دغدغه های جدی در حوزه تولید، توزیع و ترویج /  تغییر در حوزه مصرف فرهنگی
گزارش هنرنیوز از نشست جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی ؛
دغدغه های جدی در حوزه تولید، توزیع و ترویج / تغییر در حوزه مصرف فرهنگی
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی در پاسخ به هنرنیوز گفت: انتخاب «پایتخت کتاب ایران» یک جور مسابقه بین برنامه ها شهرها است نه مسابقه ای برای داشته های یک شهر، هر چند که می دانیم همواره داشته ها برای برنامه ریزی بسیار مهم خواهد بود.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و رویدادهای ترویج کتابخوانی با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، علی فریدونی دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی در خانه کتاب ایران برگزار شد.

سید عباس صالحی با بیان اینکه فراخوان مصرف کالای فرهنگی زمستان سال گذشته منتشر شد و 1769  اثر در سه بخش کتاب لوازم التحریر و اسباب بازی و سرگرمی ارایه شد گفت: در نهایت در بخش کتاب و لوازم التحریر و اسباب بازی ٩ اثر به عنوان برگزیده انتخاب خواهد شد. البته داوری بخش اسباب بازی طی روزهای آتی برگزار می‌شود. یکی از دغدغه‌های ارشاد در دوره جدید این بود که ما در حوزه مصرف فرهنگی باید تغییراتی داشته باشیم. دغدغه ما در حوزه تولید، توزیع و ترویج باید جدی گرفته شود و شاید دغدغه اصلی‌تر ما در حوزه مصرف فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: معتقدیم هم کمیت مصرف فرهنگی باید تغییر کند و هم اینکه در تولید فرهنگی باید ارتقا داشته باشیم و ذائقه کیفی مصرف فرهنگی مصرف‌کنندگان را ارتقا دهیم.

صالحی تصریح کرد: با توجه به ابتکارات و خلاقیت های مردم و نهادهای غیردولتی در رابطه با کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی، ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانواده ها و افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی اسلامی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود. به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سه بخش کتاب، لوازم التحریر و اسباب بازی سه شنبه آینده برگزار می شود.

صالحی ادامه داد: پس از اعلام فراخوان، یکهزار و  769 اثر در 3 حوزه مربوط به کتاب، لوازم التحریر و اسباب بازی به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد در هر یک از حوزه ها برگزیدگانی به مرحله نهایی داوری راه یافتند که در آیین اختتامیه این جشنواره در روز سه شنبه آینده تجلیل می شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای رسیدن به تولید انبوه کالاهای فرهنگی، مشارکت در حوزه صنعتی و مالی نیاز است، ما زمانی می توانیم این کالاها را در دسترس تر برسانیم که حوزه صنعت و مالی نیز به عنوان یک کالای صنعتی نه صرفا ً فرهنگی به آن نگاه کند.

صالحی، یکی از دغدغه های ارشاد در دوره جدید را تغییر در حوزه مصرف فرهنگی دانست و گفت: دغدغه ما در حوزه تولید، توزیع و ترویج باید جدی گرفته شود و شاید دغدغه اصلی تر ما در حوزه مصرف فرهنگی باشد.

وی با بیان این که سال گذشته نخستین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب با این نگاه برگزار شد و امسال نیز جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با همین نگاه برگزار می شود.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد افزود: از یک طرف ما فعالیت هایی را که در حوزه مردمی و عمومی وجود دارد، کشف و پیدا می کنیم و از سوی دیگر امکان برندسازی و نشان سازی برای این تولیدات را به وجود می آوریم تا مولدان برتر معرفی شوند و مصرف کنندگان نیز با مولدان خلاق تر آشنا شوند.

وی افزود: رسیدن به تولید کالاهای فرهنگی قدم اول است، ما چند قدم بعدی را که مشارکت های فراتر از حوزه فرهنگی را به دنبال دارد در پیش داریم. آنچه که ما در قدم اول انجام می دهیم شناسایی کالاهای فرهنگی مطلوب و استاندارد است.

صالحی گفت: در گام دوم باید به معرفی و تبلیغ این کالاها همت گماریم، اما قدم سوم این است که برای رسیدن به تولید انبوه مشارکت در حوزه کالاهای فرهنگی ، توجه حوزه صنعتی و مالی نیز نیاز است.

