فرهنگ غني ايرانيان ملت‌ها را به هم نزديك مي كند
فرهنگ غني ايرانيان ملت‌ها را به هم نزديك مي كند
 
تاريخ : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۸

عزالدین مهیوبی، در افتتاحيه «هفته فرهنگي ايران» با بيان اين كه ايرانيان دستاوردهای مهمی را به جهانیان عرضه كرده اند،گفت: فرهنگ غني ايرانيان ملت‌ها را به هم نزديك مي كند.
به گزارش هنرنیوز، آيين افتتاحيه «هفته فرهنگي ايران»، شامگاه روز گذشته، ۱۷مهرماه با حضور دكتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عزالدین مهیوبی، وزیر فرهنگ الجزایر و چهره‌های مطرح سینما، موسیقی، هنرهای تسجمی و نگارگری و همچنین، تیم منتخب ورزش زورخانه‌ای کشورمان در قسنطینه پایتخت فرهنگی الجزایر برگزار شد.
وزیر فرهنگ الجزایر ضمن ابراز خرسندي از برگزاري «هفته فرهنگي ايران» در شهرهاي قسنطینه الجزيره، گفت: مقدم ميهمانان گرامي را كه كيلومترها دورتر از الجزاير به اين كشور آمده‌اند را گرامي مي‌داريم. امروز شاهد برگزاري هفته فرهنگي كشوري هستيم با سابقه فرهنگي و تمدني غني كه آثار هنري هنرمندان ايراني در اين نمايشگاه به نمايش گذشته مي‌شود، مي‌باشيم.
مهیوبی، در ادامه، افزود: وقتي از فرهنگ سخن به ميان مي‌آيد، سخن از داشته‌هاي يك كشور است؛ مفاخيري همچون نظامي گنجوي، سعدي شيرازي، عطار نيشابوري، مولانا جلال‌الدین محمد بلخي رومي و حافظ شيرازي از گذشته‌هاي نه چندان دور و در عصر حاضر نيز بزرگاني نظير احمد شاملو كه توانسته‌اند با بهره‌گيري از زبان و فرهنگ مشترك، نزديكي ميان ملت‌ها را به وجود آوردند.
وزیر فرهنگ الجزایر، بيان كرد: امروزه از فرهنگ ايران با تمام وسعت و عمق آن در شهر تاريخي قسنطینه پرده‌برداري مي‌كنيم و اين در حقيقت بيانگر فرهنگ اسلامي است كه توانسته ما را در كنار هم جمع كند.
وي، با اشاره به تاريخ كهن ايران اسلامي، اظهار كرد: با نگاه اجمالي به تاريخ ايران عظمت فرهنگي اين كشور نمايان مي‌شود، وقتي از هنرهاي تجسمي و ادبيات اين كشور سخن به ميان مي‌آيد، بسياري از نام‌آوران الجزايري در آثار ادبي ايران به تصوير كشيده مي‌شوند.
وزير فرهنگ الجزاير، يادآور شد: وقتي از سينما صحبت مي‌شود افراد متعددي در تاريخ الجزاير در سينماي ايران از آنها نام برده مي‌شود كه همه اينها، بيانگر عظمت فرهنگي و غناي ايرانيان است كه از انديشه‌ها و آثار ساير كشورها استفاده كرده‌اند.
وي، با اذعان اينكه مشاهیر فرهنگی ایران توانستند دستاوردهای مهمی را به جهانیان معرفی كنند، افزود: در سال گذشته هفته ادبيات الجزاير با حضور بسياري از فرهيختگان برگزار و از شخصيت‌هاي برجسته ايراني كه در راستاي تقويت و شناخت ميان دو كشور تلاش كردند، تقدير شد.
مهيوبي در پايان سخنان خود از حضور رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين افتتاحيه «هفته فرهنگي ايران»، قدرداني كرد و گفت: اميد است تا با اراده رؤساي جمهوري ايران و الجزاير، شاهد گسترش بيش از پيش دو كشور باشيم.
در بخش پاياني اين مراسم، رضا عامري، سفير ايران در خصوص ضرورت توسعه روابط فرهنگي ايران و الجزاير به ايراد سخنراني پرداخت و در ادامه سه قطعه موسيقي توسط هنرمندان كشورمان نواخته شد.
از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم مي‌توان به نمايش فيلم «پيشرفت‌هاي ايران» و اجراي برنامه ورزش باستاني زورخانه‌اي ايران اشاره كرد.
گفتني است، «هفته فرهنگي ايران» که به مدت ۷ روز در دو شهر مهم الجزایر (الجزیره و قسنطینه) صورت می‌گیرد، برنامه‌های هنری شامل نمایش آثار سینمایی بهروز افخمی و رضا میرکریمی در روزهای فیلم ایران، اجرای موسیقی سنتی رهبری کیوان ساکت، نمایش ورزش اصیل و معنوی زورخانه ای، نمایش آثار صنایع دستی، نمایش آثار نقاشی، نمایشگاه عکس پیشرفت های نوین ایران بعد از انقلاب اسلامی و نمایشگاه کتاب اجرا می‌شود.
همچنين، محصولات متنوع قرآنی ارایه و اسناد نسخ خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرن که بیانگر تاریخ روابط ایران و الجزایر است در معرض دید فرهیختگان و محققان الجزایری قرار خواهد گرفت.
کد خبر: 83477
Share/Save/Bookmark