سینما بدون قهرمان یعنی هیچ/ متأسفانه امروزه متجاوزین در سینمای ما قهرمان شده اند/ باید افراد متدین، انقلابی، متعهد و آگاه قهرمان فیلم شوند
طالبی:
سینما بدون قهرمان یعنی هیچ/ متأسفانه امروزه متجاوزین در سینمای ما قهرمان شده اند/ باید افراد متدین، انقلابی، متعهد و آگاه قهرمان فیلم شوند
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» را روی پرده دارد در بخش اول گفتگوی خود با سینماپرس در رابطه با چگونگی شکل گیری فیلمنامه این اثر سینمایی سخن گفت و اینک در بخش دوم و پایانی این گفتگو در رابطه با سبک و سیاق فیلمسازی اش سخن گفته و با بیان اینکه متأسفانه امروزه متجاوزین در سینمای ایران قهرمان شده اند به وضعیت فیلم های تولید شده در سینمای کشور اعتراض کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «نغمه» در پاسخ به این سوأل که در سینمای غرب و به ویژه سینمای هالیوود تأکید زیادی بر مسأله قهرمان سازی و قهرمان پروری می شود و آیا شما هم در «یتیم خانه ایران» قصد این کار را داشته اید که مثلاً مانند «شیندلر» هالیوودی ها در سینمای ایران قهرمان پروری کنید اظهار داشت: خوشبختانه کشور ما پر از قهرمان است؛ ادبیات ما سراسر پر از قهرمانانی است که از یکایک آن ها می توان چندین و چند فیلم و سریال تولید کرد و اگر امروزه سینمای ما قهرمان ندارد مشکل از سینما، سینماگران و مدیران آن است.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه در سینمای ایران به واسطه ساخت برخی آثار به اصطلاح اجتماعی قهرمانان بدل به ضد قهرمان شده اند؛ پیش از وقوع انقلاب اسلامی در سینمای ما متجاوزین ضد قهرمان بودند و کسانی که رقاصه ها را نجات می دادند قهرمان فیلم ها می شدند اما امروزه در سینمای ما متأسفانه وضعیت بسیار اسفبارتر و بغرنج تر شده و ما شاهد آن هستیم که امروزه متجاوزین در سینمای ایران قهرمان شده اند!

طالبی تأکید کرد: شخصیتی مانند «سالار خان» در «یتیم خانه ایران» یک قهرمان ملی میهنی است و ما مشابه این شخصیت را در طول تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان کم نداشته ایم و من خوشحالم که این شخصیت توانسته مورد توجه مخاطبان واقع شود.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه من همیشه در فیلم هایم قهرمان داشته ام و معتقدم قهرمان نیاز اصلی یک اثر سینمایی است اظهار داشت: تنها تفاوتی که «یتیم خانه ایران» با سایر آثار پیشین من دارد این است که پیش از این تمامی قهرمانان فیلم های من زن بوده اند اما در این فیلم قهرمان یک مرد است که همه ارادت ویژه ای هم برایش قائل هستند؛ در «قلاده های طلا» قهرمان فیلم میان یک دختر و پسر تقسیم می شود، در «دست های خالی» زن و دختر شخصیت اصلی فیلم قهرمان هستند، در «بازگشت پرستوها» زن آزاده قهرمان داستان است، در سریال «به کجا چنین شتابان» مادربزرگ قهرمان اصلی سریال است و این روند همیشه و همیشه در فیلم های من وجود داشته و خواهد داشت.