شکل گیری صندوق اعتباری هنر بخش دیگری از صحبت های وی بود که یادآور شد: یکی از مواردی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی دنبال می شود، توجه به صنایع فرهنگی خلاق است. به همین منظور صندوق اعتباری هنر شکل گرفته تا ارتباط میان فرهنگ، صنعت و اقتصاد را فراهم آورد و این صندوق امکان حمایت حداکثری از صنایع فرهنگی را خواهد داشت.

صالحی اظهار داشت: انتخاب کالاهای فرهنگی نیاز به معرفی و تبلیغ و نیاز به تولید انبوه دارند به همین دلیل صندوق اعتباری هنر می تواند زمینه تولیدات محصولات فرهنگی برتر را فراهم آورد.

وی در مورد نمایشگاه فرانکفورت و حضور سلمان رشدی تاکید کرد: با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه فرانکفورت آزادی بیان است، اما ما معتقدیم دعوت از سلمان رشدی نفی کننده شعار آزادی بیان است.

صالحی افزود: وقتی یک نمایشگاه معتبر چون نمایشگاه کتاب فرانکفورت با شعار آزادی بیان از سلمان رشدی دعوت می کند، یعنی شعار خود را مخدوش کرده است.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ، دعوت از سلمان رشدی را به معنی دعوت از یک نویسنده عادی که رمانی را منتشر کرده است، ندانست و گفت: این دعوت، مقدمه یک اتفاق است.

وی تصریح کرد: دعوت از سلمان رشدی تحریک احساسات و عواطفی است که معلوم نیست به کجا ختم شود. صالحی در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم آزادی به یک مقوله پایدار تبدیل شود و مقدمه خشونت و صلح ستیزی نباشد، باید لوازمی را فراهم آوریم و یکی از ابتدایی ترین این لوازم ،احترام به مقدسات ادیان و مذاهب می باشد. اتفاقی که توسط سلمان رشدی با تدوین آیات شیطانی افتاد، در قلمرو آزادی بیان تعریف نمی شود، بلکه مقدمه ظهور طالبان و داعشی ها را فراهم می آورد.


معاون فرهنگی ارشاد افزود: ما ابتدا تلاش کردیم تا به دور از جنجال، مسئله را ختم به خیر کنیم به همین دلیل موسسه نمایشگاه های فرهنگی به رییس نمایشگاه کتاب فرانکفورت نامه نوشت و از او درخواست کرد که سلمان رشدی در نشست خبری حضور پیدا نکند، اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم و احساس ما این است که در چنین شرایطی حضور او بسیار سوال برانگیز است و این حدس را تقویت می بخشد که لابی های صهیونیستی باب تازه ای را در دشمنی با ایران پس از موفقیت در مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها باز کردند.

وی در ادامه به رایزنی ها با نمایشگاه کتاب فرانکفورت اشاره کرد و گفت: با کشورهای اسلامی نیز رایزنی کرده ایم که بیان اعتراضی خود را در دعوت از سلمان رشدی مطرح کنند، امیدواریم این گفت وگوها به تجدید نظر در ارتباط با نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران در این نمایشگاه منتهی شود.

به گزارش هنرنیوز، علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی نیز در این نشست گفت : به منظور صرفه جویی در هزینه ها و زمان ما امسال 3 رویداد انتخاب و معرفی کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و همچنین تقدیر از گروه‌های برگزیده در ترویج کتاب‌خوانی را همزمان امسال برگزار می کنیم ضمن اینکه امسال عشایر نیز به روستاها اضافه شدند.

وی افزود: در تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده امسال 2 بخش داریم یک بخش برنامه‌های معمولی است که بیشتر از گروه‌های محروم ارائه شده‌اند و دوم در نظر داریم از برخی از گروه‌ها که تاثیر ویژه‌ای دارند و به عنوان گروه‌های مرجع از آنها نام برده می‌شود، تجلیل کنیم. معلم برگزیده حوزه کتابخوانی، پیش‌نماز برگزیده، کتابدار برگزیده، مهدکودک و کتاب‌فروش برگزیده نیز انتخاب می‌شوند.

