«اقتصاد و فرهنگ» و موازنه هماهنگ در حوزه نشر
وقتی بخش ویژه عنوان سال به جایزه کتاب سال اضافه شد؛
«اقتصاد و فرهنگ» و موازنه هماهنگ در حوزه نشر
جایزه کتاب سال از آن دست جوایز مهمی است که با شکل اقتصادی و فرهنگی جامعه نشر در هر سال ارتباط مستقیم دارد.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
امسال در تصمیم گیری های شورای سیاست گذاری این جایزه قطعی شد که بنا به تاکید مقام معظم رهبری بر سال« اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بخشی ویژه در سی و دومین جایزه کتاب سال به این منظور اختصاص یابد تا کتاب ها و آثار منتشره در این حوزه را با این محوریت موضوعی بتوان در بخش ویژه بررسی کرد.

به واقع اقتصاد و فرهنگ دو رکن مهم در جوامع محسوب می شوند که به واسطه آنها زیربنای اصول اجتماعی تداوم می یابد، از دیگر سو این دو رکن با هم مناسبات فراوان دارند که یکی از مهمترین آنها رخ نمود فرهنگ در مسئله نشر است.

مسئله نشر هم به بحث اقتصاد و هم به اصول فرهنگی وابسته است و تاثیرگذاری فرهنگ بر مسائل اقتصادی در بخش های مختلف، یعنی وارد شدن نگاه فرهنگی به تصمیم گیری های اقتصادی که منطبق با نگاه های فرهنگ اسلامی، ارزشی و انقلابی باشد و لذا برای این جریان مهندسی فرهنگی عمیقی لازم است.

در حوزه نشر مشکلاتی که برای کاغذ در این چند سال اخیر به وجود آمد و گرانی ناگهانی کاغذ باعث شد تا رشد نشر و کتاب دچار اختلال شود و تیراژ کتاب ها افت کند و همین باعث شد تا رشد عناوین کتاب ها نیز متوقف شد و این مسئله هشداردهنده است لذا در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ نام گرفته است قاعدتا باید این زیر ساخت های اقتصادی حوزه فرهنگ را مد نظر داشته باشیم. در حوزه کاغذ کشور ما بسیار به واردات وابسته است و تولیدات داخلی کاغذ بسیار محدود است لذا اگر کارخانه هایی که در حال حاضر در کشور داریم با همه توانشان فعالیت کنند شاید فقط ۳۰ درصد از کاغذ تحریر مورد نیازمان را تهیه کنند و این مسئله در حالی اتفاق می افتد که محصولات دیگر سلولزی و یا کاغذ روزنامه را تولید نکنند.

یکی از راهکارهایی که برای این موضوع وجود دارد این است که از مواد اولیه ارزان قیمت باشد گفت: برای تولید کاغذهای متوسط و کتاب هایی که مصارف کتابخانه ای و مرجع ندارند مواد اولیه فراوان داریم، می توان از باگاس استفاده کرد و اگر این اتفاق بی افتد شاید بتوانیم سه برابر تولید کاغذ داخلی تولید کنیم.

این راهکار سبب خواهد شد تا به میزان بالاتری از تولید کتاب در جامعه بپردازیم که تا حد زیادی بر ایجاد انگیزه نوشتن چه در بخش های مختلف ادبی و چه مطالعات مطالعات پژوهشی تاثیرگذار خواهد بود و از دیگر سو اشتیاق به مطالعه را در افراد کتابخوان که همواره با قیمت بالای کتاب مواجه بوده اند و در صورت تحول اقتصادی دسترسی آسانتری به کتاب دارند بیشتر خواهد کرد و مردم را به این سو ترغیب خواهد کرد که کتاب را به سبد کالای خود اضافه کنند و کودکان و نوجوانان خود را به مطالعه سوق دهند و برایش برنامه ریزی داشته باشند.

بخش ویژه جایزه کتاب سال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بدون شک باب تازه ای را در رویکردهای مطالعاتی در جامعه ایجاد خواهد کرد که نگرشی تازه به محتوای فرهنگ در بطن اقتصاد در جامعه ایرانی است که سالها با بحران های اقتصادی مواجه بوده است و سعی دارد خود را از درون اصلاح کند و تازه تازه بسازد.

در این راه بینش مقام معظم رهبری کمکی شایان خواهد بود تا دریچه هایی تازه فراروی اهالی فرهنگ و مطالعه گشوده شود و طرحی نو دراندازند تا شکل تازه مدیریت جهادی در حوزه فرهنگ با زیربنای اقتصادی اتفاق افتد.

سی و دومین جایزه کتاب سال به طور حتم با این شعار خواهد توانست کتاب ها و آثار خوبی را در بحث پژوهشی رابطه اقتصاد و فرهنگ در ساختار مدیریتی و عزم ملی به جامعه نشر ارائه دهد.
کد خبر: 70480
Share/Save/Bookmark