«روزگاری عشق و خیانت» نباید دیده شود! این در دستور کار برخی افراد قرار گرفته است
مروری بر جشنواره مقاومت و سخنی کوتاه با همکاران رسانه‌ای؛
«روزگاری عشق و خیانت» نباید دیده شود! این در دستور کار برخی افراد قرار گرفته است
چرا برخی رسانه‌ها در برابر همچین فیلم‌هایی در جشنواره مقاومت که جایگاه اصلی آن‌ها هم است و به گونه‌ای این جشنواه را خانه آن‌ها باید بدانیم مقاومت کردند؟! مقاومت درجشنواره مقاومت علیه فیلمی که درباره مقاومت بوده است. آیا نباید این مسئله حداقل تبدیل به یک فرضیه شود که چون روح الله شمقدری تهیه کننده این فیلم بود برخی خواستند در مورد آن حرفی زده نشود؟!
 
تاريخ : چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
دومین روز هم از سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت گذشت و وارد سومین روز آن شدیم اما در این دو روز اتفاقات مختلفی در جشنواه افتاد فارغ از اینکه بی‌نظمی‌هایی را شاهد بودیم نباید فراموش کنیم که ذات این جشنواره مثبت و مفید است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت ولی باید به نکاتی که در این دو روز رخ داده است اشاره کرد مثلاً اینکه چرا باید مکان بسیار نامناسبی برای نشست خبری همچین جشنوره‌ای در نظر گرفته شود. در سالنی که همه رفت و آمد دارند. صدای افرادی که در اطراف محل برگزاری نشست خبری فیلم‌ها حضوردارند به گوش می‌رسد که بسیار آذار دهنده است و دربسیاری از موارد تمرکز عوامل فیلم و خبرنگار‌ها را بر هم زده است و فیلم بردار‌ها از صدای این دوستان ابراز ناراحتی کرده‌اند.

اجازه بدهید خبرنگار هم سوال بپرسد

برخی آثار مانند فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار یک روز قبل از نمایش‌اش در سینما فلسطین نشست خبری‌اش برگزار می‌شود این احتمال را باید داد که بسیاری از خبرنگار‌ها این فیلم را در جشنواره فجر ندیده‌اند و نمی‌دانند چه سوال‌هایی باید بپرسند و مسئله پرسش و پاسخ در اینجا از بین می‌رود و خبرنگار‌ها در جایگاه یک منشی دادگاه عمل خواهند کرد. از طرفی کار‌شناسان محترم که در نشست‌ها حضور دارند مجال سوال کردن به خبرنگار‌ها را نمی‌دهند.

این یعنی شجاعت، دموکراسی/ نمایش فیلمی ضد ایرانی در ایران

اما رفتار دوستانی که در دبیر خانه و روابط عمومی جشنواره حضور دارند بسیار دوستانه است و تعامل خوبی با خبرنگاران داشته‌اند. از دیگر نکات مثبتی که می‌توان در فضای بین المللی به عنوان یک دموکراسی از آن یاد کرد و اوج روشنگری را از ایرانی‌ها به نمایش گذاشت نمایش فیلم «سیصد» بوده است فیلمی کاملاً ضد ایرانی. آیا در اسرائیل، آمریکا و یا هر جای دیگر حکومت و دولت مرتبط این امکان را فراهم می‌کند تا فیلم‌هایی که ضد ارزش‌های آن‌ها و مردمش است در آنجا به نمایش در بیاید آیا در آنجا اجازه می‌دهند فیلم‌های ضد صهیونیستی به نمایش در بیاید؟!

مقاومت در جشنواره مقاومت به چه قیمت؟!

در اولین روز از جشنواره جنجالیترین نشست خبری برگزار شد که زمان طولانی را تا دیر وقت به خود اختصاص داد این نشست خبری مربوط به فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل بوده است. بازیگرانی که احساس خوبی از فضای رسانه‌ای ایجاد شده در فجر که نسبت به فیلمشان و خودشان به وجود آمده بود نداشتند و دلگیر بودند. جالب اینجا است که رسانه‌ها آنچنان که در فجر در ارتباط با این فیلم سکوت کردند درباره اتفاقات رخ داده در این نشست پر سرو صدا باز هم سکوت اختیار کردند.

