جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران
در برنامه هفت مطرح شد
جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران
هفت در اولین برنامه بهمن ماه خود میزبان حامد کمیلی، دو تن ازعوامل انیمیشن رستم و سهراب، امیر قادری و امیر حسین علم الهدی بود.
 
تاريخ : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
به گزارش هنرنیوز ، در برنامه این هفته هفت محمود گبرلو در ابتدای صحبت های خود بیان کرد: سینماگران ما به خصوص کسانی که درمحافل مختلف جهانی افتخار کسب می کنند این فرصت را در اختیار دارند تا تصویر درستی ازباور های دینی ما برای مردم دنیا تصویر کنند. در واقع آنها می توانند داشته های فرهنگی خود را به رخ دنیا بکشند چرا که این توانایی را دارند که همچنین وحدت و اتفاق نظر خود را در محکومیت رفتارهای ضد دینی نشان دهنده ریشه های دینی فرهنگی هنرمندان است.

وی بیان کرد: قدرهنرمندان خود را بدانیم که همگام با مردم به دفاع از دین خودمی پردازند. به واقع سینما و سینماگر ایرانی با اثر و رفتار خود هویت پربار ایرانی را به نمایش می گذارد. رفتاری که سرشار از مهر و انساینت است.

اما هفت در برنامه این هفته دردقایق ابتدایی خود میزبان تلفنی رضا داوود نژاد بود و در این تماس جویای وضعیت جسمی وی شد.

احد میکائیل زاده، مدیر ارتباطات و امور رسانه ای جشنواره فجر از دیگر مهمانان تلفنی هفت بود که به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

وی در این گفت وگوی تلفنی از متفاوت بودن جشنواره فیلم فجر گفت و ادامه داد: مراسم معرفی فیلم ها را به هفت سینمای مردمی منتقل کرده ایم که این نیز به سبب تعداد صندلی ها و کیفیت سالن بوده است.

مدیر ارتباطات جشنواره فجر گفت: از یکم تا سوم بهمن حدود ۱۰ هزار سری بلیط خریداری شده است که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بلیط ها نیز در گیشه عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اوایل هفته آینده داوران معرفی خواهند شد افزود: در سامانه پیش فروش به گونه ای عمل کرده ایم که میزان پیش فروش بیشتر از سال پیش بوده است و شواهد نشان می دهد که برنامه ریزی و استقبال در خصوص یک فیلم، یک سلام نیز در میزان پیش فروش تاثیر داشته است.

اما عنوان مهمان ویژه این هفته هفت را بازیگر دو فیلم در حال اکران خانه ای کنار ابرها و زیباتر از زندگی به خود اختصاص داده بود. حامد کمیلی با کار در ۱۱ فیلم سینمایی و ۱۰ سریال تلویزیونی در خصوص آغاز کار حرفه ای خود در تئاتر گفت: الفبای بازیگری را در تئاتر پیدا کردم. چرا که به سبب اینکه در زمان دانشجویی ام با دانشگاه سوره کار می کردم و فرصت پیدا کرده بودم که تجربه های متفاوت کسب کنم فرصتی برای آزمون و خطا را نیز بدست آوردم.

وی با بیان اینکه سیروس مقدم کارگردان بزرگی است که اجازه خلاقیت را به بازیگران خود می دهد و در این کارمدیون وی هستم افزود: کارگردان هایی که کار خود را بلدند و نوعی اعتماد به نفس در کارشان وجود دارد به بازیگر اجازه می دهند که خلاقیت خود را داشته باشد و ترسی از داشتن ایده های جدید ندارند. به واقع کارگردان به غیر ازداشتن علم و اگاهی باید به عنوان یک رهبر عمل کند و به گونه ای با عوامل ارتباط برقرار کند که هر کدام بتوانند کار خود را انجام دهند.

کمیلی با اشاره به اینکه در بازیگری قائل به تجربه هستم عنوان کرد: برای اموزش در این عرصه بیشتر تئاتر را پیشنهاد می کنم چون کلاس ها تنها جنبه تئوری دارند. بازیگری احتیاج به آن دارد که در ذات فرد خود را نشان دهد.

وی در پاسخ به داشتن الگو در کار حرفه ای خود بیان کرد: الگو ندارم چون احساس می کنم خودم را از خودم می گیرد و سبب می شود که ناخود آگاه از آن تاثیر بپذیریم.

این بازیگر درباره کار درتلویزیون وسینما گفت: سریال کار سخت تری برای بازیگر است اما درسینما حساسیت بیشتری به خرج داده می شود که این نیز به سبب قاب بزرگ آن است که باید با عنصر قوی مقابل دوربین حاضر شویم.

اما درادامه صحبت های کمیلی هدایت هاشمی از دیگر بازیگران فیلم خانه ای کنار ابرها روی خط هفت حاضر شد و به توضیحاتی در خصوص همکاری با کمیلی پرداخت.

وی بیان کرد: دو بازیگر در این فیلم کاملا بهم مرتبط اند ضمن آنکه سابقه کار حامد سبب شد فضای جدیدی را رقم بزنیم.

