چرا 27 سال است منشور روحانیت مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته؟! / برگزاری همایش 12 اسفند در مشهد
در نشست سومین همایش بین المللی تحجر و اسلام امریکایی مطرح شد:
چرا 27 سال است منشور روحانیت مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته؟! / برگزاری همایش 12 اسفند در مشهد
مدیر موسسه راهبردی حق پژوهی تاکید کرد : با وجودی که 27 سال از صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام (ره) می‌گذرد اما همچنان این پیام مهم حضرت امام مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته است و حوزه‌های علمیه یا آن را ندیدند یا اینکه نخواستند آن را ببینند!
 
تاريخ : دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری سومین همایش بین المللی تحجر و اسلام امریکایی با حضور حجت الاسلام مرتضی امین نیا مدیر موسسه راهبردی حق پژوهی ، غلامرضا منتظمی مدیر امور بین الملل همایش و امیر یوسف محبی مدیر علمی و اجرایی این همایش در خبرگزاری تسنیم برگزار گردید .

حجت‌السلام مرتضی امین‌نیا در این نشست ضمن اشاره به این که یش از این، همایش دو بار در مشهد برگزار شده، گفت: اولین دوره این همایش در یک روز و دوره دوم در سه شب برگزار شد. شب‌های سه روزه این همایش با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی، حجت‌الاسلام رضا اکبری آهنگر و آیت‌الله اراکی برگزار شد.

وی افزود: امسال سومین دوره این همایش است قرار است بصورت بین‌المللی و در دوازدهم و سیزدهم اسفندماه در مشهد برگزار شود و محور اصلی همایش ما بحث تبیین و نشر و انتشار منشور روحانیت و مهمترین پیام امام به حوزه است که در سوم اسفند سال 1367 منتشر شد.

امین‌نیا ادامه داد: 27 سال از صدور منشور روحانیت می‌گذرد. این پیام مهم حضرت امام متاسفانه مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته است یا حوزه‌های علمیه ندیده یا نخواستند آن را ببینند و هیچ کاری در باب منشور روحانیت نشده است. فقط یک سال همایشی توسط موسسه نشر آثار حضرت امام در قم انجام شد و تاثیر و بازخوردی هم نداشت و بعد از آن هم کاری انجام نشده است. هدف همایش ما رفع محجوریت از پیام حضرت امام است و ما می خواهیم این پیام را به گوش روحانیت برسانیم.

وی با اشاره به اینکه این منشور روحانیت به بیش از 90 درصد طلاب حوزه علمیه نرسیده است، تاکید کرد: این همیشه برای ما سوال بوده است که چرا این منشور روحانیت و مهم ترین پیام امام به حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار نگرفته است و اگر دیگران کار خود را انجام نمیدهند موسسه راهبردی حق‌پژوهی تصمیم گرفته است که غبار هجران را از این منشور برطرف کند و این موضوع سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله کسانی که وظیفه ذاتی آنها است. اگر این کار را انجام دادند ما در خدمت آنها هستیم گرچه بسیار سخت است برای اینکه یک گروه بسیار کوچک نه در مرکز بلکه در مشهد فعالیت می‌کند. ما همه سختی‌ها را به جان خریدیم وتا آنجا که امکان دارد در نشر این پیام کوتاهی نکنیم.

امین‌نیا تصریح کرد: در این پیام حضرت امام روحانیت را به دو گروه تقسیم میکند. روحانیت اصیل و روحانیت ربانی. امام تمام قد از خدمات روحانیون دفاع می‌کند و روحانیون را برمی‌شمرد اما می‌گویند که بنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم. روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا کم نبوده و نیستند. اما در بیانات خود می‌گوید عده‌ای امروز با ژست تحجر مابی گویی وظیفه‌ای غیر این ندارند. طلاب عزیز لحظه‌ای این مارهای خوش خط را فراموش نکنند و اینها مروج اسلام آمریکایی و دشمن رسول الله هستند.

مدیر موسسه راهبردی حق‌پژوهی ادامه داد: از این بینات متوجه میشویم که چرا حوزه های علمیه از آن استقبال نکرده است. اما در بخش دیگری از این پیام می‌گوید آنقدر اسلام از این روحانیون مظلوم‌نما ضربه دیده است. حضرت امام در بخش دیگری می‌گوید ساواکی نزد من محترم‌تر از اخوند فاسد است. ضربه ای که آخوند فاسد به جامعه میزند محمدرضا این ضربه را نزده است. حضرت امام گروه‌هایی را در این منشور نام می‌برند و فکر هم نکنید که پرونده تفکر اینها بسته شده و طلاب جوان باید مراقب باشند.

