حضور ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور/  اشاعه فرهنگ اخلاق مداری درجامعه
در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای اعلام شد؛
حضور ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور/ اشاعه فرهنگ اخلاق مداری درجامعه
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تاکید کرد:ه فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تمام مولفه های یک فیلم بلند را داراست و نباید به فیلم های صد ثانیه ای به عنوان فیلم های غیر حرفه ای و موبایلی نگاه کرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های 100 ثانیه ای با حضور علی قربانی دبیر این جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار گردید.

علی قربانی، دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای در این نشست خبری با بیان اینکه جشنواره فیلم های ۱۰۰ در سه بازه زمانی به ترکیب و انسجام درست دست یافته است گفت: مرحله اول ایجاد بود که حوزه هنری کرج این جشنواره را پایه گذاری کرد و در مرحله دوم « تثبیت» ، حوزه هنری تهران با شکل منظم و دقیق از برگزاری به نهادینه شدن آن کمک کرد و جشنواره از اعتبار خاصی برخوردار شد و تثبیت شد و سوم مرحله« ترویج و تولید» بود که در سال های گذشته تلاش شده تا فیلم ها هرچه بیشتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد و ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان با پیام های اخلاقی بیشتر شکل بگیرد.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای، بیان داشت: از میان ۱۵۶۲ اثر رسیده از ۱۰۱ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره، ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور موفق به حضور در بخش مسابقه «سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان» که در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده؛ شدند.کشورهایی نظیر هند،روسیه ،بنگلادش،پرتغال،انگلیس ،برزیل ،اسپانیا،افغانستان،پاکستان در این رویداد حضور دارند.

وی ادامه داد: ما برای ترویج و تولید فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای به سراغ تولید کنندگان رفتیم و دستشان را در دستان سرمایه گذاران گذاشتیم و به نوعی دستگاه‌های اقتصادی را وارد عرصه تولید فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای کردیم که با تم اخلاق فیلم بسازند.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه ای تصریح کرد: با شبکه های تلویزیون و تلویزیون شهری و مترو برای هر چه بیشتر دیده شدن این فیلم ها ارتباط گرفتیم تا پیام اخلاقی فیلم ها انتقال پیدا کند. هر چقدر دراین مسیر پیش می رفتیم موفق تر بودیم.

قربانی، با اشاره به اینکه چند سالی که در این جشنواره حضور دارم از دوستان خواهش کردم این جشنواره از نگاه دولتی دیده نشود گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه هستیم. متاسفانه در حال حاضر برخی قسمت های جامعه ما از بی اخلاقی رنج می برد و این وظیفه ماست که بر روی اخلاق جامعه کار کنیم. همه باید کمک کنیم تا پرچم جشنواره بالا باشد و موثرترین عامل های اخلاقی را به مردممان گوشزد کینم.

وی با بیان اینکه سینمای اخلاق سینمای تذکر است و باید روی مخاطب تاثیر بگذار باشد، گفت: معمولا رسم نشست ها این است که دبیران از موفقیت های خود صحبت می کنند ولی من دوست دارم در این نشست از موفقیت هایی که برایمان حاصل نشد صحبت کنم. متاسفانه علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته من نتوانستم به عده ای از دستگاهها بفهمانم که مشکل بی اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می شود و خصوصا، سینمای کوتاه و یا ۱۰۰ ثانیه ای تاثیر خوبی در اشاعه فرهنگ اخلاق دارد . نتوانستم تعدادی از دستگاهها را مجاب کنیم که در کنار جشنواره قرار بگیرند تا جشنواره بیشتر پا بگیرد و در عرصه تولید موفق تر ظاهر شود. چرا که هر چه ارتباط بین فیلمساز و پیامش با مخاطب بیشتر باشد جشنواره موفق تر خواهد بود.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای، افزود: البته باید گفت که پارسال یکسری از دستگاهها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر از فردای اختتامیه دوره دهم به کمک ما آمدند و اعلام کردند که از جشنواره حمایت می کنند و ما این حمایتشان را قدر می نهیم.

