هنوز حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم  /  برگزاری سه کارگاه ویژه  با حضور سینماگران  ایرانی و بین الملل
در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت مطرح شد؛
هنوز حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم / برگزاری سه کارگاه ویژه با حضور سینماگران ایرانی و بین الملل
دبیر جشنواره درباره مخاطبان این رویداد سینمای مستند گفت: مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز سه شنبه 12 آذر ماه نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز در ادامه این نشست با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته که 687 فیلم را در بخش ملی شامل می شود. از این تعداد 74 فیلم مستند بلند، 188 فیلم مستند نیمه‌بلند، 413 فیلم مستند کوتاه است و این آمار رشد هشت درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته را نشان می دهد.

وی افزود: همچنین ارسال فیلم به دبیرخانه از 73 شهر ایران صورت گرفته است، 352 فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده و 335 فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، 36 فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و 35 فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است.

حمیدی‌مقدم خاطر نشان کرد: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل 62 فیلم است. از این تعداد 27 فیلم به گونه مستند کوتاه، 15 فیلم به گونه مستند نیمه بلند و 20 فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.

دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی توضیح داد: در بخش جایزه شهید آوینی 29 فیلم حضور دارند که 7 فیلم آن با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد 13 فیلم نمایش داده می‌شوند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود 6000 فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بوده اند، 54 فیلم در 7 بخش مسابقه و غیر رقابتی پذیرفته شدند.

وی ادامه داد: در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک 8 مستند کوتاه، 8 مستند نیمه‌بلند و 8 مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه 8 فیلم و پرتره شامل 8 فیلم می شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به مرور سینمای مستند بالکان و جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در جشنواره عنوان کرد: چشم‌انداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل 7 فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل 7 فیلم است. همچنین تنوع فیلم ها در جشنواره چشمگیر است و به آن رنگ می بخشد.

حمیدی مقدم در رابطه با بخش بین الملل اشاره کرد: فیلم های بخش مسابقه بین الملل از 39 کشور در جشنواره شرکت کرده اند که سهم آلمان از آن ها 8 فیلم، فرانسه 7 فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام 6 فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام 3 فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت 2 فیلم سهم دارند.

وی با اشاره به برگزاری سه کارگاه ویژه در طول جشنواره گفت: سه کارگاه ویژه نیز با حضور سینماگران ایرانی و بین الملل برای آسیب شناسی حوزه تحقیق، صدا، تهیه کنندگی خلاق و... برگزار می شود و می توان گفت که کارگاه های امسال، ما را به دستاوردهای تعاملی خواهد رساند.

حمیدی‌مقدم درباره تفاوت‌های جشنواره سیزدهم با دوره‌های قبل عنوان کرد: این تفاوت در وهله اول به یونیفرم جشنواره به هنرمندی رضا عابدینی مربوط می‌شود که در فضاهای محیطی، موشن ها، فضاهای گرافیکی و... نمود می‌یابد. همچنین اتفاق دیگر مربوط به ساماندهی کارت ها و ورود به فضای جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: سینماحقیقت در دوره سیزدهم با ارائه کارت به مهمانان و مخاطبان هویت‌مند می‌شود. با توجه به فضای محدود و استقبال مخاطبان در دوره های قبل، متاسفانه طی یکی دو سال اخیر شاهد گلایه های متخصصان امر مستند از این موضوع بودیم که نمی توانستند فیلم ها را ببینند. امسال را زمان مناسبی برای نظم بخشی به این جریان ارزیابی کردیم. افرادی که کارت ورود به سالن دارند نیازمند رزرو بلیت هستند، البته برای این دست افراد بلیت فروشی نخواهیم داشت اما باید بلیت رزرو کنند.

