صالحی امیری: شفاف سازی تاریخ شفاهی برای نسل آینده امری ضروری است
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای «رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم»؛
صالحی امیری: شفاف سازی تاریخ شفاهی برای نسل آینده امری ضروری است
نشست خبری سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با موضوع «رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران- عصر پهلوی دوم»، با حضور اصحاب رسانه ظهر امروز در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰

در آغاز این نشست صالحی امیری با اشاره به هشت محور فعالیت و برنامه های این سازمان تصریح کرد: بازگشت سازمان و منزلت واقعی در سطح ملی، توجه جدی به گسترش دیجیتال‌سازی سازمان برای سهولت دسترسی به منابع کتابخانه، توجه به حوزه بین‌الملل و ارتباط با آرشیو و کتابخانه‌های دنیا و توجه جدی به نسخ خطی ملی و بین‌المللی از الویت های مورد توجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.
وی با بیان این مطلب افزود: توجه جدی برای آشناسازی آحاد ملت و مهمانان خارجی برای آشنایی با ذخایر این سازمان در قالب اردوهای فرهنگی، توجه جدی به هماهنگی با همه نهادهای اسنادی و کتابخانه‌های کشوری، توجه جدی به پژوهش‌های بنیادی و انجام و تحقیق دانشنامه‌ها از جمله دانشنامه فرهنگ ایران و تحول در تاریخ شفاهی ایران، دیگر محورهای برنامه استراتژیکی سازمان را تشکیل می‌دهند.
صالحی‌امیری درباره کارهای انجام گرفته در حوزه تاریخ شفاهی در سازمان گفت: تلاش‌هایی درگذشته در این مرکز انجام گرفته اما آن‌چنان که باید محصول کافی در سطح ملی قابل ارائه نبود. به همین دلیل ما تصمیم به ارتقای جایگاه سازمانی تاریخ شفاهی از سطح گروه به پژوهشکده گرفتیم تا بتوانیم با جذب افراد خبره، گسترش تحقیقات را در این حوزه داشته باشیم و تقویت نیروی انسانی را در دستور کار قرار دادیم.
وی بیان کرد: از روز سه‌شنبه و همزمان با رونمایی پروژه، امکان دسترسی از این ظرفیت برای پژوهشگران نیز فراهم می‌شود و تقدیر و تجلیل از پنج نفر از پیشکسوتان تاریخ شفاهی نیز از جمله برنامه‌های مراسم رونمایی خواهد بود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به تعریفی از تاریخ شفاهی پرداخت و افزود: تدوین تاریخ شفاهی، تدوین مجموعه دانش موجود در ذهن بزرگان کشور و مکتوب کردن آنهاست. به لحاظ آسیب‌شناسی ما گرایش کمتری برای مکتوب‌سازی داریم و گرایش جدی در بیان شفاهی وجود دارد.
وی تاریخ را به آینه تشبیه کرد و گفت: نسل‌های بعد با رویت به تاریخ گذشتگان تجربه می‌آموزند. تاریخ عبرت‌آموز و درس‌آموز است و همگان با توجه به تجربه تاریخی دیگران از آن درس می گیرند.
این مقام مسئول با بیان اینکه بعد از وقوع انقلاب، برآیند تاریخ‌سازی در غرب علیه ایران شدت گرفته است گفت: عده‌ای شکست‌خورده و ناراضی از انقلاب در آن سوی مرزها به تاریخ‌سازی مبادرت کردند و ما هم کمتر به تدوین و تبیین تاریخ در کشور پرداختیم.
وی تاریخ شفاهی را علم و آن را متفاوت از مصاحبه قلمداد کرد و افزود: ما برنامه گسترده‌ای برای تبیین تاریخ کشور به‌ویژه سازمان‌ها و نهادها داریم تا بتوانیم تجربه مدیریت کشور را مکتوب کرده و مجموعه تجربیات نخبگان و فرهیختگان کشور را ثبت و ضبط کنیم.
صالحی‌امیری گفت: یکی از دلایل توجه ما به تاریخ شفاهی، جلوگیری از ناآگاهی آیندگان نسبت به گذشتگان است و خوشبختانه یکی از کارهای بزرگی که در این حوزه با مشارکت صدا و سیما انجام شد، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایران - عصر پهلوی دوم بود.
وی اضافه کرد: برای این پروژه، ۱۴ سال زمان صرف شد و با ۵۷ نفر از رجال پهلوی مصاحبه شده است. برای این مصاحبه‌ها از سه تا ۳۰ ساعت زمان صرف شد و در این زمینه روسای قبلی سازمان نیز که زحمات زیادی کشیدند.
گفتنی است پنج جلد از مجموعه تاریخ شفاهی ایران در عصر دوم پهلوی سه‌شنبه ۲۵ آذرماه همزمان با هفته پژوهش رونمایی می‌شود و به تدریج مجموعه‌ای ۵۰ جلدی در آینده رونمایی خواهد شد.

کد خبر: 77456
Share/Save/Bookmark