عرضه ۱۷۰ عنوان کتاب چاپ اول در نمایشگاه کتاب تهران/ سرهنگی : صدای جنگ با صدای زنان بهتر شنیده می‌شود
مدیرعامل انتشارات سوره مهر اعلام کرد؛
عرضه ۱۷۰ عنوان کتاب چاپ اول در نمایشگاه کتاب تهران/ سرهنگی : صدای جنگ با صدای زنان بهتر شنیده می‌شود
عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر در نشست خبری اعلام برنامه‌های این نشر در سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در نمایشگاه کتاب امسال حدود ۱۷۰ اثر چاپ اول و در مجموع ۵۳۰ دوره چاپ خواهیم داشت که در نمابشگاه کتاب عرضه می‌شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری مدیرعامل انتشارات سوره مهر به مناسبت سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری و جمعی از خبرنگاران در ساختمان انتشارات سوره مهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست عبدالحمید قره‌داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، ضمن خیرمقدم و تبریک اعیاد شعبانیه جزئیاتی را از کتب منتشر شده و آماده عرضه در نمایشگاه کتاب تهران ارائه داد. وی درباره برنامه سوره مهر در نمایشگاه امسال گفت: بسیار خدا را شاکریم که یک سال دیگر توفیق حاصل شد تحت عنوان انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشیم؛ انتشاراتی که محتوایی را نشر می دهد که معرف و ترویج دهنده فضائل شهدای گران‌قدر و ایثارگران دفاع مقدس است. در کنار این مهم، سوره مهر رسالت کار خود را نشر اندیشه و هنر انقلاب اسلامی می‌داند. ما در کنار کتب معارف دفاع مقدس کتاب‌های معارف انقلاب اسلامی و هنر فاخر انقلاب را نیز به چاپ می رسانیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در سال 97 برای هفتمین بار به عنوان ناشر برگزیده کشور در نشر عمومی معرفی شدیم. در نمایشگاه امسال هم همه تلاش خود را کرده‌ایم تا افتخارات گذشته تکرار شود و جایگاه انتشارات برتر کشور را مجدد کسب کنیم.

وی ادامه داد: در کنار همه افتخارات کسب شده در سال گذشته، سال 97 سال بسیار دشواری در عرصه نشر و در همه حوزه های اجتماعی بود، اما نتایج نشان می دهد که تلاش و کوشش همیشه به ثمر می‌نشیند و قطعا سال جاری سالی پر از خبرهای خوب است. ما توانستیم علی‌رغم مشکلات بسیار در تامین کاغذ، چاپ، تامین مواد اولیه به رشد قابل توجهی دست یابیم و امروز به همت دوستان شاهد افزایش فروش هستیم. این موفقیت به کمک رسانه ها محقق شد؛ زیرا آن‌ها با معرفی کتاب های جدید به افزایش مخاطبین و فروش این تولیدات کمک شایانی کردند. در بخش فروش، افزایش 15 درصدی در تیراژ را شاهد بودیم. به لحاظ تعداد اثر نیز ما 170 اثر چاپ اول داشتیم که حد فاصل نمایشگاه سال گذشته تا امروز این عناوین به چاپ رسیده است، این 170 عنوان در نمایشگاه سال 98 عرضه خواهدشد و به دست مخاطبین می رسد. سال 97 توانستیم در مجموع 530 دوره تجدید چاپ و چاپ اول کتاب‌ها را به ثبت برسانیم، مجموعه تیراژها 980 هزار جلد کتاب است که این کتاب‌ها به طور میانگین 220 صفحه داشته اند. در سال گذشته سوره مهر 220 میلیون صفحه کتاب به چاپ رسانده است.

مدیرعامل سوره مهر به تقریظ های منتشر شده از رهبر انقلاب اشاره کرد و در این باره گفت: یکی دیگر از اتفاقات مهم برای انتشارات سوره مهر انتشار تقریظ های صورت گرفته توسط رهبر معظم انقلاب بود که در دیده شدن و توجه مخاطبین بسیار حائز اهمیت است. در سال گذشته تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» سبب شد که این اثر مجددا مورد توجه قرار گیرد و نویسنده و راوی آن در جلسات و محافل مختلف حضور یابند. توجه به مرزنشینان و مردم سرزمین کردستان از برکات تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب فرنگیس بود. مطلع شدیم که رهبر انقلاب بر کتاب «در کمین گل سرخ» نیز که به زندگی شهید صیاد شیرازی می پردازد، تقریظی را در سال 84 نوشته اند که فردا(۲۶ فروردین) در انتشارات انقلاب اسلامی طی مراسمی رونمایی می شود. این کتاب در سال 80 به چاپ رسید و در سال 81 به عنوان اثر برگزیده معرفی شد که مجدد با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بیش از پیش مورد توجه مخاطبین قرار خواهد گرفت.

