قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان امروز آغاز می‌شود
جشنواره «ونیز»
قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان امروز آغاز می‌شود
هفتادوپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز» از (7 شهریور ماه ) به مدت ۱۰ روز میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان خواهد بود و سه فیلم و دو داور نیز سهم ایران در این دوره جشنواره است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۱
به گزارش هنرنیوز، ونیز که به همراه کن و برلین جزو سه رویداد مهم سینمای جهان محسوب می‌شود، از چهارشنبه 7 شهریور ماه با نمایش یک فیلم جدید و فضایی؛ ساخته «دمین شزل» کلید می‌خورد.


«نخستین مرد» در افتتاحیه

درام فضایی «نخستین مرد» ساخته «دمین شزل» کارگردان برنده اسکار، امشب اولین نمایش جهانی خود را در افتتاحیه هفتادوپنجمین جشنواره ونیز تجربه خواهد کرد.

این دومین باری است که فیلمی از «دمین شزل» آغازگر جشنواره ونیز می‌شود؛ فیلم «لالا لند» در سال ۲۰۱۶ نیز در افتتاحیه ونیز رونمایی شد و پس از آن حضور درخشانی در فصل جوایز سینمایی داشت و رکورد تعداد نامزدی در شاخه‌های مختلف تاریخ جوایز سینمایی اسکار را نیز به نام خود ثبت کرد و اسکار کارگردانی را نیز برای «شزل» به ارمغان آورد.

در این فیلم «رایان گاسلینگ» در نقش «نیل آرمسترانگ» فضانورد معروف آمریکایی بازی می‌کند و داستان فیلم درباره یک سال منتهی به ماموریت آپولو ۱۱ و فرود بر سطح کره ماه در سال ۱۹۶۹ میلادی است.

جشنواره ونیز همچنین با نمایش فیلم «مصمم» ساخته «نیک هام» و بر اساس زندگی «جان دلورن» مهندس و طراح معروف صنعت اتومبیل آمریکا به کار خود پایان می‌دهد.

برنده سال گذشته در راس داوران رقابتی

»گیرمو دل تورو» کارگردان مکزیکی که سال گذشته برای فیلم «شکل آب» تندیس شیر طلای جشنواره ونیز را به خانه برد و پس از آن با این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردانی نیز شد، هیات داوران بخش رقابتی هفتادوپنجمین دوره ونیز را هدایت می‌کند.

همچنین «سیلویا چانگ» بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده تایوانی، «ترین دیرهولم» بازیگر زن دانمارکی، «نیکول گارسیا» بازیگر زن و کارگردان فرانسوی، «پائولو جنووزه» کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، «مالگورزاتا سزوموسکا» کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده لهستانی، «تایکا وای تی تی» نویسنده٫ کارگردان، تهیه‌کننده نیوزیلندی، «کریستف والتز» نویسنده اتریشی و «نائومی واتس» بازیگر زن انگلیسی دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره ونیز ۲۰۱۸ هستند.

۲۱ فیلم در جستجوی شیر طلا

«آلبرتو باربارا» دبیر جشنواره کن به همراه «پائولو براتا» رئیس دوسالانه ونیز در یک نشست خبری در شهر رم فهرست پرستاره ۲۱ فیلم حاضر در بخش رقابتی این رویداد سینمایی را اعلام کردند؛ در میان این فیلم‌ها که برای تصاحب شیر طلای بهترین فیلم این رویداد سینمایی رقابت می‌کنند «مرد اول» به کارگردانی دمین شزل (آمریکا)،‌ «زندگی دوگانه» به کارگردانی اولیویه آسایاس (فرانسه)، «برادران سیسترز» به کارگردانی ژاک اودیار (فرانسه)، «تصنیف باستر اسکراگز» به کارگردانی برادران کوئن (آمریکا)، «روما» از «آلفونسو کواران» (مکزیک)،‌ «۲۲ جولای» به کارگردانی پل گرینگرس (نروژ، ایسلند) و «غروب» به کارگردانی لازلو نمس (مجارستان، فرانسه) شاخص‌ترین آثار هستند.

فیلم «اورسن ولز» سهم ونیز شد

«روی دیگر باد» فیلم ناتمام «اورسن ولز» کارگردان بزرگ تاریخ سینما که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی «نتفلیکس» تکمیل شد و قرار بود در ابتدا در جشنواره کن امسال رونمایی شود اما به سبب اختلافات میان کن و کمپانی نتفلیکس از برنامه نمایش خارج شد و حالا این فیلم مهم دربخش غیررقابتی جشنواره ونیز برای اولین بار به روی پرده می‌رود.

همچنین «سایه» ساخته «ژانگ ییمو»، «ستاره‌ای متولد شده است» به کارگردانی بردلی کوپر، «درخت زندگی» (نسخه طولانی) به کارگردانی ترنس مالیک، »مونروویا، ایندیانا» به کارگردانی فردریک وایزمن، »دارمای آمریکایی» به کارگردانی ارول موریس و «پپ کوچک، یک زندگی فوق‌العاده» به کارگردانی امیر کوستوریتسا از مهم‌ترین آثار حاضر در بخش‌های غیررقابتی امسال ونیز هستند.

دو فیلم نماینده ایران در ونیز ۲۰۱۸

فیلم «همچنان که می‌مُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری به نمایندگی از سینمای ایران در بخش افق‌های این رویداد سینمایی دیده می‌شود. فیلم کوتاه «پاگرد» به کارگردانی محسن بنی‌هاشمی نیز یکی از فیلم‌های بخش کوتاه افق‌های جشنواره است.

«همچنان که می‌مُردم» ساخته مصطفی سیاری یکی از ۱۶ فیلم انتخابی برای نمایش در بخش آنلاین جشنواره ونیز هم هست.

