میرحسینی: ماه محرم جایگاه ویژه ای در فرهنگ و هنر اسلامی دارد
گزارش هنرنیوز از نشست تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ویژه ماه محرم؛
میرحسینی: ماه محرم جایگاه ویژه ای در فرهنگ و هنر اسلامی دارد
نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ویژه ماه محرم صبح امروز با حضور سیدغلامرضا میرحسینی؛ معاون فرهنگی و امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان در محل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸

به گزارش هنرنیوز در آغاز این نشست میرحسینی با اشاره به برنامه های این سازمان در ایام عزاداری حسینی اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طبق سنوات قبل و با رویکرد دسترسی به اهدافی که از قبل ترسیم شده سازمان برنامه هایی را در دست اجرا دارد؛ ماه محرم به دلیل جایگاه ارزشی که دارد نگاه ویژه‌ای را می طلبد.
وی با بیان این مطلب افزود: برنامه‌های عادی و روتین این معاونت در محلات، فرهنگسراها و سرای محلات در جریان است همچون تبلیغات محیطی و الصاق آرایه‌های و نشان‌ها و المان‌های ارزشی که نگاه ویژه تری را می طلبد.
وی در تشریح این برنامه ها به «پرده عشاق» اشاره کرد و گفت: «پرده عشاق» با نگاه تجلیل و تکریم از عزیزانی که در مراسم محرم خدماتی را عرضه می‌کند برگزار می‌شود؛در این مراسم برای نخستین بار از مداحان، وعاظ و سخنرانان و خدمتگزارانی که در هیئت های مذهبی و در دستگاه امام‌حسین(ع) خدمت می‌کنندمورد تجلیل قرار میگیرند و این مراسم را در دهه سوم محرم احتمالاً ۲۴ یا ۲۵ محرم برگزار می شود..
وی تصریح کرد: «نوگلان حسینی» دیگر برنامه معاونت فرهنگی سازمان به مناسبت ایام محرم است که ویژه پسران برگزار می‌شود و در آن رویکرد رقابت میان نوحه‌خوانان، مداحان و شاعران آئینی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است که با مشارکت سازمان دانش آموزی در حال برگزاری آن هستیم، ثبت نام برای این برنامه تا ۲۰ آبان ادامه دارد و مقرر شد در ماه صفر جوایزی به برگزیدگان از جمله کمک‌هزینه حج عمره، زیارت عتبات عالیات و مشهد مقدس اهدا شود.
میرحسینی با اشاره به برگزاری تعزیه در فرهنگسراها گفت: تعزیه‌خوانی در فرهنگسراها در دهه اول و دوم محرم از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی است که در پنج فرهنگسرا برگزار خواهد شد. .
وی دیگر برنامه این سازمان را «بر آستان اشک» معرفی نمود و گفت: عنوان ویژه‌برنامه دیگر این معاونت به مناسبت ایام سوگواری محرم است که با حضور شاعران آئینی و ادیبانی که در عرصه شعر عاشورایی و آئینی نام‌آشنا هستند برگزار می‌شود که زمان این برنامه دهه دوم محرم و مکان آن فرهنگسرای اندیشه خواهد بود ضمن آن که در فرهنگسرای شهر نیز در دهه اول محرم تا عاشورا ویژه‌برنامه «کربلاخوانی» را در حال برگزاری هستیم که کار نوآورانه‌ای است که در آن روایت واقعه عظیم عاشورا از حرکت کاروان حسینی از مدینه تا روز عاشورا براساس کتاب‌های مشهور مقاتل با استفاده از افکت‌های صوتی، دکور و نورپردازی ویژه توسط راوی بیان می‌شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه به خطاطی و شعارنویسی عاشورایی روی خودروها اشاره کرد و گفت: این کار در سالهای قبل هم انجام می شد که در این ایام در مناطق گوناگون و در قالب برپایی پایگاه‌هایی برای علاقه‌مندان به شکل رایگان به انجام می‌رسد که ما به «احب‌الله من احب حسینا» توجه ویژه داریم..
وی ادامه داد: برنامه دیگری نیز ویژه این ایام در نظر گرفته‌ایم که جمع خوانی قرآن است به این شکل که افراد علاقه‌مند با مراجعه به پایگاه‌های مورد نظر و ثبت‌نام تنها مسئولیت قرائت یک صفحه از قرآن کریم را براساس کارتی که برای آنها صادر می‌شود و به نیت سلامتی امام‌زمان(عج) به عهده می‌گیرند.