امین‌نیا ادامه داد: حضرت امام در این پیام بشدت سکولاریسم و مروجین آن شعار را مورد هجوم قرار داده و همچنین زمانی بود که می‌خواستند روحانیت از جامعه حذف شوند و بعد از آنکه دیدند نمی‌توانند روحانیت را حذف کنند بنا نفوذ در روحانیت ایجاد شد. در این بین القا شعار جدایی دین از سیاست وجود داشت برخی هم آن را قبول کردند. یکی از گروه هایی که ایشان مورد حمله قرار می‌دهند از انجمن حجتیه است و گروه دومی که در این منشور مورد هجوم حضرت امام قرار می گیرند لیبرال‌ها هستند.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که اگر می‌خواهید راه درست را بروید باید خط امام را بشناسید چرا که برخی بنای تحریف و تخریب حضرت امام و حضرت امام را دارند. امام معتقد بود که ما دو اسلام داریم. اسلام ناب و اسلام آمریکایی و در جای جای بیاناتشان و به خصوص دو سال آخر عمرشان تاکید می‌کرند که گرفتار اسلام آمریکایی نشویم.

امین نیا در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید: با توجه به اهمیت برگزاری این همایش و تاکیدی که شما برای اطلاع رسانی و توجه عموم مردم و بویژه طلاب به منشور روحانیت حضرت امام (ره) دارید چرا این همایش را برای رسانه ای تر شدن آن ، در پایتخت برگزار نکردید؟ گفت: موسسه حق پژوهی یک موسسه کوچکی است که به لحاظ مالی توان تامین بودجه برگزاری این همایش را در تهران نداشت. اما امیدواریم در سالهای آتی بتوانیم این همایش را در تهران و قم  برگزار کنیم تا برُد رسانه ای تری داشته باشد.


مدیر موسسه راهبردی حق‌پژوهی ادامه داد: این همایش آخرین همایش ما نیست و این همایش را سال های بعد هم با کیفیت و هم با کمیت بالاتری انجام می‌دهیم و یکی از کارهایی که ما انجام دادیم انتشار این منشور بود که حتی از صدا و سیما هم حذف شده است. ما این منشور را دو بار به صورت مصور چاپ کرده و در اختیار طلاب قرار داده‌ایم و باید منشور روحانیت امام در حوزه‌های علمیه واحد درسی طلاب جوان شود. ما از کسانی که در رابطه با پیام حضرت امام در راه بسط و توسعه پیام حضرت امام دغدغه دارند دست شان را می فشریم.

امین‌نیا تاکید کرد: ما در کنار این همایش از دو عدد از علمای برجسته یعنی حضرت آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی به عنوان فقیه بصیر یاد کنیم. ایشان از نظر فکری و روش های علمی با خود حضرت امام اختلافاتی هم داشتند. یشان علارغم این اختلاف فکری امام را به عنوان ولی‌فقیه جامع شرایط می‌شناختند و در بسط و مطیع حضرت امام بودند. شرکت ایشان در جبهه ها با تمام کهولت سنی نشان از آن بود که ایشان چقدر مطیع رهبر هستند. شخصیت دیگر که خودشان نخواستند تجلیلی به عمل بیاید حضرت آیت الله واعظ طبسی هستند که خودشان با این موضوع مقابله می کردند و اکنون که در بستر بیماری هستند می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در این راه گروه‌هایی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی و بویژه حضرت آیت الله اراکی، امام جمعه مشهد، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، شورای اسلامی مشهد، موسسه افق نو و سایر گروه هایی بویژه آقای طالب زاده بسیار به ما کمک کردند. ما این نشست را در دو روز برگزار می کنیم اصل همایش در این دو روز است اما این همایش پیوست‌هایی هم خواهد داشت و بنا داریم از اندیشمندانی که در حوزه تحجر کار کرده اند استفاده کنیم و سلسله جلساتی را داشته باشیم.

غلامرضا منتظمی مدیرامور بین‌الملل همایش نیز در جملاتی گفت: امروز شاهد هستیم که اولین تمدن غیر دینی اکنون در غرب حاکم شده است. فاجعه بعدی آن است که صهیونیست کنترل و اتاق فرمان جریان‌ها را به دست گرفته است. شاهدیم که شکل درست مسیحیت را حذف کرد و با اسلام وجه اهل سنت چه کرده اند و جریان مقاومت را درگیر تکفیری کرده است.