در ادامه صحبت های هاشمی، حامد کمیلی درباره عرصه بازیگری توضیح داد: اتفاقی که چند سال پیش باب شده بود ورود بازیگرانی بود که هیچ تجربه بازی نداشتند و تنها به صرف دلایلی وارد این حرفه می شدند اما امروز قشر جدیدی که وارد سینما می شوند بازیگران تئاتر هستند که این اتفاق خوب و با شگونی است.

وی درپایان افزود: هر هنرمندی باید رسالت و جهان بینی شخصی خود را داشته باشد و به آن رسالت تعهد پیدا کند.

در بخش دیگری از برنامه هفت دو تن از عوامل فیلم انیمیشن رستم و سهراب، کیانوش دالوند و داریوش دالوند در استودیو حاضر شدند.

داریوش دالوند تهیه کننده انیمیشن در حال اکران رستم و سهراب با بیان اینکه نسخه ۳۵ میلیمتری این فیلم حدود دو سال و نیم پیش آماده اکران بوده است افزود: هم چون تمام کارهای دیگر در این کشور نیز در این نمایش انیمیشن نیز خلاف جهت حرکت می کنیم. آنچنان که انیمیشنی چون رستم و سهراب که قابلیت تجاری دارد در فصلی اکران می شود که مخاطب آن درس و امتحان دارد.

وی ادامه داد: انیمیشن یک فرآیند بسیار پیچیده است و در صورتی که آماده شود یک پتانسیل را که در پند سال ذخیره کرده ایم را ازاد می کند. پتانسیل انیمیشن در کشور بالاست. در مورد ساخت سریال های کوتاه و بلند نیز توانمندی بسیاری در حوزه انیمیشن وجود دارد اما این فرصت های بالقوه هیچ گاه به فرصت های بالفعل تبدیل نشدند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۵/۱ مخاطب را در بدترین فصل اکران به سینما جذب کرده ایم تاکید کرد: وقتی می توانیم الگوهای جذاب رستم و جمشید و همچنین مضامین دینی خود را ارائه دهیم به تدریج نمونه هایی چون باب اسفنجی را که نمونه یک زندگی تک جنسیتی است را می توانیم از دست بچه های خود بیرون کنیم.

کیانوش دالوند، کارگردان انیمیشن رستم و سهراب در ادامه صحبت های انجام شده بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت انیمیشن در ایران بالااست یک حرکت نو در سینمای ایران اتفاق افتاده است که می تواند بازوی کارآمدی برای آن باشد. اما در هر صورت پیش فرض هایی درباره انیمیشن در اذهان عمومی وجود دارد که متعلق به بچه ها است که در کنار این فرهنگ سازی حمایت مسئولین می تواند این نهال را به درختی تنومند تبدیل کند.

این کارگردان گفت: ما با انیمیشن می توانیم اسطوره سازی کنیم. اسطوره نیاز امروز جامعه ما است. به واقع قهرمان نیاز امروز ما است. مشکلات تیپیکی که در سینما خود داریم هم چون در صحنه هایی با جلوه های ویژه و اکشن نیز با کمک انیمیشن می توانیم معضلات را حل کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تیم ۴۰ نفری این پروژه که از سراسر کشور انتخاب شده بودند بیان کرد: این تیم عاشقانه کار کردند و بزرگترین چلنجی که در انیمیشن وجود دارد نگه داشتن تصویر اولیه و رساندن آن تا پایان فیلم است که در این خصوص تلاش بسیاری را انجام داده ایم تا از گزند زمان در این دو سال و نیم در امان بماند و از بین نرود.

اما پرده آخرهفت به میزگردی درخصوص جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران اختصاص داشت که با حضورامیر قادری و حسین علم الهدی به این موضوع پرداخته شد.

امیر قادری در این گفت وگو پیرامون بحث مطرح شده بیان کرد: گاه با سیستمی مخالف هستیم اما گاه نیز سیستمی وجود دارد که به سبب بدعتی که ایجاد می کند خطرناک است وباید با آن مخالفت کرد. من نیز نگران بازگشت بدعت هستم و در چند بعد حضور چنین تشکیلاتی را برای هنرمند و کشور خود خطرناک می دانم. دولت با تکیه بر پول مردم در حال تصمیم گیری برای مردم است. پیش از این نیز در دوران مدیریت آقای شمقدری گروه آسمان باز با چنین محوریتی وجود داشت. نگرانی من برای هنر و تجربه نیست چرا که این نیز دو سال دیگر تمام خواهد شد و دوست دیگری جای اقای علم الهدی خواهد آمد.

وی با بیان اینکه صحبت از سینمای نفتی در دوسال پیش تنها یک پیشنهاد از طرف من بود و گروه هنر و تجربه مصداق همین نوع سینما است، ادامه داد: در حال حاضر از مرحله پیشنهاد گذشته ایم. چرا که پولی در بساط نیست و وقتی که قیمت نفت از یک بطری آب معدنی در انگلیس کمتر است مجبوریم از آن نوع سینما فاصله بگیریم. بنابراین بپردازیم به اینکه در دوران تازه ایران چطور مردم را واردقدرت کنیم.