میرحسینی با اشاره به اینکه برای اربعین و دهه آخر صفر نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است ادامه داد: در فرهنگشرای اشراق نیز با استفاده از گروه‌های دانش‌آموزی و مردم واقعه عاشورا را با استفاده از المان‌ها و عناصر هنری و ماکت به شکلی متفاوت روایت می‌کنیم.


در ادامه این نشست عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به مهمترین برنامه های هنری در این ایام گفت: وقتی از مضامین و مناسبت‌های مذهبی سخن به میان می‌آید نقش هنرمندان در عرصه‌های مختلف در آن به شکلی پررنگ دیده می‌شود؛ نمونه‌های فاخر چاپ سنگی، خیالی‌نگاری و تصویرسازی که روایتگر صحنه‌هایی از واقعه کربلاست، مصداق این مدعاست..
وی با تاکید بر برگزاری نمایشگاه تصویرسازی «دشت گریان» گفت: این نمایشگاه از ۲ آبان در نگارخانه لاله دایر شده است یکی از این برنامه‌هاست که تا ۲۸ آبان نیز برپا خواهد ماند و در آن آثار ۳۰ تصویرگر برجسته کشور با موضوع عاشورا در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته میگیرد.این اقدامی بی‌سابقه در حوزه تجسمی با موضوع عاشوراست چرا که در این زمینه یا به تصاویر آرشیوی بسنده می‌کردیم و یا عمده فعالیت ما تاکنون حول موضوع پوسترسازی با موضوع عاشورا خلاصه شده است.
عبدالحسینی تصریح کرد: نمایشگاه عکس عاشورایی در عکاسخانه شهر برپا می‌شود که مجموعه عکس‌های به نمایش درآمده در آن در دو بخش یکی عزاداری دوره قاجار و بخش دیگر آثاری از سوگواره عکس عاشورا تا ۳۰ آبان به نمایش درخواهد آمد.
وی افزود: سوگواره عکس دسته‌جمعی هیئات عزاداری را برگزار می‌کنیم و در توضیح این بخش باید بگویم که متأسفانه سنتی که از قدیم‌الایام در هیئت‌های عزاداری مروسم بوده که در حال حاضر منسوخ شده است و آن اینکه پس از پایان برگزاری هر ساله فعالیت هیئت‌ها اعضای هیئت با همراه نشان و پرچم تکیه خود عکس دسته‌جمعی می‌گرفتند که به عنوان سندی معتبر مطرح بوده است و ما قصد داریم این برنامه را در دو بخش آرشیوی و عکس‌های دسته‌جمعی هیئات در محرم سال جاری برگزار کنیم.
عبدالحسینی در ادامه به نمایشگاهی تحت عنوان کتیبه‌های عاشورایی را در زیرگذر چهار راه ولی‌عصر(عج) اشاره کرد و گفت: آثار علی شیرازی که توسط سازمان خریداری و اصل آنها در موزه امام‌علی(ع) نگهداری می‌شود‌، نسخه کپی آن تهیه شده که در زیرگذر برای عموم مردم به نمایش درخواهد آمد.
وی افزود: نمایشنامه «عاشوراییان» نیز توسط محمدرضا کوهستانی به نگارش درآمده است که به زودی در قالب یک مجلد منتشر می‌‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک در یکی از رویدادهای تئاتری سازمان تولید و به اجرا درآید در ضمن در دهه سوم محرم کتاب «از سنگ ناله خیزد» نوشته مصطفی فاطمیان که گزیده غزل‌های عاشورایی است و مقدمه آن را محمدعلی مجاهدی و محمدرضا سنگری نوشته است رونمایی خواهد شد.
عبدالحسینی تأکید کرد: آلبوم موسیقی کربلاخوانی با عنوان «دوشنبه؛ کربلا» که توسط دولتمند خالف، خواننده معروف تاجیکی و براساس اشعار بیدل دهلوی، حافظ، مولانا و... خوانده شده است در مراحل میکس نهایی است که به زودی برای انتشار در اختیار معاونت فرهنگی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: 75935
Share/Save/Bookmark