آیا بودجه 94 به داد جلفای اصفهان می رسد؟
مگر اصلا این میدان ثبت ملی است؟!"
آیا بودجه 94 به داد جلفای اصفهان می رسد؟
در حالی ترک‌ها و نشست مغازه‌های میدان جلفا روزبه‌روز بیشتر می‌‌‌‌شود که مدیرکل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اصفهان از احتمال مرمت این اثرملی در سال 94 خبر می‌دهد.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷

ماندانا خرم- به گزارش هنرنیوز؛«بوی نم و رطوبت شدید داخل مغازه و اطراف میدان را فرا گرفته بود.دیوار مغازه‌ها در حال تبله کردن بودند و سقف‌ها در حال ریزش.هر چقدر جست‌وجو کردیم تا منشاء آن را پیدا کنیم هیچ چیز دستگیرمان نشد.نه قناتی از آن نزدیکی می‌گذشت و نه اثری از باران‌های شدید بود.حدود یک سال پیش هم سقف مغازه‌ام را ایزوگام کردم با این وجود نه تنها رطوبت کم نشد که روز به روز بیشتر هم می‌شد.تا اینکه حدود دو ماه پیش متوجه شکسته شدن شیشه‌های مغازه،ترک‌های شدید رو دیوار و کنده شدن برخی از کاشی‌های قسمت پایینی دیوار شدیم که برای جا گذاشتن مجدد آن‌ها ناچار به بریدن قسمتی از کاشی شدیم زیرا پی بنا‌ها جا‌به‌جا شده بود. » این جملات صحبت‌های احمد اجاقی از کسبه میدان جلفا است که وضعیت امروز میدان جلفا را ناگوار و اسفناک توصیف می‌کند و می گوید:«هنوز منشا این اتفاق اخیر چندان روشن نیست،اما از زمانی که گود برداری ساختمانی حدود 200 متر پایین‌تر از میدان آغاز شد این اتفاق هم رخ داده است.شکستن شیشه‌ها و ترک خوردن دیوار مغازه‌ها به دنبال این اتفاقات شکل گرفت. پیش از آن تنها مسئله رطوبتی بود که به ساختمان‌ها آسیب وارد می‌کرد.
 
او ادامه می‌دهد:«از وضعیت ترک‌ها و رطوبت که بگذریم،وضعیت اجتماعی این میدان در هنگام شب بسیار ناگوار است.میدانی که می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری باشد، شب‌های جایگاه اراذل و اوباش است که برای وقت گذرانی و استعمال مواد مخدر این میدان را برگزیده اند.»
 
اجاقی یکبار هم برای پیگری این اوضاع به دفتر ناصرطاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان مراجعه کرده است و مسئول دفتر طاهری در پاسخ گفته بود:"مگر اصلا این میدان ثبت ملی است؟!" 

فریدون الهیاری -مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز پس از گذشت دو ماه از ترک‌ خوردن دیوار بناهای میدان جلفا حدود یک هفته پیش همراه با چند نفر از کارشناسان این سازمان به منظور رسیدگی و رفع مشکل پیش آمده به این میدان می رود.
 
وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرنیوز در مورد اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این اثر ملی می‌گوید:«همه چیز در دست بررسی است.ابتدا باید طرح‌های مطالعاتی انجام شود تا بدانیم منشا بروز چنین مشکلاتی از کجا است سپس با تعین اعتبار و دریافت آن در سال 94 وارد مرحله عملیاتی شدن مرمت شویم.»
 
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اصفهان نم‌گرفتگی مغازه‌های اطراف میدان جلفا را تنها مشکل این میدان نمی‌داند و می‌ افزاید:«بسیاری از آثار تاریخی این شهر دچار نم گرفتگی و نشست تدریجی شده اند که عامل آن هنوز مشخص نیست اما به احتمال زیاد علت خشک شدن سفره های آب زیرزمینی است که چند سالی است در اصفهان رخ داده . البته پیگیری این موضوع به سیستم اداری بستگی دارد.»

اهمیت میدان جلفا وقتی بیشتر می شود که بدانیم در مجاورت حمام تاریخی ارامنه، کلیسای وانک، کلیسای حضرت مریم (کلیسای میدان) و مدرسه هایکیان است که تمامی این بناها قدمتشان به عصر صفوی می‌رسد. مجتبی کنعانی- کارشناس مرمت آثار تاریخی- هم در مورد شیوه درست پیگیری این موضوع و میزان سرعت بخشیدن به آن می‌گوید:«همه چیز بستگی به شیوه اداری سازمان و بودجه‌‌ در نظر گرفته دارد. عرف موضوع این است سازمان با توجه به درجه اثر که نشان از اهمیت آن دارد، پس از دریافت نتیجه بررسی کارشناسان از بودجه غیرمترقبه استفاده کنند. اما باید دید این روند چقدر طول می‌کشد و سازمان چه زمانی می تواند بودجه را تهیه کند.امیدواریم هرچه سریع این اتفاق بیافتد.انتظار سختی است اگر بخواهیم سازمان موضوع را سریع بررسی کند اما بررسی هرچه سریعتر بهتر است. امیدوارم اینقدر تعلل نکنند که وقتی فرضاً دو سال دیگر که مجدد تماس گرفتید متوجه شویم که موضوع اصلاً پیگیری نشده است.»

کد خبر: 78626
Share/Save/Bookmark