حسین علم الهدی نیز در بیان صحبت های قادری توضیح داد: بخش دوم صحبت های شما باید در مجلس بررسی شود. اما این تغییر هایی که در این خصوص اتفاق افتاده باید بگویم که در این سه تا چهار ماه اخیر این سینما فراترازانتظارما درحال حرکت است و درتاریخ مملکت ما نشان داده شده است که هر کاری که موفق شود دچار حملات سختی می شود.

وی ادامه داد: در چهار ماه گذشته نه دولت و نه نیروهای امنیتی و نه هیچ شخصی مردم را اجبار نکرده است که به سینما روند و در این مدت ۲۰۰ هزار نفر فیلم ها را دیده اند که از حدود ۱۴۰ هزار صندلی که وجود دارد تنها ۷۵۰ صندلی به گروه هنر و تجربه اختصاص داشته است که ۶۰ درصد این میزان صندلی نیز پر شده است بنابراین مردم از این نوع سینما استقبال کرده اند.

امیر قادری نیز در پاسخ به صحبت های علم الهدی بیان کرد: اینکه گفته می شود کار تازه ای انجام شده است این گونه نیست و اصلا نگاه تازه ای نیست. چرا که اینکه دولت برای عرضه کالا مردم تصمیم می گیرد از زمان هارون الرشید نیز وجود داشته است و یک اشتباه را مدام بازتولید می کنیم. اما نکته ای که وجود دارد تباه شدن استعداد ها است. چرا که استعدادها باید خود را درکوره رقابت نشان دهند.

وی با بیان اینکه از تفکری دفاع می کنم که در آمریکا بهتر اجرا می شد و من آن را برای کشور خود می خواهم پیشنهاد داد: بازار آزاد ایجاد کنیم. هرنیازی بازار خود را ایجاد می کند. سینماگر باید محصولی بسازد که سینمای خود را بگیرد.

اما حسین علم الهدی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود در ادامه گفته های قادری ضمن اشراتی به سینمای فرانسه که این نوع سینما در واقع از فرانسه وام گرفته شده است توضیح داد: این قیاسی که شد و حمایت از استعدادها هیچ ربطی به بازار آزاد ندارد. بعد از ۱۱۰ سال رییس سازمان سینمایی با نیتی خیر و بااختصاص تنها ۵/۱ میلیارد تومان به تعدادی جوان برای اینکه سرخورده نشوند این چنین گروهی را حمایت کرد که با آن در بحث حوزه سینما جلوی مهاجرت ایستاده ایم. اما در صورتی که شاکله فعالیت های جامعه ما به سمت بازار آزاد نیز رود قطعا سینمای ایران نیز از آن جمله خواهد بود اما این نیز ربطی به سینما هنر و تجربه ندارد.سینمای هنر و تجربه سینما ایده ها و نوآوری است و دولت ها می آیند و حمایت می کنند تا آب راکدی را که سینما به آن دچار شده است تکانی بخورد.

در ادامه صحبت های انجام شده در خصوص سینمای هنر و تجربه، تورج اصلانی و علیرضا امینی روی خط هفت حاضر شدند و ضمن بیان اینکه ویترنی برای نمایش اثر خود می خواهند که حمایت نیز شود از سینمای هنر و تجربه دفاع کردند.

اما امیر قادری پس از پایان صحبت های تلفنی بیان کرد: حرف من تایید شد چرا که با این وضعیت فیلمساز انتظار حمایت بیشتر دارد. اتفاقا اگر حمایت دولتی شوند فربه و تنبل می شوند و دیگر به دنبال رقابت نمی روند. در واقع مدل هنر و تجربه مثل جنس رساندن دست معتاد است. اما معتاد را درمان نمی کند.

وی ادامه داد: وقتی ما کمپانی فیلمسازی داشته باشیم به زور نیز بازار خود را ایجاد می کند. اما خطر هنر و تجربه این است که در حال باز تولید الگوهای چپ دهه ۶۰ است و نگرانی من این استعداد هایی است که این میان خواه ناخواه مفت خور می شوند.

حسین علم الهدی نیز در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه قادری تنها ما را با سینما امریکا مقایسه می کند افزود: آنچه در آمریکا روی می دهد اسمش بازار آزاد است در حالی که دولت امریکا تمام قد در اختیار سینمای خود است. ایشان خیلی اعتقاد به حفظ بیت المال دارند اما ایا سینمای امریکا حمایت همه جانبه سینمایش را ندارند. بلکه در همه ابعاد در حال دادن سوبسیت است. در هر صورت زیر ساخت ها وظیفه دولت است و در حال حاضر نیز اگر دولت در حال انجام این کار است یعنی همان زیر ساخت ها مطرح است.




کد خبر: 78627
Share/Save/Bookmark