نخستین فیلم هوایی از محوطه تاریخی کانی زیرین تهیه شد
نخستین فیلم هوایی از محوطه تاریخی کانی زیرین تهیه شد
نخستین فیلم هوایی تهیه شده توسط پهبادهای بدون سرنشین از محوطه تاریخی کانی زیرین سقز روی سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
به گزارش هنرنیوز به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری زینب فیض متخصص مستندگاری با شیوه های نوین گفت:امروزه در میراث فرهنگی کشورمان جایگاه سامانه فتوگرامتری پهباد به عنوان یک روش جدید با قابلیت های منحصر به فرد در حال شکل گیری است.

به گفته وی این سیستم دارای ویژگی هایی است که می تواند بخش مهمی از حوزه تولید نقشه و تصاویر هوایی را به خود اختصاص دهد که با روش های سنتی مقرون به صرفه نیست.

او خاطر نشان ساخت که در ماههای اخیر چندین کاوش باستان شناسی از این طریق مستند نگاری شده است که یکی از آنها کاوش نجات بخشی کانی زیرین در منطقه سقز است.

علاقمندان می توانند این فیلم را در بخش سامانه " صوت و تصویر " سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (richt.ir ) مشاهد کنند.

گفتنی است کاوش اضطراری نجات بخشی در محوطه کانی زیرین نخستین کاوشی است که در آن یک گورستان مانایی در کنار محوطه مسکونی و کارگاه کاوش شده است.

علی هژبری سرپرست هیات کاوش در گورستان مانایی علی آباد سقز اعلام کرد که خانواری گسترده در کانی زیرین زندگی می کردند که به کار صنعت مشغول بوده و مردگانشان را نیز در کنار این محوطه دفن می کردند.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در گورستان مانایی علی آباد سقز به کشف یک مدال با حروف لاتین، ظروف سفالی، ظروف مینیاتوری آیینی کوچک، خمره، تعدادی دستبند دوسره و ...منجر شد.
کد خبر: 85385
Share/Save/Bookmark