کدام را تخریب کنیم، حمام قاجاری یا مدرسه سلجوقی؟
در مسیر احداث انصاری شرقی؛
کدام را تخریب کنیم، حمام قاجاری یا مدرسه سلجوقی؟
اگر گرمابه بلاغی به زیر خیابان برود شاید ما نیز همچون اصفهانی ها که پنجاه سال پیش گرمابه خسروآقا را به زیر خیابان بردند و اکنون پشیمان هستند در آینده پشیمان گردیم. اما بد از بدتر، بهتر است و برای مدیریت شهری قزوین هیچ جای نگرانی نیست قزوین گرمابه زیاد دارد ولی مدرسه کم
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
به گزارش هنرنیوز، آرتور پوپ در رابطه با مدرسه حیدریه قزوین در کتاب معروفش معماری ایران نوشته است که شاید زیباترین خط کوفی تمام ایران را در کتیبه آرایشی آن می‌توان دید(پوپ،۱۳۸۸،۱۲۹). مسجد مدرسه حیدریه قزوین ازجمله بناهای خاص شیوه رازی و متعلق به قرن شش هجری قمری است. گنبدخانه این بنای تاریخی ازنظرارزشمندی قابل قیاس با گنبد نظام‌الملک، مسجد جامع گلپایگان و گنبد خمارتاشی مسجدجامع عتیق قزوین است. (تصویر۱) 

تصویر ۱- گوشه ای از گچ بری نفیس محراب مسجد مدرسه حیدریه قزوین که به احتمال قوی در اثر لرزش‌های ناشی از ساخت و عبور و مرور وسایل سنگین نقلیه خیابان انصاری شرقی دیگر وجود نخواهد داشت.

این بنا با عنوان بنای متعلق به مغول یا سلجوقی که در اطراف آن بنای یک مدرسه از عهد قاجاری می‌باشد با شماره ۲۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.(تصویر ۲) قدمت عرصه این مدرسه قاجاری به دوره سلجوقی برمی‌گردد و اکنون مدرسه پهلوی بر روی آن قرار گرفته است. این مدارس نه تنها به خودی خود ارزشمند هستند بلکه از این حیث که روی عرصه مسجد مدرسه سلجوقی ساخته شده‌اند واجد ارزش هستند. این درحالی است که به اشتباه مدیریت شهری ابراز می‌کند که در اثر احداث خیابان انصاری شرقی هیچ بنای تاریخی آسیب هم وارد نمی‌شود چه برسد به تخریب( هنرنیوز، کد خبر: ۷۲۴۸۰) و تنها چند بنای پهلوی ازبین خواهد رفت.
در مقابل مسجد مدرسه حیدریه گرمابه بلاغی مربوط به دوره قاجاری است و خیابان باید یکی یا هردو بنای ارزشمند را تخریب کند یکی سلجوقی و دیگری قاجاری(تصویر۳).

 تصویر۲- متن ثبت بنا: بنای مغول سلجوقی که در اطراف آن بنای یک مدرسه از عهد قاجار می باشد. این در حالی است که با سکوت میراث فرهنگی، مدیران شهری قزوین عرصه بنا را بی ارزش ذکر کرده اند. 

مسیر عبور خیابان انصاری شرقی که در طرح تفضیلی آمده است از گرمابه بلاغی عبورمی کرد و به چهارراه طالقانی می رسید. کمیسیون ماده ۵ بدون داشتن صلاحیت لازم در این خصوص با هدف فروش زمین و ساخت برج‌های تجاری در چهارراه طالقانی و البته نجات گرمابه مسیر خیابان را تغییر داده و در کمال ناباوری عرصه مسجد مدرسه حیدریه را هدف قرار داد.( تصویر ۳) 


تصویر ۳- برنامه واقعی مدیریت شهری قزوین در خیابان انصاری شرقی که راهی به جز تخریب یکی از دوبنای تاریخی همراه با توجیهات بی اساس و غیر کارشناسی ندارد.

حال که به قول مشاور عالی میراث فرهنگی کشور مدیریت شهری قزوین از قزوین بودن قزوین انصراف داده است در اینجا به حضرات مدیران پیشنهاد می‌شود، میان دو بنای قاجاری و سلجوقی، بنای دوره قاجار(گرمابه بلاغی) را تخریب کند، زیرا که در قزوین شمار زیادی بنای تاریخی وجود دارد و در میان این بناهای تاریخی تعداد قابل توجهی گرمابه. اگر اینجا گرمابه بلاغی به زیر خیابان برود شاید ما نیز همچون اصفهانی ها که پنجاه سال پیش گرمابه خسروآقا را به زیر خیابان بردند و اکنون پشیمان هستند در آینده پشیمان گردیم. اما بد از بدتر، بهتر است و برای مدیریت شهری قزوین هیچ جای نگرانی نیست قزوین گرمابه زیاد دارد ولی مدرسه کم...

انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار-انجمن تخصصی میراث فرهنگی در استان قزوین



کد خبر: 73587
Share/Save/Bookmark