انحصار طلبی در چرخه تولید، پخش و اکران محسوس است
علیرضا رئیسیان :
انحصار طلبی در چرخه تولید، پخش و اکران محسوس است
برخی توانستند در سینما خودشان را بالا بکشند، این خوب است اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که به انحصارطلبی روی آوردند. این انحصارطلبی در چرخه پخش‌، تولید و نمایش فیلم‌ها کاملاً محسوس است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
به گزارش هنرنیوز ، علیرضا رئیسیان در ارتباط با نحوه تعامل سازمان سینمایی طی یکسال گذشته با سینماگران و همچنین انتقادهای موجود در مورد نحوه اکران، پخش و تولید فیلم‌، اظهار کرد: از سال 81 به بعد یعنی تقریباً طی 15 الی 16 سال گذشته پشت پرده سینما طی یک گروه ویژه در حال مدیریت است و مدیران سازمان سینمایی خیلی نقشی در تغییر و تحولات ندارند و این نکته باعث تأسف است که یک سازمان به این گستردگی چطور می‌تواند تا این اندازه درجا بزند و نه اندیشه‌هایش به روز شود و نه برنامه‌ای بر اساس مطالبات روز جهان ارائه می‌کند و یک دور تکراری و تسلسل‌بار برگرفته از یک نگاه سنتی را طی این سال‌ها داشته است این بی‌برنامگی در ارتباط با عرصه پیچیده‌ای چون سینماست که باید برایش یک رویکرد و برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشت.

*انحصار طلبی در چرخه تولید، پخش و اکران محسوس است/ تولید محتوا فیلم بر اساس سلیقه انحصار طلبان

نکته دیگری که وجود دارد این است که طی این بازه زمانی 15 ساله برخی توانستند خودشان را بالا بکشند و بالاتر از بقیه فعالیت کنند این خوب است اما نکته از آنجایی آغاز می‌شود که بحث انحصارطلبی را به وجود آورده‌اند. این انحصارطلبی در چرخه پخش‌، تولید و نمایش فیلم‌ها کاملاً محسوس است در نتیجه مطالبات و نوع خاستگاه و سلیقه فردی این افراد است که نوع و شیوه تولید فیلم‌های سینمایی را در عرصه نمایشی کشور مشخص می‌کند.

*نیاز به تغییر بنیادین داریم

امیدوارم در دولت جدید دوستان درصدد یک تغییر بنیادین البته با آرامش و سعه‌صدر در این بخش باشند نه اینکه آنها هم با رفتاری سرکوب‌گرایانه اهدافی را که مدنظر است پیش ببرند چرا که این رفتار در حوزه فرهنگ نتیجه‌بخش نیست، اما این تغییر بنیادین باید اتفاق بیفتد و برایش به اندازه کافی تأخیر رخ داده و هر چه زمان بیشتری بگذرد تسهیل آن مشکل‌تر است. از هر زاویه‌ای که نگاه کنید فاصله‌مان روز به روز با وضع مطلوب زیادتر می‌شود.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: این موارد به رویکرد مدیران برمی‌گردد و نگاه قدیمی که وجود دارد و به روز نشده و مدیریتی که در سینما و در واقع در سطح کلان کشور تأثیرگذاری ندارد کاره‌ای نیست و نمی‌تواند مؤثر باشد. از طرفی باید به این مهم دقت داشت که اگر ما برنامه هم داشته باشیم کسی نیست که آن را به درستی اجرایی کند نمی‌توان موفق بود.

*ارشاد برنامه‌ای برای انحصار طلبی برخی از افراد ندارد / چه کسی شرایط را برای آن پخش کننده فراهم می‌کند؟!

