تفکیک سند ساختمان سینگر صادر شد!/ خسروآبادی: برخی فکر می‌کنند خیلی بلدند!
گناه دولت دهم در دولت یازدهم مباح است!
تفکیک سند ساختمان سینگر صادر شد!/ خسروآبادی: برخی فکر می‌کنند خیلی بلدند!
در حالی که در دوره معاونت میراث فرهنگی مسعود علویان صدر بحث ساخت و ساز سینگر با مخالفت کارشناسان و حتا تبعید آنها به شهرستان مواجه شد که اکنون در دولت جدید درخواست تفکیک سند ملک این ساختمان و ساخت و ساز در ضلع غربی عمارت به امضا سید محمد بهشتی، اسکندر مختاری، محیط طباطبایی،رجبعلی خسرو آبادی ،فریبرز دولت آبادی، سپیده سیروس‌نیا، کیانوش تکلو، فرینوش همتی در شورای فنی استان تهران رسیده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
مریم اطیابی - به گزارش هنرنیوز، خیابان سعدی بعد از چهار راه مخبرالدوله پلاک ۱۵۰ به شماره ۱۶۲۵۴۵ در تاریخ ۲۴/۸/۸۵ با امضای فریبرز دولت آبادی – معاون وقت حفظ و احیا – و حسینعلی وکیل – مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی- به نام ساختمان سینگر با معماری مارکوف به ثبت ملی رسیده است.
اما اکنون پیرو دعوتنامه شماره ۲۴۸/۱۲۶/۹۳۲ مورخ ۲۶/۱ / ۹۳ جلسه شورای فنی استان تهران با حضور امضاکنندگان تشکیل شده و رأی به تفکیک سند ساختمان سنگر داده است!

توبه فرمایان چرا... 

این در حالی است که آیین نامه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تأکید کرده است که هر گونه مداخلات ساختاری و اساسی مشمول هرگونه اقدام برگشت ناپذیر در عرصه و اعیان آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست و هیچ کدام از مصوبات نمی‌تواند ناقض یا مغایر با ضوابط حرائم آثار تاریخی ، حفظ بافت‌های تاریخی و سایر بخش‌نامه ها و دستورالعمل‌هی ابلاغی از سوی ستاد سازمان باشد. 

همچنین در قوانین آمده است از تاریخ ثبت ، اثر ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت ، مراقبت و حمایت این سازمان بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب هویت اثر شود، ممنوع است و ضمناً مرمت و بازسازی اثر صرفاً به تأیید و نظارت این سازمان ممکن و تخلف از آنها برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازتهای بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

در متن صورتجلسه شورای فنی استان تهران آمده است با تقاضای متحدثات در بخش غربی ساختمان و محوطه باز فعلی با رعایت ضوابط ذیل و پس از ارائه نقشه‌های معماری و تصویب آن موافقت می‌گردد. 

این موارد شامل:
۱) موقعیت ساختمان پیشنهادی در قسمت محوطه باز غرب ساختمان طراحی گردد.
۲) ارتفاع ساختمان کمتر از ارتفاع ساختمان موجود باشد
۳) نمای ساختمان همسان با نمای ساختمان قدیمی طراحی گردد
۴) فاصله ساختمان جدید حداقل ۴ متر از ساختمان تاریخی باشد.
۵) ارتفاع زیر زمین تا یک طبقه مجاز است.
۶) مالک تعهد نماید به عنوان گودبرداری و ساخت و ساز موارد ایمنی لازم را برای مصون گشتن ساختمان از هر نوع آسیب رعایت نماید.
این در حالی است که شورای فنی استان نمی‌تواند در این زمینه به تنهایی تصمیم گیری کند و باید درخواست خود را به معاونت میراث فرهنگی بدهد و در شورای فنی مرکزی بررسی شود.
 
از تبعید تا تبریک! 

