طرح عبور خیابان انصاری از دل بافت تاریخی متوقف نشده است
نماینده اداره راه و شهرسازی قزوین در گفت و گو با هنرنیوز؛
طرح عبور خیابان انصاری از دل بافت تاریخی متوقف نشده است
نماینده اداره راه و شهرسازی قزوین با بیان این که طرح عبور خیابان شهید انصاری از دل بافت تاریخی همچنان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط بحث اجرا با کمترین آسیب مطرح است. یک خانه و گرمابه تاریخی، همچنین مسجد حیدریه در این بخش قرار دارد که میراث فرهنگی احتمال آسیب دیدن عرصه آنها را مطرح می‌کند بنابراین به دنبال آن هستیم تا نگرانی‌ها به طور کامل برطرف شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۳
اسماعیلی -نماینده اداره راه و شهرسازی قزوین- درباره ماحصل بازدید کمیته فنی شورای عالی شهرسازی از شهر قزوین و نتیجه‌گیری آنها درباره بافت فرسوده و تاریخی به خبرنگار هنرنیوز اظهار داشت: طرح جامع شهر قزوین در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی در حال رسیدگی است. طی دو جلسه موضوع حفظ باغستان‌های سنتی و حدود تجاوز شهر به آن، روستاها والحاقات آن به شهر، نرخ رشد جمعیت و... مطرح شد. در نهایت کمیته فنی پیشنهاد بازدید میدانی از بافت درونی و بیرونی شهر، مصوبات اخذ شده در کمسیون‌ها و فعالیت‌های انجام شده در شهر قزوین را ارائه کرد. پس از این بازدید هم قرار شد درباره موضوعات مختلف تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به این که نتایج این تصمیم‌گیری‌ها به شورای عالی شهرسازی خواهد رفت؛ افزود: در نهایت طرح جامع قزوین در این شورا به تصویب خواهد رسید. این چهارمین طرح جامع از سال ۴۳ تا کنون است. اولین طرح پیشنهادی سال ۴۳ ارائه شد و سال ۴۹ به تصویب رسید. این طرح مجدداً سال ۶۰ توسط مشاور بازنگری شد و سال ۶۹-۷۰ طرحی در تکمیل آن تهیه شد. آخرین طرح هم در حاضر توسط استان و کمیته فنی شورای عالی شهرسازی در حال بررسی است.

اسماعیلی درباره خیابان شهید انصاری و گذر آن از بافت تاریخی و تکلیف آن در این طرح گفت: گذر این خیابان مربوط به امروز و دیروز نیست. این پروژه حدود ۲۰-۲۵ سال پیش در طرح جامع برای تکمیل حلقه شریانی بافت مرکزی شهر قزوین در نظر گرفته شد تا با گذر آن ترافیک قسمت شرق و غرب این خیابان روانتر باشد.

وی اظهار داشت: پروژه قسمت غربی خیابان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است اما در قسمت شرقی هرچند بخش اعظم تملکاتش به پایان رسیده و حدود ۶۵ درصد به تملک درآمده اما در ۳۵ درصد بافت باقی مانده میراث فرهنگی به دلیل وجود بافت تاریخی بحث‌هایی را مطرح کرده که قرار شد تغییراتی در عرض معبر مبنی بر کاهش آن اعمال شود تا با دو سه اثر تاریخی موجود برخورد نکند یعنی با حفظ ارزش‌های بافت تاریخی این پروژه اجرا شود.

او اضافه کرد: قرار است جلساتی در شورای عالی به منظور بررسی دقیق‌تر آثار تاریخی برگزار شود تا آسیب‌ها به حداقل برسد چرا که طرح عبور خیابان شهید انصاری قدمتی ۲۰ ساله دارد و جزو طرح‌های مصوب بالادستی قبلی بوده است تا آنجا که اوراق مشارکت آن به فروش رفته و مردم با خرید این اوراق در اجرای طرح شریکند.

نماینده اداره راه و شهرسازی قزوین با بیان این که طرح همچنان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط بحث اجرا با کمترین آسیب مطرح است. یک خانه و گرمابه تاریخی، همچنین مسجد حیدریه در این بخش قرار دارد که میراث فرهنگی بحث احتمال آسیب دیدن عرصه آنها را مطرح می‌کند. به عبارتی خودِ بنا آسیب نمی‌بیند اما ازآنجا که بناها عرصه و اعیان دارند اداره کل میراث فرهنگی نگران عرصه است.

اسماعیلی گفت: در طرح این موارد لحاظ شده و به دنبال آن هستیم تا نگرانی‌ها به طور کامل برطرف شود. به همین منظور عرض خیابان ۳۰ متر در نظر گرفته شده این در حالی است پیش از این عرض بیشتر بوده است.

او درمورد باغات سنتی نیز به دلنگرانی شورای عالی شهرسازی و احتمال آسیب دیدن آنها در طرح جامع اشاره کرد و افزود: ا در استان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که باغستان سنتی در محدوده اجرای پروژه ها نباشد چرا که پیشروی و توسعه بافت قزوین به سمت شمال است درحالی که باغستان‌ها در محدوده جنوب، غرب و شرق واقع شده‌اند و عملاً آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.
کد خبر: 71282
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
شهروند : 
این بابا چرت میگه
۱۳۹۳-۰۲-۲۲ ۰۱:۴۶:۳۱