«خانۀ سینما» تو برای من چه کرده‌ای؟
الیزابت امینی در گفتگو با هنرنیوز:
«خانۀ سینما» تو برای من چه کرده‌ای؟
الیزابت امینی گفت: در شرایط مختلف که خانه سینما باید از من و امثال من حمایت می‌کرد اینکار را نکرده است. حالا خودمان هم باید برای خودمان حق عضویت پرداخت کنیم. آن هم برای خانه‌ای که از ما هیچ حمایتی نکرده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
الیزابت امینی در گفتگو با هنرنیوز در ارتباط با حمایت نشدنش از طرف خانه سینما گفت: یک بار دیگر دوست دارم به این نکته اشاره کنم که هنوز ما جایی برای شکایت و پول نگرفتن‌‌هایمان نداریم. من همیشه این جمله را می‌گویم که در این سینما تنها فریاد است که بی‌صداست. بنده برای کاری به اصفهان رفتم و قرار بود که در آن فیلم بازی کنم به بنده گفتند که شما چند روز دیر‌تر باید جلوی دوربین بروید زمانی که دیدم خبری نشد تماس گرفتم دیدم جواب تلفن‌های بنده را هم نمی‌دهند که در‌‌نهایت متوجه شدم فرد دیگری جای من جلوی دوربین رفته است. جایی نیست به شکایات ما رسیدگی کند اما یادم است زمانی که قرار بود در آخرین سریال فریدون جیرانی بازی کنم بنده قرار داد نوشته بودم اما پشیمان شدم با اینکه آن نقش حذف شد باز هم از من خسارت گرفتند. پول پرداخت نکردن‌ها نیست بلکه توهین‌های اخلاقی ما را آزرده می‌کند.

وی در ادامه افزود: یادم است قبل از دهه فجر از طرف خانه سینما برای من پیامکی آمد که حق عضویت شما فلان مبلغ می‌شود و من این را می‌خواهم بگویم که خانه سینما تو برای من چه کرده‌ای؟ خانه سینما تو در این چند سال واقعاً برای من و امثال من چه کرده‌ای؟ جشن خانه سینما که سال‌ها پیش هم برگزار می‌شد من را دعوت نمی‌کردند جشنی در خانه‌ای که به اصطلاح برای من است من در آن عضویت دارم.

امینی این چنین ادامه داد: به چه مناسبت و با توجه به چه کار‌های شایسته‌ای که خانه سینما برای من کرده است باید به آن حق عضویت پرداخت نمایم. رفته بودم بیمه خودم را پرداخت کنم مبلغ زیادی را گفتند و من هم پرسیدم که مگر من معرفی شده از طرف خانه سینما نیستم؟ قرار است درصدی کم شود که گفتند مثلاً اگر نهصد هزار تومان برای یک سال است شما با توجه به معرفی نامه‌تان هشتصد و پنجاه هزار تومان بدهید این اختلاف مبلع را مثال زدم چون دقیق یادم نیست اما چیزی شبیه همین مبلغ بود این یعنی چی؟ واقعاً برای حمایت‌های این چنینی می‌دویم؟ به نظر من کسی نیست که رسیدگی کند و تمام درد ما در همین جا است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی هنرنیوز مبنی بر اینکه با توجه به کم کاری که برایش به وجود آمده است آیا در فکر این نبوده است که به سمت فعالیت در دیگر حوزه‌ها برود گفت: بنده اهل ریسک کردن نیستم و اصولاً فکرمی کنم یا کاری را نباید انجام دهم یا اگر هم اینگونه است و می‌خواهم وارد عرصه‌ای بشوم تمام تلاش خودم را می‌کنم تا بهترین آن را انجام دهم. اطمینان دارم که اگر در زمینه کارگردانی بتوانم فعالیت کنم قطعاً بهترین فیلم را تحویل تماشاگر خواهم داد شک ندارم و نمی‌خواهم گمان کنید که ادعا می‌کنم بلکه با‌شناختی که نسبت به خودم و توانایی‌هایم دارم می‌توان این را با صراحت بگویم که شاید من بازیگر خیلی خوبی نباشم اما کارگردان خوبی هستم.

