«محرمانه تهران» فیلم سختی است / کار کارگردان در بخش های اکشن قابل قبول است
در سینما روایت مطرح شد:
«محرمانه تهران» فیلم سختی است / کار کارگردان در بخش های اکشن قابل قبول است
محمد تقی فهیم در نقد و بررسی فیلم «محرمانه تهران» گفت: اگر چه این فیلم اشکالاتی دارد اما به لحاظ کارگردانی فیلم قابل قبولی است و می تواند جوابگوی بخشی از سلایق مخاطبی باشد که چنین فیلم هایی را می پسندند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۸
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، فیلم سینمایی «محرمانه تهران » اثر مهدی فیوضی، شب گذشته 17 مرداد در هشتاد و نهمین برنامه سینما روایت با حضور فیلمساز ، الهام جعفرنژاد یکی از بازیگران این فیلم ، محمد تقی فهیم و رسول شادمانی مجری – کارشناس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهدی فیوضی کارگردان فیلم «محرمانه تهران» درمورد ساخت این فیلم گفت: ما چند ماه قبل از ماجرای سال 88 و در بحبوحه بحث انتخابات ، احساس کردیم که اتفاقاتی در پیش است و به همین منظور شروع به تحقیقات مفصل میدانی و کتابخانه ای در این زمینه کردیم و نزدیک به دو سال پژوهش برای ساخت این فیلم انجام دادیم . اما آنچه که امروز در فیلم وجود دارد شاید یک دهم آن پژوهشی نیست که برای این فیلم صورت گرفته است. ضمن اینکه ما در این فیلم به بحث جناح های داخلی کاری نداشتیم بلکه تلاش داشتیم تا ریشه ها را نشان دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم امریکا در ایران به دنبال دو موضوع بود یکی بحث نیابتی در بحث سیاسی mi6 انگلیس و دیگری ، بحث سرویس های امنیتی و فرهنگی و هنری فرانسه است که ما سعی کردیم به صورت محسوس و نامحسوس این دو بحث را در فیلم مطرح کنیم.

با اکران نشدن فیلم ، خستگی به تن عوامل فیلم ماند

الهام جعفرنژاد بازیگر فیلم نیز در این برنامه با اشاره به عدم اکران این فیلم در سینما با بیان اینکه متاسفانه خستگی این فیلم به تن من و دیگر عوامل به دلیل اکران نشدن فیلم ماند افزود: خیلی دوست داشتم این فیلم در زمان خودش اکران می شد. این درحالی بود که محرمانه تهران در شرایط سختی تولید شد و بخش هایی از این فیلم در گرجستان و در سردترین زمستان این کشور فیلمبرداری شد اما با همه تلاش هایی که صورت گرفت این فیلم به دلیل مشکلات فنی نتوانست در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود و بعد از چند دقیقه به دلیل نقض فنی متوقف شد و چون تولید این فیلم سال 90 بود و آن زمان با توجه به سال های پرالتهاب 88 ، سال های پرتشویشی بود لذا خیلی قضاوت های زودهنگامی در باره فیلم صورت گرفت و فیلم گرفتار جناح بندی شد و برخی ها نسبت به این فیلم قضاوت هایی کردند که حتی فیلم را ندیده بودند!

اگر می خواهید فیلمی را قضاوت کنید لااقل آن را ببینید!

این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: امیدوارم از این به بعد، فارغ از اینکه فیلمی را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، فیلمی را قضاوت کنیم که لااقل آن را دیده باشیم.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما نیز در این برنامه با اشاره به روز خبرنگار ، ابتدا این روز را به اهالی رسانه تبریک گفت و یادآور شد: خبرنگاران در دوران خوبی به سر می برند چرا که دوران کنونی ، همراه با توسعه و امنیت و آرامش در کشور است و ما حدود 40 خبرگزاری با سلایق متعدد و گوناگون در کشور داریم که نشان از رشد رسانه ای در کشور است.

