اپلیکیشن «همخون یار» رونمایی شد
اپلیکیشن «همخون یار» رونمایی شد
همزمان با هفته انتقال خون، با مشارکت سازمان انتقال خون و همراه اول سرویس نوآورانه هم‌خون یار (بر بستر USSD و اپلیکیشن) رونمایی شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
به گزارش هنرینوز ، علی‌اکبر پورفتح‌الله در نشست خبری به مناسبت هفته انتقال خون گفت: با کمک خیرین  میلیون اهداکننده تاکنون سازمان انتقال خون را همراهی کردند و این همکاری باعث ارتقای شاخص‌های بی‌نظیر در سازمان شده است.

وی ادامه داد: فرآورده‌های خونی شمشیر دولبه‌ای است که در کنار زندگی‌بخشی می‌تواند خطرناک باشد، چرا که یکی از چالش‌ها پدیده بیماری‌های نوظهور است که با مصرف فرآورده‌های خونی ایجاد می‌شود یا چالشی که با تزریق خون به راه می‌افتد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر مدیریت خون بیمار گفت: باید تلاش کنیم جامعه کم‌خون نباشد و افراد وارد جراحی‌های انتخابی با کمبود خون وارد نشوند.

وی افزود: همچنین نباید تعادل سیستم انتقال خون از بین برود و باید به دنبال روش‌های جراحی باشیم که خونریزی کمتری داشته و همچنین تحمل بیماران را نسبت به کم‌خونی افزایش دهیم.

وی از ابلاغ آیین‌نامه‌های کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی خبر داد و گفت: این برنامه به زودی انجام می‌شود، به طوری که در مراکز درمانی سرویسهای انتقال خون برای مدیریت خون بیمار ایجاد می‌شود.

پورفتح‌الله برنامه دیگر سازمان را تدوین راهنمای ملی مصرف خون و فرآورده‌های خونی اعلام کرد و گفت: این برنامه با همکاری ۱۱ انجمن تخصصی و نظام‌پزشکی به زودی ابلاغ می‌شود.

وی در زمینه سلامت خون نیز گفت: ما سالمترین خونها را داریم چرا که طبق شواهد ۲۰ هزار بیمار تالاسمی داریم که سالانه ۳۰۰ هزار واحد خون اهدایی برای آنها مصرف می‌شود و حتی یک مورد بروز بیماری ایدز را در آنها شاهد نبوده‌ایم، این در حالی است که طبق آمار بین‌المللی از هر ۴۰۰ هزار مورد یک نفر امکان ابتلا به ایدز را دارند.

وی همچنین گفت: بیش از ۲۱۰ مرکز انتقال خون داریم که به جمع‌آوری خون می‌پردازند و به دلیل پراکندگی و مشکلات مرتبط با نیروی انسانی، کیفیت خون در این مراکز کاهش می‌یابد، به همین دلیل به دنبال متمرکزسازی مراکز هستیم و در سال‌های آینده پیگیر کوچک‌سازی مراکز در پایگاه‌ها خواهیم بود تا در قالب مراکز ویژه فعالیت کنند.

پورفتح‌الله گفت: کمتر از ۲۰ هزار واحد خون در سال تأمین می‌شود که به تدریج این مراکز کوچک تعطیل خواهند شد و به سمت مراکز بزرگ خواهیم رفت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: با کمک مرکز خیرین خون در ۵ منطقه از شهر تهران، ۵ پایگاه تخصصی با ظرفیت بالا راه‌اندازی شود.

وی در مورد احیای پالایشگاه خون نیز گفت: ۱۷۵ هزار لیتر پلاسما سال گذشته تهیه و ۹۰۰ هزار پلاسمای مازاد به چرخه انتقال خون را به معتبرترین پالایشگاه‌های دنیا صادر کردیم و محصولات آنها را به کشور برگرداندیم.

پورفتح‌الله ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود و طبق برنامه وزارت بهداشت ظرف سه سال قرار است ۱۰۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تهیه شود.

وی افزود: در سال گذشته ۲۲۰ میلیون دلار واردات داروی مشتق از پلاسما داشته‌ایم، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش پلاسما به صرفه است.

بنا براین گزارش سرویس همخون یار با هدف گسترش فرهنگ اهدای خون سالم و مستمر طراحی شده است و نیازهای اطلاعاتی اولیه اهدا کنندگان خون و علاقمندان به اهدا را برآورده می سازد.
کد خبر: 82090
Share/Save/Bookmark