«مدونا» را بیشتر می‌شناسیم یا «فردوسی» را؟ / ۴ درصد از دانشجویان فردوسی را می‌شناسند!
یک پژوهش نشان داد
«مدونا» را بیشتر می‌شناسیم یا «فردوسی» را؟ / ۴ درصد از دانشجویان فردوسی را می‌شناسند!
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد مورد تامل و مداقه بخش دانشگاهی کشور است. اشکالی هم ندارد. اگر از رفتارهای سیاسی دم انتخابات بگویید که دیگر نگو و نپرس!
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲

 هنرنیوز - گروه ادبیات: تحصن‌ها و درگیری‌ها، تعطیل کردن کلاس‌ها و اعتراض‌های ممتد. اگر از کورش و تاریخ هم بگویید که بیش از «اصول کافی» حدیث! از کورش می‌آورند که اینگونه بودیم و آنگونه. از میان شاعران هم فروغ را با سیگار دستش می‌شناسند و شاملو را در حد عکس و مشیری را با کوچه و سیاوش کسرایی را با «آبی، سیاه، خاکستری» و خسرو گلسرخی و کرامت اله دانشیان را با برخی از حرف‌ها و نگاه‌ها؛ همین اواخر خواننده آن طرف آبی خوبی ترانه‌ای خواند که از عکس «فیدل کاسرو» روی دیوار اتاقشان هست تا مدونا!!. حالا در این بین نگاه کنید به فردوسی که با نظم خود کاخی بلند ساخته و تاکید هم داشته که از باد و باران به آن گزندی نخواهد رسید؛ با آماری که شنیدیم و خواندیم دبیرکل بنیاد فردوسی اظهار کرده که براساس تحقیقات صورت‌گرفته در سال ۱۳۹۰ با همکاری جهاددانشگاهی، مشخص شد تنها چهار درصد دانشجویان‌ کشور با «شاهنامه‌» فردوسی آشنا هستند!
یاسر موحدفرد به ایسنا درباره میزان ‌شناخت جامعه از فردوسی و آثار او گفت: در سال ۱۳۹۰ که دهه «گرامی‌داشت هزاره ‌شاهنامه» نام گرفت با همکاری جهاددانشگاهی تحقیقی درخصوص میزان ‌شناخت قشر فرهیخته دانشگاهی و دانشجویان انجام شد تا مشخص شود چقدر از این ‌قشر جامعه با «شاهنامه‌» فردوسی آشنا هستند. در این‌ تحقیق متاسفانه تنها چهار درصد اعلام کردند که «شاهنامه‌» فردوسی را می‌شناسند و جالب این‌که این ‌چهار درصد نیز تنها به واسطه شعرهای‌ «شاهنامه» که در کتاب‌های‌ درسی آمده بود با «شاهنامه» آشنایی داشتند.
موحدفرد اظهار کرد: متاسفانه این‌ اشعار «شاهنامه» در کتاب‌های درسی نیز در حال کم‌رنگ‌ شدن و بعضا حذف‌ شدن هستند.
دبیرکل بنیاد فردوسی با بیان ‌این‌که بسیاری از بخش‌های شاهنامه برای تمام‌ سنین قابل‌ فهم هستند و می‌توان آن‌ها را در قالب داستان‌های‌ کوتاه به جامعه ارائه کرد، گفت: متاسفانه تاکنون بخش‌های قابل‌ فهم «شاهنامه» به جامعه ارائه نشده و در همین راستا تلاش داریم تا در جشنواره «حکمت‌ فردوسی» که از ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت‌ سال جاری در تمامی مراکز استان‌ها برگزار می‌شود بخشی از این‌ خلأ را پر کرده و بخش‌های قابل‌ فهم «شاهنامه» را به جامعه ارائه کنیم.

کد خبر: 80623
Share/Save/Bookmark