نقد کتاب به بالندگی معرفت کمک می کند/ توجه به انتخاب كتاب براي نقد
در جلسه نقد و بررسی کتاب "سرسبیل هایت را نجو" مطرح شد:
نقد کتاب به بالندگی معرفت کمک می کند/ توجه به انتخاب كتاب براي نقد
نقد و بررسی کتاب "سر سبیل هایت را نجو "با حضور فرحناز علیزاده نویسنده و احمد شاکری منتقد اثر در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۳
به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ؛ جلسه نقد و بررسی کتاب "سرسبیل هایت را نجو" نوشته فرحناز علیزاده عصر روز یکشنبه با حضور وی و احمد شاکری منتقد این اثر در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.

"سرسبیل هایت را نجو" شامل 14 داستان در 107 صفحه توسط انتشارات مروارید با تیراژ 550 نسخه منتشر شده است.

علیزاده درباره این اثر گفت: یکی از دغدغه های من گنجاندن لحن های متفاوت در این مجموعه داستان بود از این رو راوی داستان ها مردها و زنان در سنین و تحصیلات مختلف هستند .

وی با بیان اینکه مجموعه شامل 35 داستان بود که به 14 داستان تقلیل یافت، افزود: نام و تصویر این اثر را ناشر انتخاب و در بهار 96 منتشر کرد .

شاکری نیز در این نشست بر نقش موثر جلسات نقد بیش از دوره های آموزش داستان نویسی در کشور تاکید و اضافه کرد: آموزش های آکادمیک در هیچ دوره ای زاینده نویسنده نبوده هرچند نقد خوب، نقدی است که رویکرد محور بوده و هدف مشخصی را دنبال کند.

این منتقد و نویسنده کتاب با بیان اینکه سالانه آثار زیادی در کشور منتشر می شود، ادامه داد: باید در انتخاب کتاب برای نقد توجه شود هرچند پیشنهاد می کنم، مجموعه داستان برای این کار اولویت نباشد زیرا برای یک نقد صحیح و دقیق به دقت و زمان بیشتری نیاز است از این رو فقط یکی از داستان ها را می توان نقد کرد.

نویسنده کتاب "عریان در برابر باد" سپس به وضعیت ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی اشاره و بر مشخص کردن موضع منتقد نسبت به یک اثر تاکید کرد.

شاکری با اشاره به ویژگی های ادبیات داستانی پس از پیروزی انقلاب گفت: این رویداد توانست بسیاری از جریانات چپ و لیبرال را به محاق برد و تحولی در ادبیات شکل گیرد.

به گفته وی،‌ برخی نویسندگان پس از پیروزی انقلاب و حتی دوران دفاع مقدس نیز سرناسازگاری با انقلاب و ارزش های آن و مردم و رهبری داشتند.

عضو هیات داوران جشنواره شهید غنی پور به جریان های ادبی غربگرای که به خارج از مرزها توجه دارند اشاره و اضافه کرد: ادبیات ما باید بومی، هویت بخش و خاستگاه آن ایران اسلامی باشد و لازم است در مسیر تقویت آن حرکت کرد؛ ‌ادبیاتی که پیشینه طولانی در کشور دارد.

یافته های داستانی اثر خوب است

شاکری برخی یافته های داستانی "سرسبیل هایت را نجو" و سیال بودن ذهن نویسنده آن را خوب ارزیابی کرد و گفت: لحن شخصیت ها و شیوه پرداخت آن در این اثر جدا از برخی نقدها خوب است هر چند نویسنده آن منتقدی سختکوش از میان صدها نفری است که در کانون اندیشه جوان دوره های نقد ادبی را گذرانده است.

فلاش بک های متعدد، پابان باز، پایان نامشخص شخصیت ها، عدم تمرکز در شخصیت پردازی و نمایش حالات شخصیت و روایت برخی سیاهی و تلخی های زندگی برخي مواردی بود که شاکری در نقد خود به کتاب یاد شده به آنها اشاره کرد.

شنونده صدای مخالف خود باشیم

نویسنده "سر سبیلهایت را نجو" با استقبال از نقدهای مطرح شده درباره این اثر گفت: باید شنونده صدای مخالف خود باشیم هرچند بخشی از نقدها نشات گرفته از نگاه و ایدیولوژی منتقد است که بسیار قابل احترام است.

علیزاده درباره باز بودن پایان داستان هاي مجموعه ياد شده افزود: وقتی نشان های متنی را دنبال کنیم متوجه خواهیم شد، داستان ها پایانی بسته دارند و به لحاظ روایتی بودن پراز صحنه است و می توان از روی آن فیلم ساخت.

مدرس کارگاه های داستان نویسی درباره نشان دادن زشتی و سیاهی ها در بخش هایی از داستان هم اظهار کرد: قصدم از این کار، رساندن پیام مخالف آن داستان به مخاطب بود، بدین معنا که در همه داستان هایم با اشاره به پلیدی و زشتی ها تلاش می کنم، زیبایی و نكات مثبت را به خوانندگان منتقل کنم زیرا آنها دوست دارند، به جنبه های دیگر مسایل نیز پرداخته شود.

لازم به ذکر است که "سر سبیل هایت را نجو" شامل 14 داستان است که عمدتا در فضای رئال اتفاق می افتد به جز یکی دو داستان که به نظر می رسد نویسنده به دلایلی هوشمندانه آنها را در بستری غیررئال آفریده است.

نکته مشترک تمام داستان ها تلاشی است برای ایجاد لحن و خلق شخصیت های متفاوت که از نمونه های واقعی جامعه گرفته شده ند.

بیش از هر چیز به نظر می رسد، نویسنده در این مجموعه داستان نگاهی جسورانه از مرز داستان های زنانه عبور کرده و دست به تجربه نگارش راوی غیر همجنس و حتی داستان هایی به ظاهر مردانه زده است.

علیزاده با این کار، خود را پیشاپیش از آن اتهام همیشگی منتقدان برزنانه نویسی نویسندگان زن بری کرده و آماده است تا آدم ها و موقعیت های جديد را به چالش بکشد.

«داستان مکاشفه» و «آقای قاضی چه حکمی می دهید؟» از دیگر آثار این نویسنده برگزیده داستانی در جشنواره های متعدد است.
کد خبر: 94637
Share/Save/Bookmark