کهریزک ؛ چراغی که خاموش نیست
به لطف مردم و خیرین
کهریزک ؛ چراغی که خاموش نیست
امروز «عید قربان » است و کهریزکی ها همیشه و بویژه در اعیاد و روزهای خاص ؛ چشم انتظار عاشقانی است که آمدند تا غم ها را قربانی شادی ها کنند.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۴
امروز «عید قربان » است و کهریزکی ها همیشه و بویژه در اعیاد و روزهای خاص ؛ چشم انتظار عاشقانی است که همواره آنان را تنها نمی گذارند چرا که «کهریزک» محفل عاشقان و ایثارگرانی است که آمدند تا شادیهای خود را با مددجویان تقسیم کنند و غم ها را قربانی شادی هایی کنند از جنس نیکوکاری ؛ پس سلام بر تو ای نیکوکار که گل خنده را بر لبان بی تبسمی می نشانی.

وارد محوطه حیاط آسایشگاه کهریزک که می شوی فقط شور و شوق و شادی مردمانی است که آمدند تا غم های کهریزکی ها را قربانی کنند. همه آمده بودند تا سهمی در این جشن و شادی داشته باشند. از دو مرد موسیقی نواز سنتی که با سازو دُهل ، نوای شادی را در محوطه پخش کردند تا گروه دف زنی که با نواختن دسته جمعی دف در حیاط کهریزک ، مردم را به شادی دعوت کردند.





چشم که در حیاط محوطه کهریزک بچرخانی ، چشمانت مهمان کعبه ای است که در ابتدای محوطه ، چشم نوازی می کند و همگان را به طواف عشق می خواند.


در اطراف محوطه ، غرفه های دیگری دیده می شود که به مدد مددجویان کهریزک مهیا شده تا دست رنج و تولیدات دستی خویش را برای فروش به نمایش گذاشته اند تا خریدارانی نه به خاطر ترحم که به خاطر هنرنمایی این جماعت ، دست به جیب شوند. انواع غرفه ها از صنایع دستی و تولید تابلو گرفته تا گلیم بافی و تولید پوشاک و فروش آش و کشک بادمجان و سالاد ماکارونی ...







بیشتر که اطراف را بکاوی چشمانت به غرفه امور اجتماعی و تیم مراقبت در منزل ، ایستگاه تندرستی و مشاوره ورزشهای ویژه افراد دارای معلولیت می افتد و اما در اتنهای محوطه کهریزک ، مکانی برای «قربانگاه» است ، قربانگاهی برای حاجیانی که بی نیاز به حاجی شدن و رفتن به خانه خدا ، اجر حاجی شدن را در کمک به مددجویان کهریزک یافتند و چه یافتن باشکوهی ، لبیک اللهم لبیک

در کنار قربانگاه کهریزک ، تعدادی گوسفند زنده و سالم برای خرید خریداران با کیلوی 23 هزار و 950 تومان آماده نیکوکارانی است که بی واسطه نذرهای خود را تقدیم مددجویان می کنند. این نیکوکاران و خیرین مهربان در سال 96 ، 692 راس گوسفند به وزن 21هزار و 525 کیلو گوشت به آسایشگاه کهریزک اهدا کردند. نذرت مقبول حاجی! دمت گرم.







« یدالله رضایی» معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک یکی از مسئولین و خادمانی است که در کهریزک همچون دیگر مسئولین این خیریه ، جان برکف درخدمت مددجویان است او طی گفتگویی با خبرنگار هنرنیوز می گوید: «خوشبختانه آسایشگاه کهریزک با سابقه ای که دارد در میان مردم شناخته شده است و مردم به کهریزک اعتماد دارند و باور مردم این است که هر آنچه برای کهریزک اهدا می شود فقط و فقط برای مددجویان هزینه خواهد شد و هزینه ها هم کنترل شده است. به عبارت دیگر، کهریزک تنها جایی است که وابسته به کمک های مردمی است و مردم هم تا به حال ما را تنها نگذاشتند.»

وی می افزاید: «معمولا در عید قربان ، اهدایی گوسفند از سوی خیرین مازاد کهریزک است و ما گوشت مازاد را به مراکز مشابه خودمان که قریب به 60 مرکز در سطح کشور است اهدا می کنیم چرا که ما حق فروش گوشت نذورات مردم را نداریم.»

رضایی با اشاره به نیازهای این مرکز ادامه می دهد: « نیاز اصلی آسایشگاه خیریه کهریزک با 1700 مددجو بسیار زیاد است به عنوان مثال ما سالی 80 تن برنج نیاز داریم که خوشبختانه آسایشگاه کهریزک به لطف خداوند و کمک خیرین ، هیچ وقت لنگ نمانده است. ماحدود 1000 نفر نیروی موظف و حدود 1000 نفر زن و مرد نیکوکار فعال در کهریزک داریم و اداره این جماعت واقعا بدون اعتبار تعریف شده و دولتی کار سختی است.»

معاون اجرایی آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین در مورد حضور مسئولین کشوری در ایام خاص می گوید: «معمولا مسئولین کشوری ما با توجه به گرفتاریهایی که دارند فرصت حضور دیدار کهریزک را ندارند اگر چه ما هم توقعی نداریم اما انتظار داریم. من همیشه می گویم این نماینده های مجلس ، این وزرا و این رئیس جمهور ، نماینده این جماعت کهریزکی هم هستند و چه خوب است که سری هم به کهریزک بزنند. چه اشکالی دارد که یک مریض صددرصد وابسته به تختی که در کهریزک خوابیده است وزیرش و وکیلش بالای سرش بیاید. آیا این انتظار نابه جایی است؟ همین که یک وزیر و وکیل سری به کهریزک بزند ما همه خوشحال می شویم و می دانیم که دیده شدیم.»

وی درخاتمه می افزاید: «آسایشگاه خیریه کهریزک فقط منوط به روزهای عید و ایام خاص نیست چرا که اینجا تعطیلی ندارد. اینجا زندگی شبانه روزی است و ما انتظار داریم که مردمی که همواره پشتیبان ما بودند ما را تنها نگذارند».


به امیدی که مردم و بویژه مسئولینی که همواره در شعارها و سخنرانی های خود ، دم از حمایت از اقشار آسیب پذیر و خیریه ها را می زنند هیچگاه این جماعت نجیب و دوست داشتنی را تنها نگذارند. آمین

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 96897
Share/Save/Bookmark