فیلم «چراغ جادو» به کارگردانی امیر نادری سینماگر ایرانی از آمریکا و «رابطه خونی» به کارگردانی رامین بحرانی فیلمساز ایرانی-آمریکایی نیز در بخش غیررقابتی "سینما در باغ" این رویداد سینمایی به روی پرده می‌روند.

نمایش فیلم ابراهیم گلستان در کنار آثار بزرگان سینما

نسخه ترمیم‌شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان به عنوان یکی از فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره ونیز ۲۰۱۸ به روی پرده می‌رود.

این فیلم که محصول سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم گلستان است امسال و در بخش کلاسیک جشنواره ونیز در کنار آثار کلاسیکی از سینماگران سرشناسی چون «لوکینو ویسکونتی»، «ارمانو اولمی»، «آلن رنه»، برادران «تاویانی» و «بیلی وایلدر» به نمایش گذاشته خواهد شد.

معتمدآریا در میان داوران افق‌ها/ بحرانی داور فیلم‌های اول جشنواره

امسال فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی و رامین بحرانی سینماگر ایرانی‌-آمریکایی به ترتیب به عنوان داوران بخش افق‌ها و فیلم‌های اول هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده‌اند.

«آتینا تسانگاری» کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده زن یونانی، «مایکل آلماریدا» کارگردان آمریکایی، «فردریک بونو» منتقد فرانسوی، «محمد حفظی» فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده مصری، «آلیسون مک لین» کارگردان و فیلمنامه‌نویس زن کانادایی و «آندرا پالائورا» کارگردان ایتالیایی در کنار معتمدآریا فهرست کامل داوران بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز را تشکیل می‌دهند.

شورش زنان از کن به ونیز رسید

پس از این که جشنواره کن امسال با انتقاداتی شدید نسبت به نادیده‌گرفتن حقوق سینماگران زنان بویژه در انتخاب فیلم‌های بخش رقابتی رو به رو شد، جشنواره ونیز نیز پس از اعلام فیلم‌های بخش اصلی مورد هجمه‌ای مشابه قرار گرفت چون برای دومین سال پیاپی تنها یک فیلم از آثار بخش رقابتی ساخته کارگردانان زن بود.

«آلبرتو باربارا» دبیر جشنواره‌ ونیز در واکنش به این انتقادها گفته که اگر قرار باشد تنها بر اساس نگاه جنسیتی به انتخاب فیلم‌های جشنواره دست بزند، ترجیح می‌دهد شغل خود را تغییر دهد.

اعطای جایزه فیلمساز سال به «ژانگ ییمو»

جایزه دستاورد فیلمساز جشنواره ونیز (Jaeger-LeCoultre Glory) امسال به ژانگ ییمو کارگردان چینی اعطاء می‌شود. ییمو ۶۶ ساله پیش از این دوبار برای «داستان کیو جو» (۱۹۹۲) و «نه یکی کمتر» (۱۹۹۹) برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شده و برای فیلم «فانوس سرخ را بلند کن» (۱۹۹۱) نیز شیر نقره‌ای این جشنواره را کسب کرده است.

عباس کیارستمی، امیر نادری در کنار «آل پاچینو»، «برایان دی‌پالما»، «جان فورد»، «اسپایک لی»، «اتوره اسکولا»، «آنیس واردا» و «کیتانو تاکاشی» از برندگان پیشین این جایزه جشنواره ونیز هستند.

شیر طلای افتخاری برای «کراننبرگ» و «ردگریو»

امسال «دیوید کراننبرگ» کارگردان کانادایی و «ونسا ردگریو» بازیگر بریتانیایی به عنوان دریافت‌کنندگان جایزه شیر طلایی ونیز به پاس یک عمر دستاورد سینمایی انتخاب شده‌اند. «کراننبرگ» فیلمساز مولف ژانر وحشت سینمای جهان، بیشتر برای ساخت فیلم‌هایی چون «ویدئودروم»، «سابقه خشونت»، «کازموپلیس»، «نقشه‌های ستاره‌های سینما»، «تصادف» و «شباهت کامل» شاخته می‌شود و آخرین بار در سال ۲۰۱۱ با درام روانشناختی «یک ذهن خطرناک» در جشنواره فیلم «ونیز» حاضر بوده است.

«ردگریو » ۸۱ ساله نیز تاکنون ۶ بار نامزد اسکار شده و سال ۱۹۷۷ این جایزه را برای بازی در فیلم «جولیا» دریافت کرده است. او برنده جایزه بازیگری ونیز در سال ۱۹۹۴ برای «اودسای کوچک» است و در طول ۶۰ سال فعالیت هنری یکی از محبوب‌ترین و به یادماندنی‌ترین چهره‌های هنری بوده است.

مروری بر تاریخ جشنواره ونیز در یک نمایشگاه

مسئولان برگزاری جشنواره ونیز از برپایی یک نمایشگاه با موضوع تاریخ این رویداد سینمایی همزمان با برگزاری هفتادوپنجمین دوره آن خبر داده‌اند و این نمایشگاه قرار است در هتل "Des Bains " شهر ونیز و با استفاده از آرشیوهای تاریخی این رویداد سینمایی برگزار شود و «پائولو براتا» رئیس دوسالانه ونیز وظیفه انتخاب آثار و سازماندهی این جشنواره را بر عهده دارد.

این نمایشگاه شامل عکس، فیلم، اسناد و بویژه مواردی است که در طول تاریخ ۷۵ ساله جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان برای اولین بار رونمایی و منتشر می‌شوند.

ایسنا
کد خبر: 96942
Share/Save/Bookmark