وی در مورد فیلم «محرمانه تهران» به ساخت فیلم «محرمانه لس آنجلس» اثر کورتیس هنس اشاره کرد و اظهار داشت: ما دراین فیلم شاهد مفاسد پلیس لس آنجلس و افشاگری عمیقی از روابط و مناسبات خانمان برانداز ضد اجتماعی پلیس لس آنجلس امریکا هستیم که در نهایت فیلم قابل تاملی است. اما در فیلم «محرمانه تهران» ما اصلا اثری از شهر تهران نمی بینیم وآنچه که هست نمایی از روابط پنهانی جریاناتی است که مرتبط با شبکه های اجتماعی است که به خارج از کشور مرتبط است.

محرمانه تهران فیلمی سختی است

این منتقد سینمایی تاکید کرد: متاسفانه خود آقای فیوضی یکی از قربانیان سیستم ناسالم سینمای ایران است، سیستیمی که بنیان آن غلط بنا شده است و فیلم سوزی یکی از ویژگی های اصلی آن است. این درحالی است که آقای فیوضی یکی از فیلمسازان زحمت کش سینما است و فیلم محرمانه تهران نیز الحق فیلم سختی است ولی کار سازنده این فیلم به عنوان یک تکنسین سینما، مورد تقدیر است.

بیشترین جاهای تهران در «محرمانه تهران» دیده می شود

فیوضی در پاسخ به نقد فهیم که معتقد بود در محرمانه تهران، شهر تهران دیده نشده است اظهار داشت: محرمانه تهران یکی از فیلم های جشنواره آن زمان بود که بیشترین جاهای تهران در این فیلم دیده شده است.

فرهنگ همچون چغندر نیست که شهریور بکاریم و آبان برداشت کنیم

فهیم در ادامه با اشاره با مدیریت سینمایی کشور گفت: درحال حاضر ، سینما دارای مشکلات زیادی است که فیلم «محرمانه تهران » حاصل آن چیزی است که از سوی مدیریت سینما به ما رسیده است. ما باید بپذیریم که «فرهنگ» همچون چغندر کاری نیست که شهریور بکاریم و آبان برداشت کنیم. آن چیزی که ما در سینما می بینیم و فیلم «محرمانه تهران» به این روز افتاده نتیجه سیاست گذاریهای چند دهه قبل مدیریت سینمایی است که اعتقادی به ژانر و گونه های سینمایی نداشتند.

این فعال رسانه ای و مستند ساز با بیان اینکه فیلمساز اول باید فیلمی بسازد که دارای کشمکش دراماتیک باشد که از دل آن قهرمان خلق شود تاکید کرد: کارگردان باید بتواند برای مخاطب «قصه» تعریف کند در فیلم «محرمانه لس آنجلس» ما شاهد یک داستان ، خلق قهرمان و کشمکش سینمایی هستیم.

فیلم متکی بر پژوهش است

وی با اشاره به بحث پژوهش دوساله فیلم که مهدی فیوضی عنوان کرده بود گفت: اگرچه فیلم متکی به پژوهش است. اما پژوهش برای فیلم داستانی؛ هیچگاه فضیلت نیست بلکه در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که فضیلت در فیلم های داستانی، کشمکش و درام است.

اختلافات مالی تهیه کننده با فارابی منجر به عدم اکران شد

رسول شادمانی مجری این برنامه ، دلیل اکران نشدن این فیلم بعد از گذشت 5 سال را از فیوضی پرسید که وی در پاسخ اظهار داشت: این فیلم قرار بود سال 91 اکران شود. بنابراین ما پوستر، آنونس و تیزر آن را هم تهیه کردیم. حتی فارابی با یکی از پخش های فیلم هم قرار داد بست اما آقای قاسم جعفری تهیه کننده فیلم با توجه به اختلاف مالی که با فارابی داشت از این موسسه شکایت کرد و ماجرا حقوقی شد و جلوی اکران نیز فیلم گرفته شد.

فیلم به زودی راهی شبکه خانگی خواهد شد

این کارگردان سینما ادامه داد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم ، من پیگیراکران فیلم نشدم اما با توجه به اینکه فارابی مالک فیلم است گویا قرار شده این فیلم بزودی وارد شبکه خانگی شود.

