: در این سریال، شخصیت اول مجموعه به نام «جک» در سکانس هایی که به انزوا و تنهایی او می پردازد دارای ریش و موهای بلند است و اینقدر این ریش بد طراحی شده که کارگردان نتوانسته حتی یک نمای بسته از او بگیرد و مجبور شده در نور کم به گونه ای که گریمش خیلی تو ذوق نزند، تصویر بگیرد. در حالی که این نوع سکانس ها برای گریمورهای ایرانی به هیچ عنوان کار سختی نیست.

محسن بابایی با بیان اینکه تمام دنیا به این موضوع واقفند که گریمورهای ایرانی و ایتالیایی بهترین گریمورهای دنیا هستند با اشاره به فیلم « محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی گفت: ایرادی را که می توانم به لحاظ فنی به فیلم آقای مجیدی بگیرم این است که گریمورهای ایرانی مثل استاد اسکندری می توانستند به راحتی گریم این فیلم را انجام دهند و لزومی به استفاده از گریمورهای ایتالیایی در این فیلم نبود.
کد خبر: 84953
Share/Save/Bookmark