دومین نشست تخصصی نمایشگاه "نشانه‌هایی از دویست هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین"
۱۸ شهریور در موزه ملی برگزار می‌شود؛
دومین نشست تخصصی نمایشگاه "نشانه‌هایی از دویست هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین"
همزمان با برگزاری نمایشگاه "نشانه‌هایی از دویست هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران‌زمین در موزه ملی ایران"، سلسله نشست‌های علمی با موضوع نمایشگاه در این موزه برگزار می‌شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۳
به گزارش هنرنیوز، در حالی که نخستین نشست که شامل ۶ سخنرانی بود، همزمان با افتتاح نمایشگاه در ۸ شهریور در تالار اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد. به گفته مهناز گرجی - مدیر موزه ملی- دومین نشست علمی مرتبط با نمایشگاه جاری در روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد. این نشست شامل چهار سخنرانی با عناوین «پوشش حیوانی دشت کاشان در ۵۵۰۰ سال پیش» دکتر صادق ملک شهمیرزادی، «شیر ایرانی، خاستگاه، پراکنش و انقراض» علی گلشن، «رابطه نقوش حیوانی با فازهای فرهنگی و اقتصاد معیشتی هزارهٔ پنجم پیش از میلاد فارس» محمد کرمی و «بررسی تنوع جانوری دشت هفت‌تپه در اواسط هزاره دوم پیش از میلاد» محمدرضا رکنی است.

همچنین در پایان نشست فیلم مستندی با عنوان «پارک حیات‌وحش گلستان» به کارگردانی جان باکستن، محصول ۱۹۶۷ (۱۳۴۶ خورشیدی) به نمایش درخواهد آمد.

لازم به ذکر است که فیلم مربوط به آرشیو موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان است و برای نخستین بار در ایران به نمایش عمومی درمی‌آید. ساعت شروع نشست ۳۰/۹ دقیقه و در ساعت ۱۲ به اتمام خواهد رسید. شرکت در نشست برای عموم آزاد خواهد بود.

به گزارش هنرنیوز؛ صادق ملک شهمیرزادی در سال ۱۳۲۲ شمسی در شهمیرزاد سمنان به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته باستان‌شناسی در تهران به انجام رساند و سپس در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو موفق به اخذ فوق‌لیسانس در گرایش باستان‌شناسی «پیش‌ از تاریخ ایران» و «بین‌النهرین» و در سال ۱۳۵۶ دکترای انسان‌شناسی با گرایش «پیش ‌از تاریخ » از دانشگاه پنسیلوانیا را دریافت کرد. دکتر ملک علاوه بر شرکت و سرپرستی ۲۶ فصل کاوش‌های میدانی متعدد از جمله طرح بازنگری سیلک، کتب و مقالات متعددی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است. این انتشارات شامل پنج جلد کتاب درسی برای رشته باستان‌شناسی در دانشگاه، سه جلد کتاب کمک‌درسی برای رشته باستان‌شناسی، شش کتاب ترجمه‌شده از انگلیسی به فارسی است. وی همچنین بیش از ۴۰ مقاله به زبان فارسی و ۱۴ مقاله به زبان انگلیسی منتشر کرده‌اند.

همچنین محمدرضا رکنی «متولد ۱۳۶۰ در «کرج» است. تحصیلات کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد وی در رشته باستان‌شناسی است. وی از سال ۱۳۸۱ در پایگاه میراث جهانی چغازنبیل ـ هفت‌تپه مشغول فعالیت بوده و هم‌اکنون عضو کارگروه رسمی نقشه باستان‌شناسی ایران در پژوهشکده باستان‌شناسی است. از سال ۱۳۸۱ مطالعات رسمی زیست محیط ـ باستان‌شناسی را در دشت هفت‌تپه در استان خوزستان آغاز نموده و تاکنون حدود ۳۵۰ گونه جانوری را در دشت هفت‌تپه شناسایی و معرفی نموده است. از جمله فعالیت‌های وی همکاری در کاوش‌های محوطه باستانی بلادیه، ابوفندوا به سرپرستی دکتر عباس علیزاده و همکاری در بیش از ۵ کاوش هفت‌تپه به سرپرستی دکتر بهزاد مفیدی و همچنین همکاری در کاوش‌های تپه سنجر خوزستان و محوطهٔ نمنج بارانی استان لرستان است. از سال ۱۳۸۹ برای تهیهٔ نقشهٔ باستان‌شناسی ایران با پژوهشکده باستان‌شناسی همکاری دارد. وی بررسی‌های زیست‌محیطی نیز در محوطه‌های باستانی ـ استان لرستان و حوضه رود ارس در استان آذربایجان شرقی داشته است.

از سویی علی گلشن، متولد سال ۱۳۵۵ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی علوم دامی است. تاکنون از او بیش از ۴۰ مقاله، گزارش و مصاحبه مرتبط با مسائل محیط‌زیست و حیات‌وحش در ایران و نشریات انگلیسی‌زبان مجامع بین‌المللی منتشرشده است. کتاب‌های «معرفی اسب ترکمن در ایران ،« فریاد یوزپلنگ » و« پستانداران ایران: گربه‌سانان »، که برنده جایزه کتاب سال ایران در سال ۱۳۹۰ شد از دیگر آثار او در زمینه محیط‌ زیست و حیات‌وحش است. وی اخیراً کتاب سگ‌سانان ایران را منتشر ساخته است.

او عکاسی را از سال ۱۳۷۵ به‌صورت تجربی آغاز کرد و پس از گذراندن کارگاه‌های عکاسی مردم‌شناسی نزد اساتیدی ازجمله اسماعیل عباسی، نصرالله کسراییان و فرهاد ورهرام به دنبال سفرهایی به مناطق مختلف ایران به‌صورت متمرکز عکاسی از مردمان بومی و اقوام ایران را آغاز کرد.

نخستین نمایشگاه او در سال ۱۳۸۸ با موضوع« زنان بز فروش میناب »، در شهر مرانو ایتالیا برگزار شد. نمایشگاه« من زنی خلیجی هستم»در موزه زنان شهر بن در آلمان در سال ۱۳۸۹و دو نمایشگاه با عنوان‌های« چشم‌هایت تجربه غلیظ تاریکی »و«چه کسی سنگ اول را پرتاب می‌کند» به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در موزه تاریخ تفلیس در گرجستان از دیگر نمایشگاه‌های او در خارج از ایران است. او اکنون مجموعه کتاب‌های آشنایی با اقوام ایرانی با همکاری«دفتر پژوهش‌های فرهنگی»و «کوچندگان قشقایی» از انتشارات یساولی را در دست انتشار دارد
کد خبر: 74891
Share/Save/Bookmark