«حفظ میراث فرهنگی یک اصل شود»
تاکید معاون رییس جمهور
«حفظ میراث فرهنگی یک اصل شود»
معاون رییس جمهور تاکید کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور، حفظ میراث فرهنگی یک اصل شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۱
به گزارش هنرنیوز؛ مسعود سلطانی‌فر که امروز (سه‌شنبه ‌۲۸ اردیبهشت)، در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی سخن می‌گفت، با اشاره برخی اقدامات انجام شده در حوزه موزه‌داری در کشور در سال گذشته، گفت: دستاوردهای به‌دست آمده در این حوزه که ناملموس است، بسیار بیشتر از ملموس و فیزیکی موثر بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در طول ۲۵ سال گذشته موفق شدیم موزه دوران اسلامی را افتتاح و موزه منطقه‌ای خراسان را راه‌اندازی کنیم و قول داده‌ایم تا شهریور موزه فرش تبریز را ایجاد کنیم. همچنین موزه‌های خوزستان، میراث طبیعی گلستان، منطقه‌ای یزد، مشاهیر پارس و پاسارگاد راه‌اندازی شدند. از سوی دیگر تلاش کردیم انجمن‌های میراث فرهنگی را برای حفظ میراث فرهنگی راه‌اندازی و تقویت کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر دغدغه برخی دوستداران و کارشناسان میراث فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی که حفظ میراث فرهنگی را یک وظیفه می‌دانند، افزود: حفظ میراث فرهنگی و هویت ما یک اصل نیست، بلکه یک ارزش بین همه مردم دنیا و حتی مسئولان دستگاه‌های مختلف و وزرا و دولتمردان است.

او این اتفاق را یک موفقیت بزرگ دانست که نه تنها وظیفه مسئولان سازمان میراث فرهنگی است، بلکه یک احساس مشترک میان همه است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر این‌که منابع سازمان میراث فرهنگی پاسخگوی حفاظت‌بخشی‌ها نیست، ادامه داد: باید به سمتی برویم که با مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی و با رعایت استانداردها این‌گونه اقدامات را دنبال کنیم.

او افزود: به دنبال این اتفاق، امسال سازمان میراث فرهنگی هدف‌گذاری کرده است تا واگذاری ۱۵۰ بنا را به جز بناهای نفیس برای استفاده دستگاه‌های دولتی و متقاضیان، در دستور کار قرار دهد.

سلطانی‌فر ادامه داد: کمتر روزی است که از سوی یک مسئول دولتی غیرفرهنگی مورد خطاب قرار نگیریم که برای استفاده کردن در بخش ارتباطات مردمی به دنبال یک بنای تاریخی برای مرمت و کاربردی کردن آن هستند. در واقع حفظ و حراست از بناهای تاریخی امروز به یک ارزش تبدیل شده است و یک اهتمام عمومی، جدی‌ و گسترده برای حفظ میراث و هویت فرهنگی مورد نیاز است.
کد خبر: 91577
Share/Save/Bookmark