قره‌داغی به بحث نهضت ترجمه اشاره کرد و درباره آن نیز گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب توجه به نهضت ترجمه است. ایشان تاکید داشتند که آثار تالیفی نویسندگان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به زبان های روز دنیا ترجمه شود. ما در سال 97 ، تعداد 120 عنوان کتاب را ترجمه کرده و در برخی کشورها به چاپ رساندیم. از این میان، 24 عنوان به زبان انگلیسی بوده و مابقی به زبان های روسی، عربی، اردو ترجمه شده است. این 120 عنوان در هفته هنر انقلاب طی نمایشگاهی در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نمایش درآمد و امسال در غرفه‌ای مجزا در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. توجه به آثار سال های دور که در آستانه فراموشی بود یکی دیگر از کارهای سوره مهر است. تصمیم گرفتیم کتاب هایی را که در دهه های گذشته به چاپ رسیده مجدد ویرایش کرده طراحی کنیم و در قالب به‌روز و جدید تجدید چاپ کنیم. برخی از این کتاب ها در حدود 20 سال پیش به چاپ رسیده است که از میان آن‌ها می توان به کتاب «درخت بلوط» اکبر میلانی قمی اشاره کرد که در مقدمه این کتاب آمده است این کتاب به تشویق سید مرتضی آوینی نگارش شده است. ما در نمایشگاه امسال غرفه مجزایی را برای کتب کودک و نوجوان در نظر گرفته ایم. انتشارات سوره مهر بخش جدیدی تحت عنوان مهرک را راه‌اندازی کرده است و در آستانه تولد یک سالگی این بخش هستیم. در این بخش 50 عنوان کتاب در سه رده سنی خردسال، کودک و نوجوان با موضوعات شعر، داستان و رمان برای مخاطبین این رده سنی عرضه می شود. امسال نیز غرفه سوره مهر الکترونیک به شکل مجزا برگزار می‌شود و 1500 عنوان کتاب به صورت الکترونیک و 120 عنوان کتاب گویا در قالب دانلود، فلش بوک و سی دی در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری، نیز در این نشست خبری به اهمیت کتاب های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که توانستیم در عرصه ثبت خاطرات دفاع مقدس موفق باشیم؛ هرچند که این کار بسیار طولانی و گسترده است اما به همت عزیزان این مهم در مسیر تحقق متعالی حرکت می کند. شاهدان عینی مهم‌ترین منابعی هستند که می توانند تاریخ را روایت کنند. از همین رو باید با صبر و حوصله نشست و خاطرات شاهدان عینی جنگ و وقایع مهم را نگارش کرد. در سال 98 نتایج کار چندین نویسنده جوان را شاهد هستیم که توانستند آثار بسیار ارزنده ای را منتشر کنند که حضور بانوان در این میان بسیار قابل توجه است. این عزیزان تا سالیان سال می‌توانند در عرصه ثبت خاطرات فعالیت کنند و از این بابت رخداد بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. راه باز کردن برای کسانی که این جنگ مردمی را اداره کردند از فعالیت های حوزه هنری است. جنگ های دفاعی ذاتش مردمی است و همان طور که جنگ های دفاعی فرماندهان خودشان و سربازان خودشان را پیدا می کنند، نویسندگان خودشان را هم پیدا خواهند کرد این مسئله محدود به ایران نیست و در همه جای جهان صدق می کند.

وی ادامه داد: در سال 1947 گروهی از سربازان جنگ جهانی تحت عنوان 47 در آلمان گرد هم جمع شدند و خاطرات خود را از سختی ها، گرسنگی ها و مشکلات جنگ نوشتند. از این میان 3 نفر از سربازان جایزه نوبل دریافت کردند. حفظ ادبیات جنگ حفظ سرزمین است. ما برای ادبیات جنگ هزینه سنگینی داده ایم و حالا جهان می خواهد صدای ما را بشنود. صدای جنگ با صدای زنان بلندتر شنیده می شود. سرباز را مادر می زاید؛ پس زمانی که پیکر سربازی بر زمین می افتد مادر بهتر می داند که چه اتفاقی رخ داده است، زنان سرزمین ما هستند که از کشور دفاع می کنند جنگ یک دارایی ملی است و باید برای حفظ آن تلاش کرد. باید خاطرات را جمع کرد زیرا خاطرات جنگ نزدیک ترین پدیده به خود جنگ است، ارزش شاهد عینی در نگارش تاریخ درجه یک دارد و بالاترین رتبه است ادبیات جنگ همدمی جز انسان ندارد، همه مردم جهان می‌خواهند بدانند که چگونه ما در بمباران ها در برابر ارتش مسلح صدام دوام آوردیم و پیروز شدیم. این فرصت با ترجمه میسر است، ما باید صدای جنگ خود را به گوش مردم جهان برسانیم.
کد خبر: 97328
Share/Save/Bookmark