اگر در اکران «روزگاری عشق و خیانت» سنگ اندازی شود ضربه محکمی به آثار انقلابی وارد می‌شود
هنرنیوز در گفتگو با کارگردان «روزگاری عشق و خیانت»؛
اگر در اکران «روزگاری عشق و خیانت» سنگ اندازی شود ضربه محکمی به آثار انقلابی وارد می‌شود
داوود بیدل گفت: نباید با نگاه خصمانه که برآمده از یک حس شخصی است باعث شد تا فیلمی که با مضمون انقلابی است دیده نشود. برای دیده شدن فیلم های انقلابی ارگان هایی که در راستای این مضمون در حوزه فرهنگ کار می کنند باید به میدان بیایند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
داوود بیدل در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با اکران فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» گفت: تصمیمات مربوط به اکران فیلم در حوزه اختیارات تهیه کننده است که در هر شرایطی ما نیز در‌‌ همان راستا حرکت خواهیم کرد. تهیه کننده هر تصمیمی بگیرد ما او را همراهی خواهیم کرد. اگر در هر کاری فرد متخصص‌اش را انتخاب کنیم قطعاً نتیجه بهتری برایمان حاصل خواهد شد با شرایط موجود باید یک مدیر خوب که شناخت کافی از فضای موجود را داشته باشد انتخاب کنیم که بتواند به فیلم کمک کند. به نظرم حیف است که این فیلم و موضوع آن دیده نشود این را نه به این دلیل که من کارگردان این اثر هستم عنوان می‌کنم بلکه به دلیل اطلاعات خوبی که به مخاطب می‌دهد می‌گویم.


ارگان‌های انقلابی برای دیده شدن فیلم تلاش کنند

وی در ارتباط با تاثیر تبلیغات و همچنین با تاکید بر اینکه ارگان‌هایی که در راستای فرهنگ نظام و انقلاب فعالیت دارند بهتر است به فیلم‌های سینمایی که با این مضمون ساخته می‌شوند توجه بیشتری داشته باشند گفت: رسانه بازوی اصلی تبلیغات است. باید قبول کنیم که بدون این رسانه‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتند ولی تبلیغ سینه به سینه مردم بسیار می‌تواند تاثیر گذار باشد اما به لحاظ زمانی در حین اکران فیلم کمی محدودیت داریم اگر رسانه پا پیش نگذارد کار برای تهیه کنندگان کار در سینما سخت می‌شود. از ارگان‌هایی که احساس می‌کنند با موضوع فیلم ارتباط دارند و تم فیلم بر اساس انقلابی بودنش در راستای فعالیت‌های آن‌ها قرار دارد می‌خواهم که برای دیده شدن نگاه و دغدغه فیلم پیش قدم شوند.



یک آرزو برای سینما: نگاه شخصی و کودکانه از سینما جمع شود

بیدل در ادامه افزود: اعتقاد من این است که فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» فیلم یکدست و تمیزی شده است. بنده نیز به عنوان سازنده اثر با توجه به اینکه مدت زمان قابل توجهی از آن گذشته است می‌توانم این فیلم را نقد کنم اما این فیلم را باید نسبت به زمان خودش نیز دید و نقد کرد. به نظرم این فیلم با سایر فیلم‌هایی که در جشنواره پیشین فیلم فجر در بخش مسابقه بودند این توانایی را دارد که مقایسه شود. آیا این فیلم نسبت به آن ها چیزی کم داشت؟! تنها چیزی که می‌خواهم بگویم در قالب یک آرزو است برای سینما است و آن هم این است که خیلی زود نگاه کودکانه و شخصی از سینمای ما برچیده شود.



فیلم ساز انقلابی را دلسرد نکنید

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» با اشاره به اینکه نباید فیلم ساز انقلابی را دلسرد کرد گفت: باز هم تاکید می‌کنم که این فیلم دست خوش اتفاقات بچه گانه و شخصی شد. نگاه‌هایی که موضع گیرانه بود از خصومت‌های شخصی برخواسته بود. خصومت‌هایی فرد به فرد که ارتباطی به این فیلم نداشت. هیچ فردی را نمی‌توان یافت که با موضوع فیلم و آنچه که قرار است در آن عنوان شود مشکل داشته باشد. غرض ورزی، دلخوری و خصومت‌های شخصی باعث لطمه زدن به فیلم و موضوعیت آن شد. اگر این فیلم متوقف شود و یا در مسیر اکران آن سنگ اندازی شود حتماً ضربه محکمی به آثاری که با مضمون انقلابی است هستند زده خواهد شد. پر واضح است که وقتی تهیه کنندگانی که می‌بینند از آثار این چنینی حمایت نمی‌شود انگیزه خود را برای ساخت چنین فیلم‌هایی از دست می‌دهند. نباید با تصمیمات غلط انگیزه ساخت را در فیلم سازانی که علاقه‌مند به ساخت فیلم‌های انقلابی هستند از بین ببریم.

او در ارتباط با فعالیت‌های اخیرش گفت: مشغول کارکردن بر روی دو فیلم نامه هستم که تابه این لحظه نام یکی از آن‌ها «گربه‌های تهرون» است و «خط پایان» یکی دیگر از طرح‌هایی است که مشغول کارکردن برروی آن هستیم. این فیلم نامه‌ها سوژه‌های نابی دارد و به نوعی کاربرد شکافی جامعه را قرار است که انجام دهد.



وی در ارتباط با فعالیت‌های رییس سازمان سینمایی و آنچه که در یک سال اخیر از وی شاهد بوده‌ایم گفت: حجت الله ایوبی فردی نبوده است که از دل سینما بیرون بیاید اما در این بخش که فضای ملتهب سینما را آرام کرده‌اند موفق بوده‌اند اما بیشتر از این هم نمی‌توان از وی انتظار داشت. چگونه می‌توان از فردی که از دل سینماگران بیرون نیامده انتظار کار‌های بزرگی را داشت به نظرم تا رییس سازمان سینمایی بخواهد با سینما آشنا شود این دوره سه الی چهار ساله‌اش به پایان رسیده است.

بودجه سینما در این یک سال در کجا‌ هزینه شده است؟!


بیدل در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارید که بودجه سینما فقط بین عده‌ای خاص تقسیم می‌شود گفت: نمی‌توانم به طور قطع بگویم که عده‌ای در سینما هستند که بودجه‌های زیادی را می‌گیرند و بسیاری از سینما گران بی‌بهره می‌مانند اما سوال مهمی وجود دارد و آن این است که سینما با توجه به بودجه‌ای که دارد دقیقاً در کدام بخش هزینه می‌شود؟! اگر جواب این سوال را بیابیم قطعاً خواهیم یافت که آیا عده‌ای وجود دارند که بیشترین بودجه سینما را از آن خود می‌کنند یا خیر؟! آیا بودجه سینما به صورت عادلانه میان سینماگران تقسیم شده است؟! به هر حال باید فردی پاسخ گو باشد که در این یک سیال بودجه سینما در کجا هزینه شده است. ما به شفاف سازی نیاز داریم.




کد خبر: 77402
Share/Save/Bookmark