مدیریت سینما به غده سرطانی تبدیل شده است / فارابی روی هواست!

فهیم نیز در نقد مدیریت سینمایی کشور تصریح کرد: درحال حاضر ، مساله مدیریت سینما به یک غده سرطانی تبدیل شده است که نیازمند شیمی درمانی است. به عبارت دیگر، سینما همچون شتر گاو و پلنگ است یعنی نه مدیریت آن به مفهوم دوران قبل، شکل هدایتی و حمایتی دارد نه در ارتباط با بخش خصوصی ، تکلیفش مشخص است چرا که بنیاد سینمایی فارابی روی هواست و پرسش های زیادی در مورد بودن و نبودن آن وجود دارد.

به گفته این منتقد سینمایی ، دولت می بایست درزمینه «پس از تولید» مشارکت داشته باشد و نقش جدی تری را در بحث اکران ایفا کند نه اینکه وارد چرخه تولید شود اما در زمان اکران ، حمایتی از فیلم نداشته باشد به گونه ای که فیلم به آرشیو سپرده شود.

کار کارگردان در بخش های اکشن قابل قبول است

احمدی مقدم یکی از حاضرین در برنامه که دستی بر فیلمنامه نویسی دارد با نگاه انتقادی نسبت به فیلم گفت: فیلم «محرمانه تهران» به چند دلیل، فیلم سینما نیست. اول اینکه ترکیب بازیگران این فیلم ؛ ترکیب سینمایی نیست و بازیگران نقش های اطلاعاتی، بازیهای ضعیف و غلو انگیزی دارند. دوم اینکه ، موسیقی فیلم بسیار آزاردهنده است و حجم بالایی را اشغال کرده و به شدت تلویزیونی است و در تمام صحنه ها ، شنیده می شود! سوم اینکه، برخی از شگردهای اطلاعاتی که در فیلم دیده می شود بسیار دستمالی شده است و نکته بعدی اینکه، نیمه اول فیلم به هیچ عنوان دراماتیک نیست. اما کارگردانی در بخش های اکشن، قابل قبول است.

الهام جعفرنژاد در پاسخ به ترکیب بازیگران اظهار داشت: معتقدم اگر چه ترکیب بازیگران به انتخاب کارگردان بر می گردد اما من با بخشی از حرف های ایشان موفق هستم. اما از سوی دیگر بر این باورم؛ اگر در یک چیده مان و پازل بازیگری ، فردی نتواند از پس نقشش بربیاید حتما فیلم را از ریتم خواهد انداخت. اما من در مورد نقش خودم ؛ سعی کردم نقش را به نحو احسن اجرا کنم.

کارگردان «محرمانه تهران» نیز در پاسخ به سوال احمدی مقدم یاد آور شد : من برخی از گفته های شما را قبول ندارم چرا که من خودم این فیلم را در ایام جشنواره فیلم فجر در چندین سینما به همراه تماشاگران دیدم و این فیلم توانسته بود همه مخاطبین را جذب کند. لذا معتقدم این فیلم نه تنها تماشاگران خودش را خواهد داشت بلکه تاثیرات خودش را هم بر مخاطب خواهد گذاشت.

این فیلم، فیلم مطلوب من نیست

مهدی فیوضی در مورد فیلمنامه «محرمانه تهران» با بیان اینکه فیلمنامه این فیلم در سال 89 نوشته شد اما قصه آن قصه ای نبود که در این فیلم دیده شد چرا که تهیه کننده، فیلمنامه اصلی را 85 درصد تغییر داده بود گفت: من از فیلمنامه و از فیلم40 درصد راضی هستم چرا که این فیلم، فیلم مطلوب من نیست.

این کارگردان ارزشی سینمای ایران در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که فیلم را دارای تاریخ مصرف می دانست گفت: موضوعی که ما برای فیلم محرمانه تهران انتخاب کردیم به هیچ عنوان تاریخ مصرف ندارد چرا که سرویس های امنیتی روز به روز سخت ترو جدی تر می شوند. بنابراین اگر این فیلم قبل از انتخابات سال آینده پخش شود حتما تاثیرات خودش را خواهد داشت.

