غلامی جلیسه: فعالیت های حوزه کتاب نباید به هفته کتاب منحصر شود
گزارش هنرنیوز از نشست خبری برنامه‌های خانه کتاب در بیست و دومین هفته کتاب؛
غلامی جلیسه: فعالیت های حوزه کتاب نباید به هفته کتاب منحصر شود
نشست خبری برنامه های موسسه خانه کتاب در بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی این موسسه و مالک شجاعی جشوقانی، مدیر سرای اهل قلم در این سرا برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۰

به گزارش هنرنیوز در این نشست، غلامی جلیسه موسسه خانه کتاب را از مهمترین موسسات فعال این حوزه برشمرد و گفت: با مقایسه ای می توان دریافت که در هفت ماه نخست سال جاری، نسبت به هفت ماه مشابه در سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی انتشار کتاب اتفاق افتاده است که این رقم شامل ده درصد افزایش در حوزه آثار تالیفی بوده است؛ همچنین کتاب های چاپ اول رشدی حدود ۲۱ درصد داشته اند. 

وی با بیان این مطلب به مسئله شیوع نشر زرد اشاره کرد و افزود: موسسه خانه کتاب در عرصه کیفی آثار پیشرفت‌های خوبی داشته است، فعالیت‌های مستمر و نهادینه‌ای برای افزایش عمق آثار منتشره و جلوگیری از کتابسازی و شیوع نشر زرد صورت گرفته است. 

وی به راه‌اندازی فصلنامه‌های نقد کتاب و برگزارش نشست‌های تخصصی نقد و بررسی اشاره نمود و گفت: این موارد از جمله اقدامات خانه کتاب به منظور رصد کردن وضعیت کیفی کتاب‌ها است که بدون تردید نتایج نظارت کیفی آثار به زودی ظهور و بروز نمی‌کنند اما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد نتایج رو به رشد آنها باشیم.

غلامی جلیسه با بیان اینکه خانه کتاب بازنگری اساسی در داوری‌ جوایز کتاب را محقق نموده است گفت: از امروز (۲۴ آبان‌ماه) داوری جدید جایزه کتاب سال آغاز می‌شود که رویکرد تازه خانه کتاب نسبت به حوزه داوری ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، هفته کتاب را بهانه‌ای برای رصد کردن وضعیت کتاب در کشور برشمرد و تصریح کرد: این ایام بهتریم فرصت برای برنامه‌ریزی در حوزه کتاب است و با آغاز آن، شاهد شنیدن نغمه کتاب در طول سال خواهیم بود. 

وی با تذکر این مسئله که فعالیت های حوزه کتاب نباید صرفا به این ایام محدود شود اظهار داشت: بدون تردید برنامه‌ریزان فرهنگی، هفته کتاب را بهانه‌ای برای استمرار حرکت‌ها و فعالیت‌های حوزه کتاب می‌دانند. به این منظور در خانه کتاب از حدود دو هفته پیش، فعالیت‌هایی را برای بیست و دومین دوره هفته کتاب آغاز کرده‌ایم که از آن میان می‌توان به رونمایی از نرم‌افزار آرشیو کتاب‌های ماه، رونمایی از نرم‌افزار آرشیو کتاب هفته و رونمایی از وب‌سایت نشریات نقد کتاب اشاره کرد.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب تصریح کرد: خانه کتاب در هر هفته به صورت مستمر برنامه هایی را برگزار می کند اما در هفته کتاب علاوه بر برنامه‌های پیشین خود، برنامه‌های جدیدی را نیز تدارک دیده است. 

وی در تشریح جدول این برنامه ها توضیح داد: نشست تخصصی تاریخ شفاهی که در آن، به بررسی وضعیت نشر در گذشته با هدف تکریم پیشکسوتان حوزه کتاب پرداخته می شود؛ این نشست در هفته جاری از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برپا می‌شود اما از هفته آینده به صورت مستمر و ثابت از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: موسسه خانه کتاب در هفته کتاب یک سلسله فعالیت‌های ترویجی تدارک دیده است که از آن میان می‌توان به اهدای کتاب به سالمندان کهریزک و بیمارستان مفید، اهدای ۳۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، برگزاری کارگاه تصویرسازی کتاب با حضور تصویرگران مطرح کشور اشاره کرد.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب افزود: انتشار ویژه‌نامه بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات موسسه خانه کتاب به شمار می‌آید؛ هفت شماره از این ویژه‌نامه در هفته کتاب منتشر خواهد شد که هر شماره به موضوع ویژه‌ای از حوزه نشر و کتاب خواهد پرداخت.

در ادامه این نشست شجاعی‌جشوقانی، مدیر سرای اهل قلم خانه کتاب گفت: تعریف سرای اهل قلم این است که هر روز، روز کتاب است؛ از بعد از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به امروز، تقریباً هر روز در سرا برنامه برپا شده است؛ امسال فعالیت‌‌های هفته کتاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران واگذار شده و ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز در سرای اهل قلم نشست «کتاب و سبک زندگی» با حضور حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا زائری، نویسنده کتاب «سبک زندگی» برگزار می شود.

وی جدول دیگر برنامه های سرای اهل قلم را چنین تشریح کرد: فردا نشست کارنامه عاشوراپژوهی ایران برگزار می شود که محمد اسفندیاری در آن صحبت خواهد، همچنین ساعت فردا نشست ارزیابی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه در همین سرا برگزار خواهد شد.

مدیر سرای اهل قلم در ارتباط با دیگر نشست های این سرا در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه گفت: دوشنبه (۲۶ آبان‌ماه) سرای اهل قلم میزبان برنامه صبحانه کاری همراه با هم‌اندیشی با حضور تمام فعالان کتاب در رسانه با تاکید بر رسانه ملی خواهد بود. همچنین در این روز، نشست هم‌اندیشی خانه کتاب با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار خواهد شد و نشست «بازخوانی میراث اندیشمندان مسلمان در حوزه فلسفه علم» برپا می‌شود، سه‌شنبه (۲۷ آبان‌ماه) نشست‌‌های «بررسی جایگاه نقد در حوزه کتاب کودک و نوجوان» برگزار خواهد شد. همچنین در این روز، نشست دیگری با موضوع کتابشناسی در حوزه تاریخ برپا می‌شود. چهارشنبه (۲۸ آبان‌ماه) با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نشست «کتاب و روستا» برگزار خواهد شد.

شجاعی‌جشوقانی در خاتمه خاطرنشان ساخت: در هفته کتاب باید به مسائل جدی و واقعی اهالی قلم نیز پرداخته شود که به همین منظور مسائل اساسی این حوزه در دست پیگیری است.

کد خبر: 76358
Share/Save/Bookmark