«شب‌های بمباران» اثری بکر و دست‌نخورده است
غفارزادگان
«شب‌های بمباران» اثری بکر و دست‌نخورده است
داوود غفارزادگان گفت: کتاب «شب‌های بمباران» بسیار بکر و دست‌نخورده است؛ چرا که توصیف جنگ را از زبان کودکان و نوجوانان می‌خوانیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
به گزارش هنرنیوز ، داوود غفارزادگان، نویسنده، در گفت‌وگویی با بیان اینکه مجموعه 2 جلدی «شب‌های بمباران» را در سال‌های بعد از پیروزی جنگ تحمیلی با همکاری محمدرضا بایرامی گردآوری و تنظیم کرده است، اظهار کرد: ایده و طرح اولیه این کار توسط مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی ارائه شد و این دو نویسنده و پژوهشگر نقش بسزایی در شکل گیری این مجموعه خاطرات داشتند.

وی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی پایان جنگ تحمیلی، با وجود آنکه مردم از جنگ خسته بودند و گویی نمی‌خواستند چیزی از آن بشنوند، اما احساس کردیم خاطرات مربوط به این واقعه شگرف باید گردآوری شود و به همین دلیل هم فراخوانی برای دریافت خاطرات نوجوانان از جنگ تحمیلی منتشر کردیم. پس از انتشار فراخوان ارسال خاطرات کودکان و نوجوانان از بمباران و موشک‏باران شهرهای ایران در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بیش از یک‌هزار خاطره از سراسر کشور به دستمان رسید و از بین این آثار بخشی از خاطرات را که سندیت بیشتری داشتند و به لحاظ نگارشی و روایی نیز قابلیت چاپ در کتاب را داشتند، انتخاب کردیم.

غفارزادگان گفت: مجموعه هفده جلدی «شب‌های بمباران»، دربرگیرنده 250 خاطره از کودکان و نوجوانان درباره موشک‏باران و بمباران‌های ارتش متجاوز صدام، نخستین بار سال 1370 در قالب کتابچه‌هایی منتشر شد. به تازگی این مجموعه خاطرات به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و توسط انتشارات سوره مهر در 2 جلد بازنشر شده است.

این نویسنده اظهار داشت: اگر در آن زمان خاطرات را گردآوری نمی‌کردیم، ممکن بود دیگر امکان دسترسی به خاطرات وجود نداشته باشد؛ چرا که با گذشت زمان، بسیاری از این خاطرات فراموش می شد و انگیزه افراد برای یادآوری و نگارش آن نیز کمتر می شد.

وی درباره نحوه ویرایش و تنظیم خاطرات نوجوانان در کتاب «شب‌های بمباران» نیز گفت: ویرایشی که بر روی خاطرات انجام دادیم تنها به لحاظ نگارشی بود و در برخی بخش ها که اطلاعات اشتباهی ارائه شده بود نیز این اطلاعات را بر اساس مستندات و واقعیات دقیق تری تنظیم کردیم. این گونه نبوده که وجه داستانی یا تغییرات عمده ای به خاطرات نوجوانان اضافه کنیم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: کتاب «شب‌های بمباران» بسیار بکر و دست نخورده است؛ چرا که توصیف جنگ را از زبان کودکان و نوجوانان و با زبانی کودکانه می خوانیم.

وی همچنین با ارائه انتقاداتی نسبت به نحوه تجدید چاپ کتاب گفت: امروز متاسفانه انتشار این کتاب ها جنبه تبلیغاتی پیدا کرده و حق و حقوق نویسندگان این آثار به درستی رعایت نمی شود.

«شب‌های بمباران»، مجموعه‌ای خواندنی و خاطره‌انگیز از ایام و حوادث شب‌ها و روزهای مقاومت مردم کشورمان در دفاع هشت ساله در برابر رژیم بعث عراق است. برای تدوین کتاب حاضر، داوود غفارزادگان و محمدرضا بایرامی که از داستان‌نویسان نام‌آشنای حوزه دفاع مقدس ‌اند، خاطرات نوجوانان را مطالعه و بهترین آن‌ها را ویرایش کردند. پس از سال‌ها انتشارات سوره مهر این خاطرات را در دو جلد بازنشر کرده است.

داوود غفارزادگان متولد 1338 در اردبیل، بیش از دو دهه است که برای گروه سنی بزرگ‌سال و نوجوان می‏‌نویسد. رمان «فال خون» این نویسنده که با موضوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نوشته شده، در آمریکا ترجمه شده است. از این نویسنده آثار دیگری همچون «شب ایوب» و «سنگ‌اندازان غار کبود» منتشر شده است.

پایگاه خبری حوزه هنری
کد خبر: 95402
Share/Save/Bookmark