فهیم در ادامه برنامه اظهار داشت : مشکل اصلی فیلم این است که فیلمساز به اثر، نگاهی تلویزیونی داشته است و ما در این فیلم به لحاظ محتوا ، چیزی فراتر از گزارش های تلویزیونی نمی بینیم و فرم و ساختار آن با نگاه به قاب تلویزیون طراحی شده است به همین منظور است که میزانسن ها و دکوپاژها تلویزیونی است یعنی ما شاهد قاب ها بسته ، سکانس ها طولانی و ریتم کُند هستیم و حجم دیالوگ ها و موسیقی بر فیلم غلبه دارند. حتی ما درسکانس اکشن و آزاد کردن یاشار، شاهد هیچ صحنه اکشنی نیستیم و دکوپاژ این صحنه بر اساس کادرهای تلویزیونی طراحی شدند. شاید بتوان گفت که «محرمانه تهران» یک تله فیلم خوب است.

اندازه نمای «محرمانه تهران» مدیوم شات است

کارگردان فیلم محرمانه تهران در پاسخ به سخنان فهیم که اعتقاد داشت دکوپاژ و میزانسن های فیلم ، تلویزیونی است نه تنها این موضوع را نپذیرفت بلکه گفت: من می توانم صد فیلم از سینمای هالیوود به شما نشان بدهم که اندازه کادرش همچون فیلم محرمانه تهران است. چرا که هر کارگردانی یک مدیومی را برای نوع ژانر فیلم خود انتخاب می کند. لذا اندازه نمای من در فیلم «محرمانه تهران » مدیوم شات بوده است.

یکی از حاضرین دربرنامه خطاب به الهام جعفرنژاد گفت: با توجه به اینکه این فیلم نزدیک به سال 88 ساخته شده است آیا به هنگام بازی ، فشاری بر اینکه در این فیلم بازی نکنید و یا اینکه بعدا به خاطر بازی در این فیلم دچار کم رنگ تر شدن پیشنهادهای بازیگری شدید؟ یادآور شد: اگر چه من جزو بازیگران گزیده کار هستم ودر هر نقشی بازی نمی کنم اما به هنگام بازی در این فیلم، شاهد هیچ فشاری نبودم.

مهدی فیوضی کارگردان فیلم در پاسخ به این سوال اظهار داشت : ما در فیلم «نفوذی» که سال 87 ساخت شده شاهد این نوع فشارها بر بازیگران فیلم بودیم به گونه ای که ما در فیلم نفوذی ، شخصیت منافقی داشتیم که برخی از بازیگران درجه یک ، حاضر نبودند چنین نقشی را بازی کنند و حتی به دیگر بازیگران هم پیشنهاد می کردند که این نقش را بازی نکنند! در فیلم «محرمانه تهران» نیز ما به هنگام پیش تولید اولیه ، وقتی که برخی از بازیگران متوجه شده بودند این فیلم در مورد دوران 88 است تمام تلاش خودشان را انجام دادند تا کسی در این فیلم حضور پیدا نکند! حتی به دیگر بازیگران زنگ زده بودند که کسی در این فیلم بازی نکند. برخی از بازیگران حتی تا پای قرارداد آمدند اما پا پس زدند. بعضی ها هم ، قرارداد بستند ولی جا زدند!

در پایان نیز ، چندین نفر از حاضرین در برنامه از کارگردان فیلم برای ساخت چنین اثر جذاب و اکشنی تشکر کردند. من جمله یکی از تماشاگران که ضمن تقدیراز کارگردان فیلم گفت: من از اینکه آقای فیوضی یک فیلم اکشن و غیر آپارتمانی ساخته است تشکر می کنم چرا که اکثر فیلم هایی که ساخته می شود فیلم های آپارتمانی هستند.
کد خبر: 92323
Share/Save/Bookmark