«ملاقات با داعش» یک ملاقات واقعی بود
گزارش هنرنیوز از دومین روز از هشتمین جشنواره «سینما حقیقت»؛
«ملاقات با داعش» یک ملاقات واقعی بود
دو فیلم مستند «ملاقات با داعش» و «مالکیه» در شرایط بسیار سخت و تا حد زیادی غیر قابل باور ساخته شد. آنچنان که فیلم بردار گروه توسط گروهک داعش کشته شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
در دومین روز از هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت استقبال مخاطبان از فیلم ها قابل قبول بود. اما در واقع نمی توان بین این دوره از جشنواره و جشنواره های پیشین سینما حقیقت تفاوت اساسی و ریشه ای قائل شد. اما فیلم مستند «چنارستان» به کارگردانی محمد آفریده توانست سالن سینما فلسطین را خلوت کند. استقبال بسیار خوبی از ایم مستند صورت گرفته بود و تماشاگران از دیدن آن لذت برده بودند. دو مستند «مالکیه» و «ملاقات با داعش» از دیگر مستند هایی بودند که در شرایط خاصی ساخته شده بودند و در نشست خبری کوتاهی که برای این دو فیلم در نظر گرفته شد متوجه شدیم شرایط بسیار خطرناکی را برای ساخت این فیلم متحمل شده اند.

تهیه کنند این مستند «مهدی مطهری» عنوان نموده که برای این که در گروه داعش قرار بگیرند و بتوانند تصویر برداری کنند خودشان را سنی های علاقه من نشان داده اند در ضمن نام کارگردان این اثر به دلیل مسائل امنیتی عنوان نشده است و همچنین مستند «مالکیه» که فیلم ساز آن برای این که بتواند فیلمش را بسازد در شرایط سخت بیش از یک مااه در راه بود تا به روستای ماکیه برسد و چند ماه در آن جا بین اهالی زندگی کرد. به نظر می آید ساخت چنین مستند هیی به دست جوانان کار بسیار ارزشمندی است که بیش از این ها باید به آن ها و اثرشان اهمین داد. طبق روال هم کارگاه های آموزشی در روز دوم برگازار شد که بسیاری از فیلم سازان به لحاظ کیفی انتقاد های را به این کارگاه ها داشتند. چرا که مباحث مطرح شده توسط برخی از کارشناسان نتوانسته بود خواسته های آن ها را تامین نماید.

فیلم مستند «ملاقات با داعش»

مهدی مطهری: درست است که این فیلم شجاعانه و جسورانه است اما لحاظات بسیار تلخی در فیلم وجود دارد. ما در این فیلم به داعش نزدیک شدیم تا حدی که با آن ها نفس به نفس حرکت می کردیم. توانستیم تصاویر نابی را ظبط کنیم. برای این که بتوانیم به آن ها نزدیک شویم خودمان را سنی معرفی کردیم سنی که علاقه مند است با آن ها وارد همکاری شود. آن ها در ابتدا می گفتند که فیلمبردار هم باید از خودمان باشد اما با پی گیری فیلمبردار مان خودش توانست تصاویررا ضبط کند که در نهایت ما تونستیم که تصویر های با کیفیت همراه با زاویه نگاه مد نظرمان برسیم که پاداشش کشته شدن فیلمبردار مان بود. نکته ای که بسیار مهم است و رسانه های ما باید بدانند این است که گروه داعش بسیار با برنامه ریزی عمل می کند و ما نباید فقط تصویر هایی که متبط به کشتار آن ها است را ببینیم بلکه باید بدانیم آن ها به خوبی رسانه را می شناسند به محض این که مکانی را اشغال می کنند از نانوای بگیرید تا سایر ارگان ها همه را راه می اندازند. آن ها به راحتی آدم می کشند و در عرض یک الی دو ساعت آن را در اینترنت قرار می دهند. البته باید این نکته را اشاره کنم ما ماسک گروهی هستیم که نمی تواند در این جلسه قرار بگیرد در حقیقت زحمات توسط افراد دیگری ساخته می شود و ما از راه دور کارگردانی می کنیم.

مازیار فکری منتقد: این فیلم هم بسیار شجاعانه ساخته شد آن هم در قلمرو گروه داعش. برای نقد این فیلم نمی توان به این جلسه که ساعات پایانی است اکتفا کرد بلکه باید مفصل تر در مورد آن حرف زد. انتقادی که دارم در ارتباط با بی نظمی است که در برگزاری جلسات نقد و برسی است. امیدوارم در زمان تعیین شده نشت آغاز شود تا زمان کافی برای همه فیلم ها وجود داشته باشد.

فیلم مستند «مالکیه»

محمد باقر شاهین: این فیلم در مورد رسوتایی در جنوب سوریه است که در یک شب به طور ناگهانی مردان شان را آتش زدند و کشتند. زمانی که از این حادثه مطلع شدم تصمیم گرفتم که به سوریه بروم و علارقم خطر هایی که وجود داشت این کار را انجام دادم. تقریباً بیش از یک ماه این مسیر طول کشید و و وقتی به آن جا رسیدم سه هفته کنار آن ها ماندم و اصلاً شروع به فیلم برداری نکردم یک هفته شرایط را بررسی نمودم و زمان را مناسب دیدم تا دوربین خودم را برای فیلمبرداری تنظیم کنم. زمانی که بچه ها و کودکان به سمت من آمدند تا در مقابل دوربین حرف بزنند دوربین را روی سه پایه گذاشتم و شخصاً به حرف های شان همانند یک مخاطب گوش دادم تا جایی که با گریه دختر بچه ای که از اتفاقات تلخش حرف می زد من نیز پا به پایش اشک می ریختم. و فراموش نخواهم کرد دستمال سیاهی را که آن دختر برای پاک کردم اشک هایم به من داد. با یک عکاس آمریکایی در سوریه حرف می زدم که در ده جنگ دنیا حضور داشته و عکاسی کمی کرده و اعتراف می کرد تا به این لحظه شاهد چنین جنایاتی مبوده است. به شما قول می دهم جنایاتی در سوریه شکل گرفته که هیچ کس فکرش را نخواهد کرد و در ده سال آینده شاید در موردشان رسانه ها حرف بزنند.

مازیار فکری منتقد: فیلم مستند مالکی یک نگاه شاعرانه به موضوعات موجود در فیلم دارد. البته باید به شهامت سازندگان این اثر نیز فکر کرد و امیدوارم در شرایط بهتری در یک زمان مفص در ارتباط با این فیلم حرف زده شود و بتوانیم وجوهات مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این مستند به خوبی به غم فقدان اشاراه شده است. دختر هشت ساله ای که در مقابل دوربین قرار می گیرد به خوبی به لحاظ درامتیک شرایط فقدان را به مخاطب منتقل می کند.
کد خبر: 77032
Share/Save/Bookmark