شورای فنی میراث فرهنگی تهران هم درباره « کاخ ورسای ایران» رأی داد
آیا سرانجام «بزرگترین خانه تهران» ثبت ملی می‌شود؟
شورای فنی میراث فرهنگی تهران هم درباره « کاخ ورسای ایران» رأی داد
«بزرگترین خانه تهران» این روزها چشم انتظار صدور حکم قوه قضاییه برای ورود به این خانه است تا در صورت واجد ارزش شناخته شدن از سوی کارشناسان میراث فرهنگی از تخریب آن جلوگیری شود.
 
تاريخ : جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
به گزارش هنرنیوز، به نظر می‌رسد « کاخ ورسای ایران» راه طولانی در پیش دارد. پس از فراز و فرودهای فراوان و اظهار نظرهای ضدو نقیض مسئولان شهری و میراث فرهنگی که هرکدام سعی می‌کردند توپ را در زمین دیگری بیاندازد. ممنوعیت تخریب خانه« ثابت پاسال» تا اطلاع ثانوی از سوی پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد.
 
این در حالی است که چندی پیش نیز رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که کمیسیون ماده ۷، کاخ ثابت پاسال را باغ تشخیص داده است، به احتمال زیاد کمیسیون ماده ۵ در گذشته حکم تغییر این خانه تاریخی را که اکنون متعلق به موسس بانک تات است، صادر کرده است.

او همچنین گفته بود: رای تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده ۵ صورت می گیرد، این کمیسیون در گذشته برای این ساختمان علی رغم شاخصه ها و معیارهای تاریخی و زیست محیطی که داشته است، رای تغییر کاربری صادر کرده است.

حقانی با ابراز تعجب از این که چگونه می توان برای یک ساختمان منحصر به فرد و تاریخی اجازه تخریب و ساخت و ساز صادر کرد، اذعان کرده بود: همچنان در حال پیگیری برای کسب مستندات تغییر کاربری کاخ ثابت پاسال هستیم.

اما اکنون پس از دستورات معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، رجبعلی خسروآبادی – مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران- نیز خبر از ارسال نامه به دادسرا برای صدور حکم ورود کارشناسان میراث فرهنگی به «بزرگترین خانه تهران» را می‌دهد و می‌گوید:« شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران هم تصویب کرد که حتماً باید این پرونده پیگیری و تشکیل شود. بنابراین امیدواریم با کمک قوه قضائیه و الزام شورای فنی بتوانیم کارشناسان میراث فرهنگی را برای بررسی بیشتر و در صورت تشخیص ثبت ملی این خانه راهی کنیم.» 

وی ادامه می دهد:هنوز این حکم صادر نشده است.
 

از سویی احمد مسجد جامعی – عضو شورای شهر تهران – هم درباره اقداماتی که قرار است شورای شهر و شهرداری در زمینه حفظ خانه« ثابت پاسال» انجام دهد، می‌گوید:« مقدمه این کار آن است که سازمان میراث فرهنگی نسبت به ارزشمند یا تاریخی بودن این بنا اظهار نظر کند، تا ما براساس آن عمل ‌کنیم. در صورتی که این خانه واجد ارزش فرهنگی یا تاریخی یا معماری باشد قطعاً سایر نهادهای ذی ربط در مورد آن اقدامات مقتضی را انجام می‌دهند. شهرداری فعلاً دستور توقف هرگونه عملیات را صادر کرده است تا سازمان میراث فرهنگی اجازه ورود به این بنا را بگیرد و اظهار کند که این خانه ارزش میراث فرهنگی دارد یا نه
 
به گزارش هنرنیوز، پیش از این حقانی - رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران -اظهار کرده بود: آنطور که بنده جست و جو کرده ام اکنون این خانه توسط علی انصاری، موسس بانک تات، که رئیس اتحادیه مبل سازان تهران و نیز مالک بازار مبل ایران است خریداری شده است. البته نمی دانم که چه نهادی این خانه تاریخی را به این شخص فروخته است. اما مالک فعلی در خشک شدن درخت‌های این کاخ سهمی نداشته است، با این وجود به طور قطع شکایت‌ها و پیگیری های خود را در این خصوص انجام می دهم.
کد خبر: 78582
Share/Save/Bookmark