سید آبادی در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز که پرسید« شاخصه های انتخاب پایتخت کتاب چیست؟» گفت: پایتخت کتاب ایران یک جور مسابقه بین برنامه ها است نه مسابقه برای داشته های یک شهر، البته معتقدیم که داشته ها نیز برای برنامه ریزی بسیار مهم است لذا مهمترین شاخص ها این است که تمام اجزای نشر را درگیر کنیم نه فقط مثلا ناشرها ،برای همه اقشار و بویژه برای زنان و کودکان و نوجوانان باشد، در برنامه ریزی و اجرا ،گروههای مردمی دخالت داشته باشند.، از همه نخبگان و همه داشته های شهر برای ترویج کتابخوانی استفاده شود ، سازگاری با ارزشهای ملی و دینی داشته باشد، تاثیرات پایدار در فرد کتابخوان داشته باشد، قابلیت الگوبرداری و داشتن ضمانت اجرایی برنامه ها را داشته باشند.

علی فریدونی دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی نیز در بخش دیگری از این نشست، گفت: هدف از برگزاری و ساماندهی جشنواره این بود که نوعی توجه و نگاه ترویجی و تبلیغی در این زمینه به وجود آید.

وی یکی از علت های شکل گیری و شکل دهی این جشنواره را تاکیدات رهبر انقلاب در چند سال اخیر برای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و نقشی که کالاهای فرهنگی می تواند داشته باشد، نام برد.

دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی افزود: از سال گذشته فراخوان داده شد و آگاهی های لازم به ویژه در صنوف مربوطه به این حوزه رسانه ای شد و در نهایت در 3 حوزه کتاب، لوازم التحریر و اسباب بازی آثارتولید شده و نیز آثاری که به صورت ایده و طرح به دبیرخانه رسیده بودند، ارزیابی شد.

وی افزود: در نهایت 9 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد که البته بحث اسباب بازی ها هنوز تکمیل نشده است و این 9 اثر نتیجه داوری بخش لوازم التحریر و کتاب است.

فریدونی افزود: برای اینکه کار در حوزه داوری به نتیجه مطلوب برسد، جلسات و نشست های هم اندیشی شکل گرفت و افراد متخصص و صاحب ایده و فکر در این زمینه به عضویت شورای سیاست گذاری درآمدند.

وی گفت: در معرفی داوری ها بنا داشتیم از افرادی که از صنعت مربوطه شناخت دارند، استفاده کنیم و در ادامه شاخص هایی را برای داوری مشخص کردیم که استفاده از نمادهای ملی و اسلامی در طراحی آثار، به کارگیری خلاقیت های ایرانی و اسلامی، عدم کپی برداری از نمونه های خارجی، سادگی و ارزانی که قابلیت دسترسی را بیشتر می کند، استفاده از اصول ایمنی و استاندارد در ساخت کالا، توجه به مباحث انگیزشی و ... از جمله این معیارهاست.

دبیر جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید برای حمایت از خروجی های این جشنواره چه کاری انجام می دهید به عنوان نمونه سالها قبل عروسک دارا و سارا ساخته شد اما در ادامه ساخت آنان به چینی ها واگذار گردید شما چه حمایت هایی از برندگان این جشنواره بویژه در حوزه اسباب بازی خواهید داشت گفت: ما هم از ابتدا و در جلسات شورای سیاست گذاری بر این موضوع تاکید داشتیم که کالاهای مصرفی بعد از اینکه شناسایی و در جشنواره برنده شدند چه سرانجامی خواهند داشت لذا این موضوع نیز یکی از دغدغه های اصلی ما هم بود و بر این معتقد بودیم که باید این کالاها به اطلاع همه گروههای صنعتی و تولید کننده برسد.

وی ادامه داد: کار مهمی که در قالب جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی صورت گرفته این است که از طریق گروههای صنفی متخصص و کارشناس ، تعدادی کالا در قالب طرح تولید شده یا ایده پردازی به دیگران شناسانده شود و بعد از جشنواره هم مورد حمایت قرار بگیرند. لذا ما از رسانه ها نیز انتظار داریم ما را در این معرفی و حمایت ها کمک کنند.
کد خبر: 83396
Share/Save/Bookmark