گردشگران کمتر به ایران سفر می‌کنند
چمدان‌ها کجا باز می‌شوند
گردشگران کمتر به ایران سفر می‌کنند
زمانی گردشگران تمایل پیدا می‌کنند به کشوری سفرکنند که برای دریافت ویزا مشکلی نداشته باشند و امکانات رفاهی و تفریحی نیز برایشان مهیا باشد. ازآنجایی که زیرساخت‌های داخلی برای جذب گردشگری قابل استفاده نیست درچنین شرایطی انتظار می‌رود تا ایرانی‌ها به سوی کشورهای دیگر جذب شوند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
سعیدکاکاآقازاده - ایران سرزمینی با تاریخ کهن هنوزبرای بسیاری ازمردم جهان و مردم کشورمان نا‌شناخته باقی مانده است. دراین سرزمین تمدن‌های بزرگی ازجمله مانا‌ها، ماد‌ها، آریای‌ها و.... حکومت می‌کردند وهرکدام آن‌ها آثاری ازتمدن وفرهنگ خود را بجا گذاشتن که امروزه به عنوان میراث فرهنگی کشورمان شناخته می‌شود. علاوه براین ایران با داشتن آب وهوایی چهارفصل و با وجود چنگل، دشت، کویرو بیابان، دریاهای شمال وجونبش وهمچنین تنوع زیستی اقوامی با گویش، آیین و رسم‌هایی که دارند. باعث شده تا هرگوشه‌ای ازاین سرزمین برای گردشگران جذابیت بسیاری داشته باشد. هم اکنون سالانه میلیون‌ها نفردرجهان چمدان‌ها و کوله بارهای خود را بسته و ازآنجایی که شیفته جستجو و سفربه دیگرکشور‌ها هستند کشوری را به عنوان مقصد انتخاب و به آنجا سفرمی کنند.
 
ایران دربین دیگرکشورهای جهان در مجموع دارای مکان‌های زیبایی برای گردشگران است. اما زیرساخت‌های مناسبی برای جذب گردشگری ندارد به همین علت تورست‌ها کمتر به این کشورسفر می‌کنند. براساس آمارهای اعلام شده درسال گذشته میلادی یک میلیارد و ۳۵ میلیون گردشگر در سراسر جهان سفرکرده‌اند و ازاین تعداد تنها در حدود یک میلیون نفر آن‌ها به ایران آمده‌اند. از طرفی بیش از این آمارگردشگران چهارمیلیون و۳۰۰ هزارنفر اعلام شده بود. البته این رقم به این دلیل واقعی نیست که از این تعداد تنها یک میلیون نفر وارد ایران شده‌اند و بقیه آمار‌ها مربوط به ترددهای مرزی بوده و ارتباطی به آمارگردشگری ندارد.
 
از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران درنظر دارد تا درسال ۱۴۰۴ بتواند ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب و از این راه ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند. ضمن آنکه این سازمان در آخرین سال پایان دولت احمدی‌نژاد پیش بینی کرده بودکه شرایطی را به وجود آورده تا هفت ونیم میلیون گردشگر به ایران سفرکنند. اما درطی هشت سال گذشته اتفاقی نیفتاد که نشان دهد که برای رسیدن به چنین هدفی برنامه ریزی انجام شده است. 

درخصوص زیرساخت‌ها صنعت گردشگری باید خاطرنشان کرد. درحال حاضرازمجموعه هزار و۳۶۰هتل که درایران موجود است درحدود ۱۳۰هتل چهارستاره و مابقی زیر سه ستاره هستند. البته بیشترستاره‌هایی که به هتل‌ها داده‌اند تشویقی بوده و نه براساس استانداردهایی که درجهان رعایت می‌شود. درمورد حمل ونقل و همچنین وضعیت جاده‌های کشور به عنوان مهم‌ترین مولفه درتوسعه گردشگری، هنوزبا مشکلات زیادی مواجه هستیم. به طوری که در سطح کشور به اندازه کافی آزادراه و بزرگراه نداریم و بیشترجاده های ارتباطی کشور نیاز به بازسازی دارند. از طرفی ناوگان حمل ونقل مسافربری بین شهری تا اندازه‌ای نوسازی شده است ولی خدماتی که به مسافران ارایه می‌شود چندان رضایت بخش نیست. علاوه براین تعداد رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی در طول جاده‌ها بسیار کم است و آن تعدادی هم که وجود دارد از نظر بهداشتی در وضعیت مناسبی نیستند. همچنین به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم ناوگان هوایی را نوسازی کنیم به همین علت ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور پیر و زمین گیرشده‌اند. افزون براین بسیاری از مکان‌های تاریخی و طبیعت گردی کشورمان به دلیل نداشتن امکانات رفاهی و ارایه خدمات به گردشگران درعمل هیچ جذابیتی برای گردشگران ندارد و باید به این نکته هم اشاره کنیم زمانی گردشگران تمایل پیدا می‌کنند به کشوری سفرکنند که برای دریافت ویزا مشکلی نداشته باشند و امکانات رفاهی و تفریحی نیز برایشان مهیا باشد. ازآنجایی که زیرساخت‌های داخلی برای جذب گردشگری قابل استفاده نیست درچنین شرایطی انتظار می‌رود تا ایرانی‌ها به سوی کشورهای دیگر جذب شوند. 

به طوری که درطی این سال‌ها چنین اتفاقی افتاد و ایرانی‌ها به کشورهایی که نیازی به دریافت ویزا نداشتن و یا دریافت روادید آن‌ها آسان‌تر بوده است مانندترکیه، دوبی، مالزی، ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان و... سفر کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده درسال گذشته درحدود هشت تا ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشورخارج شده است و اگر در کشورمان به اندازه نیاز گردشگران امکانات اقامتی، تفریحی و خدماتی وجود داشت تا مردم ‌‌نهایت لذت را ازسفر ببرند. مسلما نه تنها تعداد گردشگران به کشورمان افزایش پیدا می‌کرد بلکه آن همه ارز نیز ازکشور خارج نمی‌شود. اگر نتوانیم وضعیت صنعت گردشگری ایران را از آنچه که هست بهترکنیم، بجای جذب گردشگران خارجی روزی خواهد رسیدکه کشورهای دیگرمحل تفریح مردم این سرزمین خواهد شود.
کد خبر: 75232
Share/Save/Bookmark