وی افزود: برای من تنها نکته ای که همواره حائز اهمیت بوده این است که افراد متدین و انقلابی و متعهد و آگاه را قهرمان فیلم ها کنم و زمانی که زن ها قهرمان آثارم بوده اند همگی زن های انقلابی بوده اند و من معتقدم که سینما بدون قهرمان یعنی هیچ و امیدوارم تمامی فیلمسازان و فیلمنامه نویسان سینمای ایران به این نکته بسیار مهم توجه جدی و ویژه داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «جنگ کودکانه» خاطرنشان کرد: اصلاً عالم خلقت با قهرمان سازی شکل گرفته است؛ ما یک شیطان داریم و در نقطه مقابل وجودی که مقابل شیطان است؛ عالم خلقت بر این محور ساخته شده و در طبیعت هم هرچه هست از ۲ انرژی و قطب مثبت و منفی بهره می برد؛ ما هم انرژی شیطانی داریم و هم انرژی رحمانی؛ روز در مقابل شب، ظلمت در مقابل تاریکی، سپیدی در برابر سیاهی و این ها نکات کلیدی است که یک فیلمساز با هر تفکر و ایده ای باید به آن توجه کند.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا «یتیم خانه ایران» یک اثر ضد یهودی هم محسوب می شود یا خیر اظهار داشت: قصد من در این فیلم این نبوده که یهودی را بد و مسلمان را خوب جلوه بدهم؛ یهودی ها در این فیلم بیشتر افرادی سوء استفاده گر نشان داده می شوند که تنها به فکر منافع خودشان هستند و حتی به نزدیکان خود نیز رحم نمی کنند اما شخصیت های مسلمان منفی و بدی نیز در این فیلم به چشم می خورند که رفتاری ضد ملی و اسلامی دارند.

طالبی در پاسخ به این سوأل که شنیده می شود به دلیل مهاجرت صدف طاهریان به خارج از کشور و کشف حجاب وی مجبور به حذف بخش های بازی وی در این فیلم شدید اظهار داشت: صدف طاهریان در «یتیم خانه ایران» سیاهی لشکر بود و حذفش فیلم را بهتر کرد؛ این خانم تنها نزدیک به ۲ دقیقه و نیم در این فیلم بازی داشت و من از ابتدا چندان بازی اش را دوست نداشتم و ترجیح می دادم که از فیلم حذف شود و خوشبختانه وقتی وی به خارج از کشور مهاجرت کرد تصمیم من قطعی شد و با خوشحالی فوراً بخش های بازی وی را حذف کردم که این کار نه تنها باعث لطمه به «یتیم خانه ایران» نشد بلکه به نقاط قوت آن هم اضافه کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «آقای رئیس جمهور» در خاتمه این گفتگو گفت: در «یتیم خانه ایران» نزدیک به ۱۱۰ بازیگر تئاتر حضور جدی داشتند من سعی کردم که تئاتری ها را بیاورم که هم دل به کار بدهند و هم درگیر پروژه سینمایی دیگری نشوند. به همه آنها هم گفته بودیم که یک سال در اختیار ما هستند و نباید ریش ها و موهای خود را بزنند و آن ها هم واقعا رعایت می‌کردند و من از اینکه در این فیلم توانستم از پتانسیل بازیگران تئاتر بهره مند شوم بسیار خشنود هستم.

گفتنی است؛ «یتیم خانه ایران» داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس روایت می کند.

علیرام نورایی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، داریوش اسدزاده، بهار محمدپور، علی شادمان، محسن حسینی، اصغر حیدری، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل آقا، والا شهیدی، ملیکا شعبان، مصطفی بهشتی، مجید معافی، حمید تاج دولتی، برایان طرفه، برت جان کورن و درشن آناند در فیلم تازه ابوالقاسم طالبی نقش آفرینی می کنند.

عوامل فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان، مشاوران کارگردان: اکبر منصور فلاح، حسن لفافیان، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، برنامه ریز: حسن لفافیان، منشی صحنه: محسن بهاری، طراح صحنه و لباس و دکور: عباس بلوندی، طراح گریم: داریوش صالحیان، مدیر تولید: داوود معدنی، تدوین: حسین زندباف، موسیقی: سرگئی کروتسنگو، صدابردار همزمان: بهمن حیدری، جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه های ویژه بصری: حسن پیله ور، صداگذاری، میکس و ترکیب صدا: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، عکاس: نادر فوقانی، مدیر تبلیغات: علی طادی، مدیر روابط عمومی: هادی فیروزمندی، محصول روایت فتح، پخش از فیلمیران.
کد خبر: 93657
Share/Save/Bookmark