استمرار نشست های تخصصی
در چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات مطرح شد؛
استمرار نشست های تخصصی
5 استاد دانشکده امور ارتباطات و مطالعات رسانه به معرفی کتاب های خود در چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات پرداختند.
 
تاريخ : جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۶
به گزارش هنرنیوز ، صبح امروز چهارمین نشست کتاب خوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و دانشکده امور ارتباطات و مطالعات رسانه و با حضور علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران دکتر عقیلی رئیس دانشکده امور ارتباطات و مطالعات رسانه و جمعی از علاقه مندان به حوزه کتابخوانی برگزار گردید.

بر پایه این گزارش ، دکتر سید محمد دادگران مدیرگروه ارتباطات و روزنامه نگاران دانشگاه امور ارتباطات و مطالعات رسانه به معرفی کتاب « مبانی ارتباطات جمعی» پرداخت.

او گفت : در دوران ما هر شب کتاب کرایه می کردیم و پول های توجیبی خودمان را به مطالعه کتاب می پرداختیم این درحالی است که امروز کتاب نخواندن دغدغه جهانی شده است و حتی یونسکو هم به این موضوع پی برده است.

وی ادامه داد: من کتاب مبانی راتباطات جمعی را به زبان ساده نوشتم و تا حدامکان با ادبیات نزدیک به فهم همگان نوشتم و این کتاب به کتاب سبز معروف شد و این کتاب به دلیل استقبال زیاد معمولا سالی دو بار چاپ می شود و من ازاین همه استقبال متعجب شدم.

دکتر سید محمد دادگران تصریح کرد: من این کتاب را در سال 74 نوشتم و در سال 94 بیست بار تجدید چاپ شده است.

وی با بیان اینکه با کتاب خوانی هرگز تنها نیستید گفت: این کتاب اول 6 بخش داشت و هر بخش آن نیز شامل چندین فصل بود اما بعدها تغییراتی را در این کتاب لحاظ کردم و یک بخش دیگری به نام بحث جهانی شدن و فرهنگ و ارتباطات را به این کتاب اضافه نمودم و همچنان اگر فرصت پیش بیاید موارد تازه تری را به این کتاب در آینده اضافه خواهم کرد.

دکتر فرهنگ ارشاد نیز به معرفی کتاب « نظریه طبقه تن آسا» که مترجم آن بوده است پرداخت و با بیان اینکه من با این کتاب به ترجمه روی آوردم اظهار داشت: چاپ این کتاب 20 سال طول کشید و هم اکنون به چاپ چهارم رسیده است.

وی ادامه داد: کتاب نظریه طبقه تن آسا نخستین و معروف ترین کتاب وبلن است که در آن بسیاری از معیارهای رفتار انسان به چالش کشیده می شود او با طنزی ویرانگر ، توخالی بودن معیارهای سلیقه ، آموزش ، لباس و فرهنگ طبقه تن آسا را افشا می کند.

به گفته دکتر فرهنگ ارشاد ، این کتاب به 25 زبان دنیا ترجمه شده است.

دکتر مجید رضاییان به معرفی کتاب « تیتر نویسی» پرداخت و با بیان اینکه مبحث تیتر نویسی در حد یک کتاب نیست یادآور شد: تیتر تابع متن و فرم است ولی تیتر سازنده دارد و مستقل است.

وی خبر داد که چاپ دوم کتاب با قدری ویراستاری انجام شده است و فاصله چاپ اول تا دوم سه سال طول کشیده است اما چاپ اول آن 11 سال قبل بوده است.

رضاییان ادامه داد: کار پژوهشی همیشه تاثیر خودش را می گذارد این درحالی است که تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه نگاری است و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می کند.

وی تصریح کرد: تیتر یا میانبر رسانه ای کار نشان و تحریک یا جلب توجه مخاطب را برعهده دارد و باید با روان ترین و موثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند به طوری که به خواندن به عنوان پیش زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد به عبارتی اگر یک متن توسط مخاطب دیده شود ، خوانده نشود ، فهمیده شود ، تیتر است.

دکتر محمد رضا رسولی به معرفی کتاب « بررسی تطبیقی قوانین تبلیغات تجاری» پرداخت و گفت: این کتاب در قالب گزارش فرهنگی به مقایسه و تطبیق قوانین و مقررات تبلیغات تجاری بین چهار کشور پرداخته است.

وی اضافه کرد: این پژوهش دارای 5 محور موضوعی شامل کودکان و نوجوانان ، زنان و جنسیت ، هویت فرهنگی ، رقابت سالم اقتصادی و سلامتی و بهداشت است و قوانین تبلیغات را از منظر این 5 موضوع مقایسه کرده است.

دکتر رسولی با بیان اینکه ضرورت و اهمیت این پژوهش وابسته به جایگاه تبلیغات در جامعه کنونی و آینده آن است ادامه داد: هر چند که جامعه به جلو حرکت می کند مسائل و مشکلات مبتنی بر قوانین و مقررات تبلیغات بیشتر خود را نشان می دهد مسائل مختلف مربوط به نبود نظام نامه جامع تبلیغاتی ، کاستی های قانونی و نظارتی و ... از جمله مسائلی است که چنین پژوهش هایی می تواند در کمک به بهبود این وضعیت موثر باشد.

دکتر علیرضا سیاری نیز در این نشست تخصصی کتابخوان به معرفی کتاب خود به نام « حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» پرداخت و خبر داد که این کتاب در سال 89 نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ما اگر بهترین قانون دنیا را داشته باشیم اما اگر مردم از آن اطلاعی نداشته باشند همچون بی قانونی خواهد بود گفت: رسانه های مستقل باید حقوق شهروندی را به مردم اطلاع رسانی کنند و با این عمل خود به خود جامعه به سمت پیشرفت خواهد رفت.

سیاری معتقد است که حقوق شهروندی حقوق عمومی محسوب می شود و دولت باید محافظ این حقوق باشد. دکتر سیاری اضافه کرد: باید واژه شهروند برای همگان توضیح داده شود و باید دانست یک شهروند در قبال حقوق شهروندی که به او تعلق می گیرد چه تکایفی دارد.

در انتهای برنامه نیز از سوی نهاد کتابخانه ها و باحضور مسئولین حاضر در مراسم از تمامی کسانی که در معرفی کتابها نقش داشتند تقدیر و قدردانی شد.
کد خبر: 94060
Share/Save/Bookmark