واقعاً چرا سکوت؟!

چرا برخی رسانه‌ها در برابر همچین فیلم‌هایی در جشنواره مقاومت که جایگاه اصلی آن‌ها هم است و به گونه‌ای این جشنواه را خانه آن‌ها باید بدانیم مقاومت کردند؟! مقاومت درجشنواره مقاومت علیه فیلمی که درباره مقاومت بوده است. آیا نباید این مسئله حداقل تبدیل به یک فرضیه شود که چون روح الله شمقدری تهیه کننده این فیلم بود برخی خواستند در مورد آن حرفی زده نشود؟! آیا با تغییر نام موضع دوستان تغییر می‌کند؟! خوب یادمان است که در جشنواره فجر فیلم‌های زیادی «هو» شدند و اصحاب رسانه برایشان محکم دست زدند و به افرادی همچون مسعود کیمیایی و کیومرث‌پور احمد هم که جایگاه ویژه‌ای در سینما دارند رحم نکردند.

تماشاگرانی که فرصت دست زدن پیدا نکردند

حاضرانی که در جشنواره در هنگام دیدن فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در سالن عوامل فیلم را همراهی می‌کردند می‌توانند شهادت دهند که اگر کسی فیلم را خیلی دوست نداشت یا اصلاً دوست نداشت در بد‌ترین حالت هم برایش دست و کف و هورا نکشید. یقین داریم با توجه به آنچه که تا به امروز شاهد آن بودیم اگر فیلم جای دست زدن داشت این اهالی رحم نمی‌کردند و ‌‌نهایت استفاده را می‌بردند.

فیلم هایی که «هو» شدند

امین زندگانی بازیگر بی‌حاشیه سینما، تلویزیون و تئا‌تر در گفتگویی که بعد از جشنواره با هنرنیوز داشت اعلام کرد که دیگر علاقه‌ای ندارد که در سال‌های آینده اگر فیلمی در جشنواره فجر داشت آن را با اصحاب رسانه در سالن‌های سینما ببیند. کیومرث‌پور احمد نیز در نشست خبری فیلم سینمایی‌اش به نام «پنجاه قدم آخر» به دلیل رفتارهای صورت گرفته در هنگام نمایش فیلم‌اش در سالن ابراز ناراحتی کرد. مسعود کیمیایی هم ابزار ناراحتی کرد و... بساری دیگر که اذعان داشتند خبرنگاران باید سواد سینمایی خود را بالا ببرند و نه اینکه فقط مراتب اداری و ریاستی این حوزه را بشناسند و تعدادی سوال که در هر دوره پی گیری می‌شود پرسیده شود.

این رفتار‌ها اعتبار خبرنگاران و رسانه‌‌هایمان را خدشه دار خواهد کرد. فضای مسموم و بی‌اعتمادی که ابتدا خودمان به عنوان یک رسانه‌ای آن را به وجود می‌آوریم در زمانی نه چندان دور گریبان خودمان را خواهد گرفت. در جشنواره مقاومت از مقاومت‌های نابجا، خودخواهانه، نابخردانه و جانبدارانه پرهیز کنیم و در برابر حق و کار خوب و فیلم درست و افراد مخلص دست از مقاومت ناحق در جشنواره مقاومت برداریم.

این یاد داشت رو به هیچ رسانه خاصی نیست بلکه انتقادی است از فضای موجود، نگاهی است که عضو کوچکی از خانواده سینما آن را احساس کرده است و تلاش دارد آن را با همکارانش در میان بگذارد تا اگر راهی اشتباه در مسیر حرفه‌ای کاریمان قرار گرفته است به درستی، با آرامش و به دور از هرگونه کینه و نفرتی شیطانی آن را دلسوزانه به هم اطلاع دهیم.
کد خبر: 74990
Share/Save/Bookmark