قربانی، با اشاره به اینکه فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تولید ارزانی نیستند، گفت: به این نکته باید دقت کرد که فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای تمام مولفه های یک فیلم بلند را داراست و نباید به فیلم های صد ثانیه ای به عنوان فیلم های غیر حرفه ای و موبایلی نگاه کرد.

وی با بیان اینکه تولید یک فیلم ۱۰۰ ثانیه ای هزینه ای بالغ بر دوازده میلیون خواهد داشت، ادامه داد: تعدادی نهادها واقعا از این جشنواره حمایت کردند اما توقع ما بیشتر از این است. دستگاههایی نظیر راهنمایی رانندگی، بهزیستی ، محیط زیست یا فدراسیون فوتبال که هر کدام آنها می توانستند از طریق حمایت در تولید از این جشنواره حمایت کنند تا به واسطه ساخت فیلم ها پیام های اخلاقی دستگاهشان به مردم انتقال پیدا کند با ما همکاری نکردند.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای اظهار داشت: در فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای ما آموزش کنترل خشم را به مخاطب و مردم می توانیم ارائه دهیم که متاسفانه این دستگاهها به کمک ما و تولید این نوع آثار نیامدند.

قربانی، در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: بسیاری از جشنواره ها در سالهای گذشته برای شو فرهنگی با عناوین ۱۸۰ ثانیه ای، ۱۶۰ ثانیه ای یا ۱۲۰ ثانیه ای آغاز به کار کردند اما نتوانستند ادامه حیات داشته باشند. اما این جشنواره با توان و قدرت در این سالها برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در استانهای کردستان، خراسان رضوی و البرز همزمان برگزار می شود، گفت: موضوع قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغه های جشنواره بود و همچنین باید بگوییم که خیلی از دستگاهها برای ترویج نام خود از ما خواستند که در کنار جشنواره باشند اما ما قبول نکردیم.

دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای، پیرامون اینکه، جشنواره فیلم ۱۰۰ چه میزان از فیلم ها در جهت تولید حمایت می کند، گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ به خودی خود تولید کننده نیست اما شرایطی را فراهم می کند که تولید این نوع فیلم ها شکل بگیرد و بوجود بیاید. در واقع دست تولید کنندگان را در دست سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین سه مرکز «تولید انیمیشن»، «باشگاه فیلم سوره» و «مرکز مستند سوره» هم در این زمینه فعالیت می کنند ضمن اینکه امسال از «باشگاه فیلم سوره» ۱۶ فیلم به جشنواره ۱۰۰ ثانیه ای ارسال شده که در بخش رقابتی و جنبی به نمایش در می‌آید.

قربانی افزود: بخش«نمایش ویژه» جشنواره‌های بین‌المللی ۱۰۰ با هدف تعامل با دیگر جشنواره‌های دنیا و در راستای گسترش «نگاه سینمای اخلاق» همزمان با جشنواره فیلم ۱۰۰ اسفندماه سالجاری در تهران برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد: آثاری از جشنواره‌های مطرح جهان از جمله جشنواره فیلم‌های۶۰ ثانیه دانمارک، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای پاکستان، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای هند، جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای بوستون، ویدیو میکر ایتالیا و … حضور دارند.

در ادامه یزدان عشیری با بیان اینکه جشنواره طی روزهای 4 و 5 اسفند با نمایش بیش از 370 فیلم در پردیس سینمایی آزادی میزبان علاقمندان به سینمای کوتاه و هنرجویان و دانشجویان و مشتاقان مردمی خواهد بود اضافه کرد: این رویداد سینمایی از دو جهت دارای اهمیت است، نخست قالب آثار موردنظر است که با رویکرد اهمیت مهندسی عنصر زمان و تناسب و ارتباط ارگانیک آن با مختصات زندگی جوامع مدرن و زندگی پرشتاب و پیچیده امروز است و دیگر اینکه، تعریف و نکته سنجی در سیاستگذاری محتوایی و هدفگذاری موضوعی و مفاهیم آثار است.
کد خبر: 94088
Share/Save/Bookmark