وی در ادامه افزود: این را بی‌تعارف گفتم چون من با هر کسی که تعارف داشته باشم با خودم که نمی‌توانم تعارف کنم. بازیگری یک پررویی به خصوصی می‌خواهد که شاید من آن را ندارم اما مدعی هستم که مدیریت خوبی دارم و این کار را به نحو احسن می‌توانم انجام دهم. در بسیاری از کار‌ها که حضور داشته‌ام دیده‌ام که بازیگر زبان کارگردان را نمی‌فهمد و یا کارگردان نمی‌تواند منظورش را به درستی به بازیگر انتقال دهد و من آن فرد را با یک جمله راه انداختم. سر کاری بودیم و فردی تا بیست برداشت نمی‌توانست کاری را که کارگردان می‌خواهد انجام دهد من اجازه گرفتم و گفتم اگر می‌گذارید من به ایشان یک جمله بگویم و‌‌ همان یک جمله کارخودش را کرد و برداشت بعدی برداشتی بود که پلان مربوطه را گرفتیم. این‌ها امتیازاتی است که من در خودم آن را می‌بینم. بنده مقداری از زیبایی‌شناسی و قدری از لنز و دوربین و سایر موارد چیزهایی می‌دانم و با توجه به تجربه خودم در این کار می‌دانم که در کارگردانی موفق خواهم شد.

امینی با اشاره به اینکه فیلم نامه خودش را برای ساخت به چند تهیه کننده معرفی کرده است گفت: من حتی در آن زمانی که به جد به دنبال تهیه کننده بودم این موضوع را پیگیری کردم فیلم نامه‌ام را به چند تهیه کننده نشان دادم و در آن زمان آن‌ها از من خواستند که خود من هم پنج میلیون تومان سرمایه گذاری کنم که من در آن موقع این را قبول نکردم و گفتم که اگر من پول داشتم که سراغ شما نمی‌آمدم. واقعاً من در این حرفه حمایتی نداشتم و حمایت هم نشده‌ام و خودم هم شرایطی نداشتم که بتوانم ریسک کنم و دراین عرصه ورود جدی تری پیدا کنم. می‌ترسم ریسک کنم مگر اینکه اطمینان کافی ازموفقیت کارم داشته باشم. من به هیچ عنوان ریسک پذیرنیستم و شاید این به دلیل این است که من متولد ماه اسفند هستم و اسفند ماهی‌ها خیلی ریسک نمی‌کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «خواب سفید» در ادامه افزود: این صحبتی که می‌کنم برای سه الی چهار سال پیش است در آن زمان به خیلی‌ها خودم پیشنهاد دستیاری دادم و گفتم که حاضرم سر کارتان حاضر شوم و دستیار سه الی چهار شما بایستم و کار یاد بگیرم آقایان که گفتند:‌ای بابا خانم امینی بی‌خیال برایمان حرف در می‌آورند البته همگی این دوستان کارگردان‌های سر‌شناسی بودند که ترجیحاً نامشان را نمی‌آورم این چه نوع طرز فکری است و من نمی‌توانم آن را بفهمم.

بازیگر فیلم سینمایی «مهمان» گفت: در بین خانم‌ها هم با پوران درخشنده حرف زدم و این موضوع را با ایشان درمیان گذاشتم و در جواب گفتند: که تعداد زیادی از شاگرد‌های خود من پشت در انتظار ایستاده‌اند تا درکار‌هایم از آن‌ها استفاده کنم رخشان بنی اعتماد هم همین طور همین حرف را به من زد و در ‌‌نهایت نپذیرفتند. اگر کسی مرد میدان باشد می‌توانیم در این حرفه حرف‌هایی برای زدن داشته باشم فعلاً که حریف می‌طلبم تا کسی پیدا شود و برای فیلم نامه‌ام سرمایه گذاری کند.

امینی در ارتباط با اولین کارش که باعث شد تا به این حرفه وارد شود گفت: «خواب سفید» من را گول زد چرا که عوامل خوب این فیلم سینمایی باعث شدند من فکر کنم که همه سینما مانند آن‌ها خوب و در شرایط سالم کار می‌کنند که متاسفانه این گونه نیست و نبوده است. من به این فیلم سینمایی افتخار می‌کنم و حتماً برای من درکارنامه هنری‌ام جایگاه ویژه‌ای دارد. و هنوزهم با آن عوامل کما بیش در ارتباط هستم.
کد خبر: 70561
Share/Save/Bookmark