وی افزود: اما باید توجه کرد یک بخش از این گروه‌ها مقدس ماب‌ها هستند. حضرت امام نگران آن بودند که آنها در شیعه هم نفوذ نکند و آنها برای مقابله با مکتب شیعه و اهل‌بیت شیوه دیگری دارند و با ترفندهای دیگری بدنبال اقدام هستند و طرح‌های بزرگی دارند. رسانه‌ها هم باید به آنها بپردازند.

منتظمی ادامه داد: نفوذ تحجر و اسلام آمریکایی در درون مکتب شیعه اتفاق بزرگی است. نقشه آنها بسیار بزرگ است و هدف‌ آنها آسیب زدن به شیعه است و فقط محدود به حوزه نمی‌شود. شیعه‌ای اکه اکنون مدیریت را دست گرفته و قدرت و پشتوانه مذهبی و مشرب صحیح شیعه را در منطقه دارند.

امیر یوسف محبی، دبیر علمی و اجرایی همایش نیز در ادامه این نشست گفت: ما باید به ضرورت این برسیم که تحجر و اسلام آمریکایی وجود دارد و باید با ان مقابله کنیم. اگر ادبیات مقام معظم رهبری را نگاه کنیم تحریف حضرت امام را ایشان هم مطرح کرده‌اند که نمونه بارز سخنان ایشان در این موضوع منشور روحانیت و مسئله نفوذ است که مثال شاخص ایشان نفوذ در بیت مراجع بود. باید در این موضوع کار شود و یکی از ضرورت‌ها بازخوانی ادبیات امام بخصوص در بحث اسلام آمریکایی است که در جلد 21 نشانه‌های بسیاری از آن به ما می‌دهد.

وی افزود: گاها به ما میگویند که شما دانشگاهی هستید اما چرا منشور روحانیت را کار می‌کنید. اینها اصل اسلام را هدف گرفته‌اند و اینها جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. اگر نگران اسلام و مدافع اسلام میخواهیم باشیم باید با مظاهر آن مقابله کنیم. دفاع از اسلام ناب مصادیقی دارد و امام و آقا از آن نام می‌برند و حتی سال بعد فوت امام مقام معظم رهبری عینا همان مطالب را تکرار می‌کنند و دقیقا همان ادبیات را مقام معظم رهبری تکرار می‌کند.

محبی ادامه داد: ما امروز باید به سمت نسل جدید طلبه های تراز انقلاب اسلامی برویم و شاخص زندگی آنها را زندگی امام و مقام معظم رهبری قرار دهیم.متاسفانه مرکز نشر آثار حضرت امام منشور روحانیت را با آدرس غلط پخش می‌کند و این مسئله باید تبیین شود.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما به راحتی از آن گذر می‌کنیم بحث گسترش جنگ های مذهبی داخل اسلام است. استراتژیست های ارشد غرب این را میگویند که ما در این موضوع جنگ داخلی و مذهبی درون اسلام کار می‌کنیم که اصل دین کنار برود و متاسفانه پیش بسیاری که می‌رویم در جریان نیستند و بی تفاوت رد می‌شوند. برخی نهادهای حوزوی به ما گفتند که به ما ربطی ندارد که شما این کار را انجام می‌دهید این کار به ما ربطی ندارد. در این بین فقط مجمع جهانی تقریب مذاهب به ما کمک کرد. اگر دلمان برای اسلام می‌سوزد باید پای کار بیاییم و حواسمان باشد اصل اسلام در این راه هدف گرفته شده است.

محبی در پایان باید اشاره کرد که ما در این همایش در کنار رونمایی از چند مستند در روز اول در خدمت آیت‌الله اراکی هستیم و در روز دوم هم در 5 تن از علما و اندیشمندان بین‌المللی همچون دکتر علی جان کاظم امام جمعه سابق لندن، کریستن بنو از فرانسه، میرمحمد ابراهیم از کشمیر، اختر عباس جون از هند و نورعالم از بنگلادش خواهیم بود و اگر مشکلی پیش نیاید حضرت آیت‌الله مصباح یزدی سخنران اختتامیه ما خواهند بود و در این مراسم تندیس‌هایی را با عنوان منشور روحانیت به شخصیت برجسته و محققان این عرصه اهدا می‌کنیم.
کد خبر: 89606
Share/Save/Bookmark