مخاطبان سینماحقیقت، اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند
دبیر جشنواره درباره مخاطبان این رویداد سینمای مستند توضیح داد: مخاطبان ما اهالی رسانه، صاحبان آثار و تمام افرادی هستند که به جریان سینمای مستند متصل اند. انجمن صنفی کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند ایران که هر دو نماینده و عضوی در شورای سیاستگذاری جشنواره نیز دارند، موظف شده اند اعضای خود را از ثبت نام و برگزاری جشنواره آگاه کنند ضمن اینکه سایر صنوف سینمای ایران از حوزه های داستانی و ... نیز از ثبت نام جشنواره مطلع شدند و اهالی رسانه نیز اقدام به ثبت نام کرده اند.

حمیدی مقدم با اشاره به آغاز به کار باشگاه فیلم مستند و فرصت حضور علاقه مندان در جشنواره عنوان کرد: همچنین فضایی برای سایر علاقه مندان نیز از طریق باشگاه فیلم مستند فراهم شده است. با توجه به نمایش فیلم های مستند طی هر هفته در مرکز قرار شد اعضای باشگاه فیلم با تعداد حداکثری 100 تا 150 عضو و پرداخت هزینه ای کم برای عضویت شان، بتوانند بلیت های جشنواره را به طور رایگان دریافت کنند. این بلیت ها بعد از رزرو آنلاین باید یک ساعت قبل از جشنواره در کانتر حاضر در فضای جشنواره دریافت شود. هزینه عضویت در این باشگاه که شامل مزایای تخفیف 20 درصدی خرید اقلام جشنواره، استفاده از کافی شاپ چارسو، بلیت فیلم ها، عضویت در پاتوق فیلم مستند و... می شود، 250 هزار تومن است.

وی با اشاره به امکان حضور مردم در جشنواره از طریق تهیه بلیت بیان کرد: همچنین تعدادی از صندلی ها برای فروش حضوری بلیت فیلم ها درنظر گرفته شده و مبلغ 10 هزار تومان برای سانس های بعد از ظهر و 5 هزار تومان برای سانس های صبح لحاظ شده است. گروهی نیز فیلم های پرمخاطب سانس های عصر و شب را طی هر روز ارزیابی می‌کنند و این آثار صبح ها نیز مجددا نمایش خواهند داشت و در مجموع سه چرخش سانس برای هر فیلم خواهیم داشت که باعث می شود هیچ مخاطبی فیلمی را به دلیل نمایش موازی از دست ندهد.

حمیدی‌مقدم اظهار کرد: ما برای هر سالن ده صندلی به صاحب فیلم می دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است، ده صندلی هم برای مهمانان بین الملل، گروه داوری و ... است. ما پلت فرمی به نام ویدیو لایبرری داریم که امکان ۱۵ مصرف کننده دارد. اهالی رسانه و مهمانان بین الملل اگر فیلمی را از دست بدهند می‌توانند در آنجا تماشا کنند.

وی افزود: هدف اصلی آرام کردن فضای جشنواره و البته عدم کاهش تکاپوی جشنواره است. جشنواره باید هیجان داشته باشد و با این تمهیدات به سمت منظم شدن جشنواره می رویم تا رویدادی استاندارد شود. یک اتفاق مهم دیگر این است که با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره که از هر دو صنف اصلی نماینده‌ای در آن وجود دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزار کننده کامل و خالص به مالک فیلم داده شود البته با تایید تهیه کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم اما تلاش کردیم این امر سامان یابد.
دبیر جشنواره با بیان این که مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلم هاست که این حقوق را به صاحبان فیلم ها می دهد، تصریح کرد: یک اتفاق خوب دیگر اینکه یکی از سالن های اصلی موزه سینما (سالن فردوس) به پخش «سینماحقیقت» اختصاص داده شده است و بنابراین ۴۲ سانس در این سالن نمایش خواهیم داشت. تمام بلیت های آنجا به فروش می‌رود و استفاده کارتی نداریم ضمن اینکه تاکنون ۱۳ استان علاقه مند به نمایش آثار مستند هستند که این امر بسیار پر اهمیت است در واقع با این تمهیدات جشنواره می تواند به شهرستان ها برود. دانشکده سینما هنر دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می پردازد.
کد خبر: 97760
Share/Save/Bookmark