کارگردان فیلم سینمایی «چهل‌سالگی» در ارتباط با این نکته که برنامه ارشاد برای مقابله با افرادی که به دلیل داشتن سرمایه و امکانات، ممکن است مسیر فرهنگی را متناسب با خواست خود جهت دهند، عنوان کرد:‌ این تحلیل تنها بخشی از ماجرا است ، ماجرای اصلی مربوط به کسانی است که همچنان این سیستم را نگه داشته‌اند و شاید جلوتر از آن افرادی باید مورد نقد قرار بگیرند که این موقعیت را برای انحصارطلبی برخی از افراد به وجود می‌آورند تا این سوء استفاده‌ها صورت بگیرد. این‌ افراد با هم پیوند دارند اما این طور هم نیست که کنترل و برنامه‌ریزی همه‌چیز مثلا در دست پخش‌کننده‌ها باشد. باید دقت داشت چه کسی این شرایط را برای آن پخش‌کننده فراهم کرده است، اگر برنامه‌ریزی و مدیریت قوی صورت بگیرد، اصلاً افرادی از این دست نمی‌توانند کاری کنند. خیلی روراست باید بگویم دولت در برابر این افراد آنقدر قوی نیست چون با حریف قابلی مواجه است که باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشد.

*افراد پشت پرده با تغییرات مدیریتی همچنان ثابتند/ همان گروه خاص سیف‌الله داد را هم سرکوب کرد

مخاطبان حرف من افرادی هستند که پشت پرده را مدیریت می‌کنند و با تغییر هر مدیری همچنان حضور دارند. نگاه، فکر و برنامه‌ آنها هم که چیز مبهم و غیرعلمی است، با تغییر هر مدیری همچنان برقرار است. این افراد هستند که زمینه را برای سوء استفاده آماده می‌کنند. در دوره زنده‌یاد سیف‌الله داد واقعاً شرایط این طور نبود. اگرچه دوره مترقی را شاهد بودیم اما همان گروه خاص مرحوم سیف‌الله داد را هم سرکوب کردند.

*شورای راهبردی نتیجه تلاش‌هایش را رسانه ای خواهد کرد

کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه متروک» در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری و پیشنهادی برای رهایی از وضع موجود دارید، گفت: برای رسیدن به وضع مطلوب باید همزمان و به صورت پیوسته چند قدم برداشته شود. ما در شورای راهبردی تحقیق و توسعه؛ تحقیق و پژوهش جامعی از وضع موجود و نحوه رسیدن به موقعیت مطلوب را انجام داده‌ایم. این تحقیق و پژوهش در ارتباط با سینما انجام شده که ارزش‌های فرهنگی نیز در لایه‌های زیرین آن لحاظ شده است، اما این تحقیق و پژوهش و برنامه‌ریزی به پیشرفت سینمای ایران کمک خواهد کرد و بعد از رأی اعتماد مجلس به آقای صالحی آن را منتشر خواهیم کرد، واقعاً برای این پژوهش و تحقیقات، تلاش‌های چندین ماهه انجام شده است.

فارس

*سیستم فعلی مدیریتی محکوم به شکست است

وی در ادامه افزود: این طور نیست که همه افراد سینما فاقد ایده و برنامه‌ریزی باشند و مادام‌العمر همین گروهی که در حال حاضر مدیریت را در دست گرفته است باید به کارش ادامه دهد. ما پژوهش‌های خود و برنامه‌مان را منتشر خواهیم کرد کما اینکه در مورد صنعت سینما پیش از این طرح‌مان را ارائه دادیم اما باید بگویم که ما تنها یک شورای راهبردی هستیم و اجرای آن بر عهده بخش‌هایی است که این مسئولیت را به لحاظ اجرایی بر عهده دارند. ما اما می‌خواهیم بگوییم در سینما این توانایی‌ها وجود دارد، این سیستم فعلی عملاً شکست‌خورده است چرا که در داخل آن تصمیم‌گیرنده باندی و رانتی وجود دارد، اما با توجه به وضع موجود به نظر می‌رسد که تغییری صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: 95023
Share/Save/Bookmark