رضا صادقی: نوحه‌خوانی برای امام حسین(ع) افتخار است
رضا صادقی: نوحه‌خوانی برای امام حسین(ع) افتخار است
 
منبع : جام جم
تاريخ : يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

محمد اصفهانی و رضا صادقی خوانندگان مطرح و شناخته شده موسیقی پاپ و سالار عقیلی خواننده برجسته موسیقی ایرانی در ایام عزاداری امام حسین(ع) به نوحه‌خوانی پرداختند.

نامش همیشه برای مردم این کشور همدلی و همراهی آورده است. همین که ایام عزاداری امام حسین(ع) نزدیک می‌شود، مردم جامعه هر قدر هم با یکدیگر تفاوت‌های فکری داشته باشند همراه و همدل می‌شوند. همدلی که می‌توان آن را در سراسر ایران مشاهده کرد. انگار همه ایران رخت ماتم می‌پوشد و به یاد روزهای تشنگی امام حسین(ع) و یارانش یکصدا عزاداری می‌کند.

در این روزها هر کس به فراخور توانش سعی می‌کند قدمی در راه عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) بردارد. مداحان و مرثیه‌خوان‌ها در منبرها و مساجد مختلف نوحه می‌خوانند و در کنار آنها برخی خوانندگان موسیقی ایرانی و پاپ به نوحه‌خوانی می‌پردازند. عاشورای امسال هم با نوحه‌خوانی دو خواننده محبوب همراه بود و حالا فیلم نوحه‌خوانی آنها برای امام حسین(ع) در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد.

سالار عقیلی و رضا صادقی امسال در نوحه‌خوانی‌های خوبشان خوش درخشیدند، به همین بهانه به نوحه‌خوانی این دو خواننده موفق و دیگر خوانندگانی‌ که تاکنون در این ایام به مرثیه‌خوانی برای حضرت سیدالشهدا می‌پردازند، نگاهی خواهیم داشت.

سالار عقیلی برای حضرت عباس خواند

سالار عقیلی امسال به زادگاه همسرش حریر شریعت‌زاده که از نوازندگان موفق پیانو و دف است، رفت و نوحه‌خوانی کرد. او در زیدآباد سیرجان اجرایی عاشقانه و بسیار تاثیرگذار درباره واقعه کربلا داشت. او که در روز تاسوعا به نوحه‌خوانی پرداخت، قطعه‌ای را درباره حضرت عباس(ع) خواند و البته مثل چند سال گذشته ترجیح داد بیشتر ساکت باشد و درباره کارهایش صحبت نکند. البته اجرای این خواننده آن‌قدر زیباست که شاید نیازی به هیچ حرفی نباشد و شنیدن این اجرای زیبا و تاثیرگذار خودش تمام حرف‌ها باشد.

باید دید عقیلی هم مانند صادقی و برخی از دیگر خوانندگان به حضور و خواندن در مداحی‌ها در ایام ماه محرم ادامه می‌دهد یا خیر.

نوحه‌خوانی محمد اصفهانی

ماه می‌گوید حسین، با آه می‌گوید حسین

آیه آیه حضرت الله می‌گوید حسین...

اگر اهل شنیدن کارهای محمد اصفهانی باشید خیلی خوب می‌توانید تصور کنید که شنیدن این بیت با صدای اصفهانی چقدر دلچسب خواهد بود. این خواننده هم از چهره‌های شناخته شده عرصه موسیقی است که تاکنون بارها به مداحی در هیات‌های عزاداری پرداخته است. او امسال هم با حضور در یکی از هیات‌های مذهبی برای امام حسین(ع) نوحه خواند. نوحه‌خوانی او را می‌توان یکی از بهترین نوحه‌خوانی‌های محرم امسال دانست.

نوحه‌خوانی که با سینه‌زنی هم همراه است و حال و هوایی بسیار خاص و معنوی دارد.

نوحه‌خوانی هر ساله رضا صادقی

رضا صادقی، خواننده خونگرم و مهربان جنوبی کشورمان که به آقای مشکی‌پوش هم معروف است از جمله خوانندگانی است که تقریبا هر سال به زادگاهش می‌رود و نوحه‌خوانی انجام می‌دهد. او امسال هم به بندرعباس رفت و نذر هرساله‌اش را ادا کرد. صادقی در این باره به جام جم می‌گوید: مدیحه‌سرایی برای اهل بیت اولین و بزرگ‌ترین افتخار زندگی من است. امسال قطعه «امیرکائنات» را در وصف حضرت عباس خواندم و به محضر ایشان پیشکش کردم.

او ادامه می‌دهد: حضرت عباس برای یک باور راسخ درونی خود چنان کار بزرگ و ارزشمندی را به ارمغان آورد.

داستان حضرت عباس فقط نقل دست و مشک و آب نبود و به نظرم حضرت عباس الماس بود.

این خواننده موسیقی پاپ درباره تجربه هر ساله مداحی در زادگاهش می‌گوید: در شهر بندرعباس و بخصوص در محله قدیمی‌مان «شیر اول» یک مسجد وجود دارد که پدرم در آنجا متولد شده. در آنجا چیزی به اسم رضا صادقی که اسمش روی جلد مجله‌هاست وجود ندارد، من آنجا استکان می‌شویم، قاشق می‌شویم، چای می‌دهم و در نهایت نوحه‌سرایی می‌کنم.

آقای مشکی‌پوش وقتی به کربلا فکر می‌کند، قلبش درد می‌گیرد. دردی که البته او را به افتخار نوحه‌خوانی هم کشانده است. او در این باره می‌گوید: وقتی به وقایع کربلا فکر می‌کنم قلبم درد می‌گیرد، افتخارم این است که برای الگوی خوبی‌ها و آزادمردی می‌خوانم.

امام حسین(ع) پای اندیشه و دینش ایستاد و در این راه از هرچه داشت، گذشت. حالا کمترین کاری که من می‌توانم انجام دهم نوحه خواندن در رثای ایشان است.

رضا صادقی امسال به بحر طویل خوانی برای واقعه عاشورا پرداخت.
کد خبر: 93151
Share/Save/Bookmark