اعلام برنامه‌های روز ایکوم/ ریس ایکوم جهانی وارد ایران شد/ سایت رسمی ایکوم افتتاح می‌شود
اعلام برنامه‌های روز ایکوم/ ریس ایکوم جهانی وارد ایران شد/ سایت رسمی ایکوم افتتاح می‌شود
افتتاح دفتر ایکوم در شیراز، برگزاری چهار نشست تخصصی معلولان و موزه‌ها، موزه و کودک ، اسناد، سند و درختان تاریخی، معماری موزه‌ها و افتتاح سایت رسمی ایکوم ایران از جمله برنامه‌های روزجهانی موزه‌ها است که با حضور رییس ایکوم جهانی انجام خواهد شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۳
به گزارش هنرنیوز؛ سید احمد محیط طباطبایی – قائم مقام ایکوم ایران- در نشست رسانه‌ای امروز صبح که در پژوهشگاه میراث فرهنگی با حضور «هانس مارتین هینز» - رییس ایکوم جهانی - برگزار شد برنامه ‌هفته موزه‌ها را اعلام کرد.

وی درباره برنامه‌های اختصاصی ایکوم در هفته موزه‌ها توضیح داد: افتتاح دفتر ایکوم در شهر شیراز باحضور رییس ایکوم جهانی و بزرگداشت موزه‌داری در شهر شیراز به دلیل آن که یکی از قدیمی ترین موزه‌های ایران در شیراز قرار دارد یکی از این برنامه‌ها است که فردا ساعت ۵ بعد از ظهر در کتابخانه ملی شیراز آغاز خواهد شد. همچنین نشست انتخاب موزه برتر و اجلاس سالانه ایکوم ، روز ۲۹ اردیبهشت در موزه ملی ساعت ۱۷ بعد ازظهر برگزار خواهد شد.

محیط طباطبایی علت انتخاب موزه ملی برای برگزاری این گردهمایی را یکصدمین سالگرد تشکیل نهادی به نام موزه ملی در ایران بعد از مشروطه دانست و گفت: موزه به شکل جدید ابتدا در عمارت مسعودیه و سپس در موزه ایران باستان شکل گرفت و بعد از انقلاب مجددا به نام موزه ملی شناخته شد.

او همچنین از تشکیل چهار نشست تخصصی دیگر خبر داد و افزود: روز معلول و موزه  سوم خرداد ساعت ۱۴ در موزه صلح برگزار می‌شود. نشست کودک و موزه نیز در ساعت ۱۰ صبح در کاخ نیاوران و نشست اسناد ، سند و موزه‌ها ساعت ۱۴ در موزه ملی در ۴ خرداد برگزار می‌شوند که در این نشست نمایشگاهی از درختان تاریخی ایران و همچنین نمایشگاهی از نادیده‌های شهداد از مرحوم حاکمی رونمایی خواهد شد. وی یکی از باستان‌شناسان ایرانی است که اسنادش را در اختیار مرکز اسناد سازمان نهاده که به نمایش در خواهد آمد.

وی توضیح داد: در این نشست می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که میراث فرهنگی فقط میراث ملموس و ناملموس نیست و حتی حوزه‌ای از طبیعت همچون درختان که نماد زندگی فرهنگی و اجتماعی هستند و جزئی از زندگی مردم به شمار می روند جزو ارزش‌های موزه ای به شمار می روند.

قائم مقام ایکوم ایران همچنین از برگزاری نشست موزه و معماری با همکاری انجمن معماران ، انجمن صنفی مهندسین معمار و جامعه مهندسین مشاور خبرداد که زمان برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی افزود : ما امسال بر اساس ۱۲ شاخص مهم که ۸ شاخص مربوط به شاخص ایکوم جهانی و ۴ شاخص بومی است موزه‌ها را مورد بررسی و داوری قرار دادیم که به موزه‌های خصوصی و موزه‌های عمومی و دولتی در سه رده بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم بندی می‌شوند و مورد سنجش قرار می‌گیرند.

او تأکید کرد : این یک مسابقه نیست. هر موزه که ابتکار و خلاقیت بیشتری انجام داده باشد به این شکل به اطلاع سایرین می‌رساند و روش‌هایش عمومی می‌شود. موزه های ما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده اما فعالیت موزه و موزه‌داری یک امر پایدار است. در جامعه‌ای که امروز ناپایداری دارد هر کس فعالیت موزه‌ای انجام می‌دهد مورد تقدیر است.

محیط طباطبایی با اشاره به حضور رییس ایکوم جهانی در مراسم تقدیر از موزه‌ها گفت: در این روز پیام ایکوم جهانی برای تمام موزه‌های دنیا که دارای ۱۲۰ کمیته ملی و بیش از ۳۰ هزار موزه است از تهران و در موزه ملی قرائت خواهد شد.

وی همچنین از آپلود شدن سایت رسمی ایکوم ایران خبرداد و گفت: این سایت در روزجهانی موزه‌ها رونمایی می‌شود.

او همچنین از همکاری سازمان زیباسازی برای نصب پوسترها و بیلبورد ایکوم ایران و جهان در سطح پایتخت به مناسبت هفته میراث فرهنگی و موزه‌ها خبر داد .

قائم مقام ایکوم ایران همچنین به افتتاح دو نمایشگاه توسط «هانس مارتین هینز» اشاره کرد و گفت : رییس ایکوم جهانی یک نمایشگاه با ۱۰۰ اثر به مناسبت ۱۰۰ سالگی موزه ملی را که تاکنون به نمایش در نیامده است و ۷۰ اثر را به مناسبت ۷۰ سالگی ایکوم در موزه ملی افتتاح خواهد کرد.
کد خبر: 91478
Share/Save/Bookmark