نکته دیگر آن که در دوره علویان صدر درخواست تخریب و نوسازی مطرح شده بود که وی زیر بار تخریب نرفت و مقرر شد اصل بنا باقی بماند و نما تعمیر و مرمت کند که همین موضوع هم با مخالفت کارشناسان و حتا تبعید آنها رو به رو شد . این در حالی است که اکنون در اواخر فروردین ماه ۹۳ رأی به تفکیک و ساخت و ساز بنای سینگر داده شده است.
پرسشی که در این بین مطرح می‌شود آن است که چگونه امضا کنندگان می‌گویند ما با پلاک ثبتی کاری نداریم و برای پلاک تاریخی و فضای باز رأی صادر شده است؟ آیا مارکوف هنگام طراحی بنا خود نمی‌دانسته که این سازه باید از چهار طرف نما داشته باشد و بی جهت فضای آزادی را طراحی کرده است؟ و آیا اگر در هر بنای ثبتی فضای بازی دیده شد باید رأی برای  ساخت و ساز آن صادر کرد؟ فرض را بر این بگذاریم که در فضای باز پاساژ هم ساخته شد احتمالاً موقع گود برداری نوک بلدوز به زیر ساختمان اصلی گیر نخواهد کرد و ساختمان سینگر هم مانند بسیاری دیگر از ساختمان‌ها با فرجامی مشابه رو به رو نخواهد شد؟ 



برخی درس این رشته را خوانده‌اند 

رجبعلی خسرو آبادی با حضور در غرفه هنرنیوز در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران در پاسخ به این پرسش که چگونه امکان دارد ساختمانی که در دولت گذشته حفظ آن با حواشی گوناگونی رو به رو بود امروز و در دولت یازدهم با امضای بزرگان میراث دارای چنین فرجامی ‌شود؟ گفت: «شورای فنی بررسی می‌کند، بعضی‌ها فکر می‌کنند خیلی بلدند، اما برخی درس این رشته را خوانده‌اند و بر اساس حساب و کتاب حرف می‌زنند ! این نظر را شورای فنی استان داده است که اگر ساختمانی پلکانی و همتراز با ساختمان سینگر و با همان نما ساخته شود ، اشکالی ندارد! این پرونده به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است و آنها هم خواستار بررسی بیشتر استان درباره این بنا شده‌اند. ما نمی‌خواهیم استثناها رویه شود! کارشناسان و متخصصان باید نظر دهند و براساس صلاحدید آنها این قضیه پیگیری خواهد شد.»

شیر و خبرنگاران! 

هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که مالکی که می‌خواهد مصرانه در این مکان پاساژ سازی کند چه کسی است؟ که مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اظهار کرد : کسی نمی‌خواهد در اینجا پاساژ سازی کند. شما خبرنگاران بعضی وقت‌ها سوالاتی می‌پرسید که آدم را به یاد «شیر »می‌اندازد. به قول مولانا:کار پاکان راقیاس از خود مگیر/ گرچه باشد در نوشتن شیر ،شیر/کان یکی شیری است کادم می خورد /کان یکی شیری است که آدم می خورد
، اینکه شما شیر و بادیه را چه معنا کنید، مهم است.

۴ متر فاصله منطقی 

در ادامه هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که اگر پاساژ ساخته نخواهد شد آیا قرار است راهنمایی و رانندگی این ساختمان را تصرف کند؟ که خسروآبادی اظهار کرد: خیر، مالک دارد. قرار است این فضا دو قسمت شو . فضای انتهایی یک پلاک جداگانه دارد و با یک فاصله منطقی که آن را دچار مشکل نکند.

در این هنگام خبرنگار هنرنیوز گفت: واقعاً ۴ متر یک فاصله منطقی است؟! مدیر کل میراث فرهنگی هم تأکید کرد: من تخصص این موضوع را ندارم. متخصصان این تصمیم را گرفتند اما در نهایت اگر شورای فنی به هر دلیلی تصمیم بگیرد که این صورتجلسه تغییر کند من تسلیم نظر کارشناسان هستم.
کد خبر: 76295
Share/Save/Bookmark