وضعیت سینمای دفاع مقدس آشفته است / حسرت تکرار کارهای دفاع مقدسی / دفاع مقدس نیاز به آدم های خبره دارد
علیرضا اسحاقی در گفتگو با هنرنیوز:
وضعیت سینمای دفاع مقدس آشفته است / حسرت تکرار کارهای دفاع مقدسی / دفاع مقدس نیاز به آدم های خبره دارد
یک بازیگر و کارگردان فیلم های حوزه دفاع مقدس معتقد است شرایطی که امروز سینمای دفاع مقدس در آن بسر می برد شرایط نامساعدی است به گونه ای که تولید آثار به شدت کاهش یافته است و حتی باید حسرت تکرار برخی از آثار نسبتا ضعیف در دوران دفاع مقدس را هم بخوریم!
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
علیرضا اسحاقی بازیگر سالهای قبل فیلم های دفاع مقدس که همچنان در حوزه فیلمنامه نویسی و کارگردانی در همین حوزه فعال است در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت امروز سینمای دفاع مقدس گفت: متاسفانه این روزها سینمای دفاع مقدس شرایط خیلی بدی را سپری می کند به گونه ای که تولید آثار در این حوزه ، به شدت کاهش یافته است و مشکلات «مالی »، هم در وزارت ارشاد و هم در نهادهای هنری و فرهنگی وجود دارد که این آسیب می تواند لطمه ای اساسی به این نوع سینما محسوب شود.

بازیگر فیلم سینمایی« دکل» ادامه داد: از آن جایی که توجه به سینمای دفاع مقدس نیازمند به برنامه ریزی بلند مدت از گذشته را می طلبد. لذا بر این باورم که می باید برای پاسداشت مباحث ارزشی دفاع مقدس، همه ساله برنامه های خوبی در این زمینه به مرحله تولید برسد و نباید این سینما تحت تاثیر اتفاقات اقتصادی کشور قرار بگیرد هرچند که قبول دارم شرایط اقتصادی در مقاطعی، کشور را دچار مشکل کرده است. اما در مجموع آنچه را که می شود در مورد سینمای دفاع مقدس گفت این است که به نظر می رسد تا اطلاع ثانوی ، فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس تعطیلی شده یا به شدت محدود و به محاق رفته است.

بازیگر فیلم سینمایی« بر بال فرشتگان» با بیان اینکه وضعیت امروز سینمای دفاع مقدس مایوس کننده است اظهار داشت : امیدوارم گفته های من موجب یاس در این حوزه نشود. اما وضعیت امروز این سینما خیلی خوشایند به نظر نمی رسد.

کارگردان فیلم « لبخند سبز» با اشاره به فیلمسازی در عرصه دفاع مقدس یادآور شد: بودند افرادی که در سالهای گذشته دغدغه تولید فیلم های ارزشی دفاع مقدس را داشتند این درحالی است که از سوی دیگر، فیلمسازان دیگری هم بودند که دفاع مقدس را فقط در فیلم های اکشن و فیلم های پرفروش دیدند.

علیرضا اسحاقی با بیان اینکه معتقدم سینما و تلویزیون و بسیاری از هنرمندان ما هنوز به آن پختگی و درجه ای از تکامل برای ارتباط با مخاطب نرسیدند تا بتوانند یک سینمای تمام عیار را شکل بدهند گفت: متاسفانه در سینمای دفاع مقدس، هم به دلیل سختی و پیچیدگی که این نوع سینما دارد و هم به دلیل اینکه، آدم های اهلش را می طلبد خیلی طبع آزمایی در این زمینه نشده است و فیلمسازانی هم که در این حوزه، طبع آزمایی کردند بیشتر آزمون و خطاء بوده تا اینکه بخواهند تجارب ناب خودشان را منتقل کنند.

بازیگر فیلم سینمایی« تونل» تصریح کرد: هنوز فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس به آن پختگی و رشد لازم نرسیده است. ضمن اینکه شرایط اقتصادی موجود هم، عملا یک مانع جدی برای این کار محسوب می شود تا این نوع سینما که به صورت کجدار و مریض به کار خود ادامه می داد به محاق برود و ادامه آن تجربه برای فیلمسازان جوان و یا فیلمسازانی که از تجاربی برخوردارند محقق نشود.

وی با بیان اینکه نباید سینمای دفاع مقدس را خارج از چارچوب های کل سینما ارزیابی کرد اظهار داشت: هم اکنون «مشکل شخصیت پردازی» در فیلم های دفاع مقدس و بقیه فیلم ها همچنان به قوت خود باقی است. این درحالی است که در برخی از فیلم های دفاع مقدس، گرفتاریهای دیگری مثل سیاسی و مغرضانه حرف زدن وجود دارد.

کارگردان تله فیلم « تله روباه» با اشاره به شرایط کنونی سینمای کشور اضافه کرد: هم اکنون شرایط برای سینما و تلویزیون، شرایط ایده آلی نیست لذا برای سینمای دفاع مقدس که همواره مظلوم است، این شرایط بدتر شده است. ضمن اینکه به نظر می رسد مدل و برنامه خاصی هم برای خروج از این وضعیت در مدیریت سینما و تلویزیون وجود ندارد.

این نویسنده و کارگردان گفت: متاسفانه تا بحث تولید فیلم های دفاع مقدس مطرح می شود بلافاصله می شنویم که می گویند «بودجه» موجود نیست و این درحالی است که هیچ افق روشنی هم در این زمینه دیده نمی شود. هرچند که امیدواریم این مباحث کمک کند چرا که اکثر مدیران سینمایی و اهالی سینما به این مباحث واقف هستند و اگر حرفی از سوی مدیران فرهنگی مبنی بر حمایت سینمای دفاع مقدس گفته می شود بیشتر در حد شعار است و کار به جایی رسیده که ما حتی باید حسرت تکرار برخی از آثار نسبتا ضعیفی که در دوران دفاع مقدس تولید می شد را هم باید بخوریم! و در کل  وضعیت ؛ وضعیت آشفته ای شده است.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 83288
Share/Save/Bookmark